Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#653221
Henry_Fågeljazz skrev: Visar det sig att den nya konstruktionen allvarligt försämrar bilens prestanda, som ju är det vi betalar för när vi väljer AWD, är Volvo på fel väg.
Vi har vant oss vid att saker och ting ska bli lite bättre för varje ny version inte sämre.


Henry

Vem har sagt att det skall bli bättre vid varje ny verison som kommer ut?

Volvo gjorde snilledraget att ta bort 2 st utblås till framrutan och placera 1 utblås i mitten av framrutan och detta blev inte så lyckat.

Man kan fråga sig varför man gjorde det? Billigare med färre delar, snyggare eller bara ett stolpskott bakom skrivbordet...
#653230
Det jag menar är att man i de allra flesta fall får en bättre produkt vid en uppdatering.

Dock finns ingen regel utan undantag så visst är det så att det ibland dyker upp förändringar till det sämre på alla typer av produkter.
Oftast ligger säkert rationalieringssträvanden i proudktionen bakom.

När det gäller AWD-systemet i min XC70 2010 har jag verkligen inget att anmärka på förutom att AWD ger en något förhöjd bränsleförbrukning jämfört med FWD.

Hoppas att man inte från Volvos sida (Haldex) trixar bort bra funktionalitet för att spara några procent i produktionskostnad. Det kommer på sikt att straffa sig i form av missnöjda kunder som ser sig om efter alternativ.

/Henry
#653248
Det slår ju även mot andra märken som också får Haldex 5. Om syftet är att minska produktionskostnader och bränsleåtgång så kan det ju vara förståeligt - billigare 4WD o lägre EU-mix... om det gäller en a4q som aldrig körs i terräng... men för XC70, Merca ML och några andra bilar så är ju terrängegenskaper, eller vad vi ska kalla det för (dra upp båtar, åka till vinsterstuga...) viktigt!/PH
#653266
Självklart hoppas jag ju att det är fel på min bil, så att det går att laga. Och att det inte är nya konstruktionen som är så i grunden.
#653472
Första inlägget. Läst länge på forumet.

I fredags 120608 hämtade jag ut min my13 XC70 D5 man med Polestar uppgradering. Grymt nöjd med bilen, fantastiskt motor, lite bruksigare än tyskarna men det tycker jag bara passar bilen.

Jag var helt enkelt tvungen att testa min bil på grusvägen hemma med svag uppförslutning. Framhjulen spinner på bra men hade endast ett litet märke av ett av bakhjulen. Testade två gånger till och samma sak igen. Så tyvärr är det inte bara din bil B20, väntar med spänning vad du får för svar på fredag. Detta känns inte riktigt som det jag ville ha. Påminner om viscokopplingen som behövde en eftermiddag att komma igång.
#653503
perhall skrev:Det slår ju även mot andra märken som också får Haldex 5. Om syftet är att minska produktionskostnader och bränsleåtgång så kan det ju vara förståeligt - billigare 4WD o lägre EU-mix... om det gäller en a4q som aldrig körs i terräng... men för XC70, Merca ML och några andra bilar så är ju terrängegenskaper, eller vad vi ska kalla det för (dra upp båtar, åka till vinsterstuga...) viktigt!/PH

Är det inte så att biltillverkaren efterfrågar viss typ av 4-hjulsdrift?

Det finns många biltillverkare som har konstant 4-hjulsdrift och det trodde jag Volvo skulle också övergå till och inte detta som man erbjuder sina kunder !!

Man erbjuder "billigare" 4-hjulsdrift men bilen är lika dyr ändå men om det hade varit "dyrare" 4-hjulsdrift så hade man höjt priset på bilen omgående. Som vanligt.

PerXC70 skrev:Jag var helt enkelt tvungen att testa min bil på grusvägen hemma med svag uppförslutning. Framhjulen spinner på bra men hade endast ett litet märke av ett av bakhjulen. Testade två gånger till och samma sak igen. Så tyvärr är det inte bara din bil B20, väntar med spänning vad du får för svar på fredag. Detta känns inte riktigt som det jag ville ha. Påminner om viscokopplingen som behövde en eftermiddag att komma igång.
Detta låter inte bra ! :???:
#653522
PerXC70 skrev:Första inlägget. Läst länge på forumet.

I fredags 120608 hämtade jag ut min my13 XC70 D5 man med Polestar uppgradering. Grymt nöjd med bilen, fantastiskt motor, lite bruksigare än tyskarna men det tycker jag bara passar bilen.

Jag var helt enkelt tvungen att testa min bil på grusvägen hemma med svag uppförslutning. Framhjulen spinner på bra men hade endast ett litet märke av ett av bakhjulen. Testade två gånger till och samma sak igen. Så tyvärr är det inte bara din bil B20, väntar med spänning vad du får för svar på fredag. Detta känns inte riktigt som det jag ville ha. Påminner om viscokopplingen som behövde en eftermiddag att komma igång.
Det var inte bra, då känns det ju mera som ett konstruktionfel. än som att det bara skulle vara fel på min bil.

Man kunde ju misstänka det när BorgWarnen/Haldex inte skriver ett ord om prestanda förbättringar i Gen 5. utan bara svammlar på om miljön för att man gjort enheten några kilo lättare. Varning på det. Det man plockade bort var väl komponenterna som gjorde systemet snabbt.

Min MY-10 lämnade exakt lika stora märken efter alla 4 hjulen. Det är ju det som skiljer bra från dåligt. Får framhjulen spinna loss innan bak kopplas in så missar man ju massor med grepp och stabilitet som man inte kan hämta hem. Min MY-10 var grym under vintarna i snö och isbackar när man hade tungt släp bakom.Samma sak när det kom isfläckar när man låg i landsvägsfart.

Min har en annan lustighet för sig, ibland känns det som bilen knyter sig när man fickparkerar. Alla som kört en bil med låsbar 4wd och glömt koppla ur den vet vad jag menar.
#653780
Det börjar ju låta som XC70 innan haldex-kopplingen, dvs. den som byggde på V70 första generationen och kom 99. När det blev slirigt/halt (på den tiden fanns antisladd bara hos BMW o Merca vad jag vet) tog det 1-1,5 sek innan fyrhjulsdriften gick i = läskigt och lite som att köra en gammal P911 i snö = kräver koll och erfarenhet.../PH
#653800
Finns Instant Traction kvar som begrepp i sammanhaget eller är denna funktion borta?

Instant Traction ska ju garantera att alla hjul hjälper till vid behov och det utan fördröjning. Det var när Instant Traction dök upp på Volvos AWD-modeller som systemet började bli riktigt användbart.

Så länge oklarheter omkring detta kvarstår vill jag inte lämna ifrån mig min 2010 till förmån för en ny vagn av modell 2013

/Henry
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 130
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på fö[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]

Säger det något särskilt att det […]

Dragonfire