Sida 1 av 1

ej möjligt reglera värmen för förar och pass med samma vred?

Postat: ons 06 jun 2012, 00:23
av Droopy
Ja, värmen går ju som bekant att ställa in separat för förare och passagerare men ska det inte går att ändra för båda sidor bara genom att vrida på det vänstra vredet?

Bilen i fråga är en V70 -12

Re: ej möjligt reglera värmen för förar och pass med samma vred?

Postat: ons 06 jun 2012, 02:05
av aggrosurf
Söker med dena funktion. som för övrigt finns på v50.

Re: ej möjligt reglera värmen för förar och pass med samma vred?

Postat: ons 06 jun 2012, 03:58
av apersson850
Nä, det kan man inte. Men det behövs inte heller. Separationen är så bra att ställer man passagerarens temp på nåt någorlunda vettigt, exempelvis 22°, så behöver man inte ändra den heller.

Re: ej möjligt reglera värmen för förar och pass med samma vred?

Postat: ons 06 jun 2012, 05:10
av aggrosurf
När man nu är bekväm med 1 ratt till 2 zoner känns det väldigt bökigt att ändra 2 rattar för att få ner kylan snabbt varma sommardagar.

Re: ej möjligt reglera värmen för förar och pass med samma vred?

Postat: ons 06 jun 2012, 06:38
av AndS
Bilen kommer inte snabbare ned i temperatur för att man sänker tempen utan klimatanläggningen går för fullt tills inställd temperatur är uppnådd. Däremot så kan man trycka in "mittdelen" på gubben på panelen så man får luftströmmen mot kropp/huvud för att det ska kännas behagligare (i varmare klimat kör man ofta med den inställningen).

Re: ej möjligt reglera värmen för förar och pass med samma vred?

Postat: ons 06 jun 2012, 10:05
av Droopy
Ok, så det fins alltså inte, märkligt.

Re: ej möjligt reglera värmen för förar och pass med samma vred?

Postat: ons 06 jun 2012, 16:43
av apersson850
Inte alls, det behövs som sagt inte. Du sitter ju inte på mer än en plats i taget.

Att trycka in mittdelen på gubben är meningslöst om det är varmt ute, för det gör automatiken ändå. Exakt hur den är programmerad i dagens bilar vet jag inte, men i 850:n jag hade var det fullt fokus på insläppen på instrumentpanelen vid +20°C och högre, medan allt gick till golvet vid 0°C och lägre. Däremellan steglöst mellan lägena. Under nedkylning gick luften till panelen. Äldre modeller, ECC i 940, kunde inte ändra detta steglöst, utan hade bara allt till golv, hälften av varje eller allt till panelen. Men prinicpen var densamma.