Sida 1 av 4

Kostnadskalkyl V70 2.5FT -10

Postat: sön 10 jun 2012, 21:21
av Vanilla
Funderar ev. på att köpa loss min V70 2.5FT -10 när avtalet går ut i höst, har den som "personalbil" idag. Frågan är vad den totala månadskostnaden skulle bli?

Förutsättningar:
V70 2.FT Bus. Momentum, man, helskinn, metallic
Har gått ca 4.000 mil då jag skulle köpa den
Kommer ha den i 3 år
Kör 1.300 mil/år
Kommer låna hela summan till ca 5% ränta.
Inköpspris: 170.000.- - Är det rimligt? Tror får jag köpa loss den för vad bilhandlare tar in den för?
Restvärde: 120.000.- 6 år gammal vid 8.000 mil.
Kör enbart på etanol.
Räknar med ett etanolpris på 10kr/l. Ligger väl på 9,50 idag
Har en snittförbrukning på 1,35l/mil

Bränsle 53.000.-
Värdeminskning: 50.000.- Den summa jag kommer amortera
Försäkring 18.000.-
Ränta: 16.000.-
Däck 12.000.- Kommer att behöva både sommar och vinterdäck. Har standard 16"*205
Service 9.000.-
Reparationer: 5.000- Kanske för lite?
Skatt: 3000.- Den är ju skattebefriad i fem år. Alltså skatt sista året.

Ger en månadskostnad på 4.600kr/mån. Är det realistiskt? Har jag missad något? Annan input?
Inser att allt hänger på värdeminskningen. +/-10.000.- gör stor skillnad...

Re: Kostnadskalkyl V70 2.5FT -10

Postat: sön 10 jun 2012, 21:33
av jpennerb
Blir en milkostnad på 42.5 som låter rimligt. Sådana kalkyler gör att man blir sugen på att sälja bilen och köpa en 940 igen...

Re: Kostnadskalkyl V70 2.5FT -10

Postat: sön 10 jun 2012, 21:54
av Mwi
Tror att du får räkna med ett restvärde under 100,000 efter 6 år. 2,5 Ft motorn är helt underbar i sin gång men törstiga bilar kommer säkert inte ha framtiden för sig.

Re: Kostnadskalkyl V70 2.5FT -10

Postat: mån 11 jun 2012, 13:28
av Vanilla
Mwi skrev:Tror att du får räkna med ett restvärde under 100,000 efter 6 år. 2,5 Ft motorn är helt underbar i sin gång men törstiga bilar kommer säkert inte ha framtiden för sig.
Aouch, under 100.000.- efter 6 år och 8.000 mil, kan det gå så illa? Tittar på Blocket på V70 2.5T -07 med samma mil, de ligger idag mellan 135.000-158.000.- och då är det gamla V70N det handlar om...

Re: Kostnadskalkyl V70 2.5FT -10

Postat: mån 11 jun 2012, 15:09
av Herkulez
Närmare sanningen på förhand kommer du nog inte. Har du tur klarar du dig med nån enstaka bromskloss på rep. Andrahandsvärde svårt. Själv hoppas jag på ungefär samma milkostand som dig, men dubbelt så hög månadskostanad+ :shock:

Re: Kostnadskalkyl V70 2.5FT -10

Postat: mån 11 jun 2012, 19:05
av Mwi
Vanilla skrev:Tittar på Blocket på V70 2.5T -07 med samma mil, de ligger idag mellan 135.000-158.000.- och då är det gamla V70N det handlar om...
Jag märkte det också när jag letade bil, många håller V70N ganska högt varför vet jag inte. Men jag tycker att det känns som värdeminskningen är högre än bränslekostanden när man bara kör runt 1200 mil/år. Känns som alla har drabbats av diesel hysteri så en 2,5Ft är inte värd så mycket, det är det jag bygger min värdering på.

Re: Kostnadskalkyl V70 2.5FT -10

Postat: mån 11 jun 2012, 19:49
av MattiasD
Mwi skrev:
Vanilla skrev:Tittar på Blocket på V70 2.5T -07 med samma mil, de ligger idag mellan 135.000-158.000.- och då är det gamla V70N det handlar om...
Jag märkte det också när jag letade bil, många håller V70N ganska högt varför vet jag inte. Men jag tycker att det känns som värdeminskningen är högre än bränslekostanden när man bara kör runt 1200 mil/år. Känns som alla har drabbats av diesel hysteri så en 2,5Ft är inte värd så mycket, det är det jag bygger min värdering på.
Fast om 3 år kan det lika gärna vara tvärtom. Dieselbilarna rasar i värde pga marknaden är mättad, dieselbränslet 17-18 kr liter, dieselbilar förbjudna på vissa gator pga de skitiga avgaserna. Bilar som går på förnyelsebara bränslen blir istället eftertraktade.

Kostnadskalkyl V70 2.5FT -10

Postat: mån 11 jun 2012, 22:09
av Moody
Eller också är dieselbilarna ännu populärare då, eftersom dieselmotorn utan modifiering går på miljövänlig syntetisk diesel och den då är väl utbredd och ett ekonomiskt bra alternativ (med eller utan subventioner).

Sv: Kostnadskalkyl V70 2.5FT -10

Postat: mån 11 jun 2012, 23:10
av tompathepilot
Det är en framtid som jag inte tror på. Jag tror att bifuel och flexifuel kommer ha framtiden för sig, de sväljer redan idag bränsle som gör det möjligt att välja medan någon syntetiskt diesel borde kräva minst en mjukvaruuppdatering.

Re: Kostnadskalkyl V70 2.5FT -10

Postat: mån 11 jun 2012, 23:16
av Rådlös