Sida 1 av 3

Prestanda 2,5FT polestar (258hk) vs. T6 (285hk)

Postat: sön 06 maj 2012, 14:33
av aka06iah
Hejhej.

Vet någon hur stor skillnaden är i prestandan mellan en helt original V70T6 med 285hk, och en framhjulsdriven automatad V70 2,5FT polestar (258hk)? Jag tänker mig att kraftöverskottet T6:an har delvis kan ätas upp av större vikt med 4WD etc. Kikade lite youtube-klipp, där känns de väldigt jämna.

MVH Elias

Re: Prestanda 2,5FT polestar (258hk) vs. T6 (285hk)

Postat: sön 06 maj 2012, 19:13
av perhall
De borde vara jämnsnabba, men jag är rätt säker på att T6 är snabbare... men det är bara en känsla från körningen../PH

Re: Prestanda 2,5FT polestar (258hk) vs. T6 (285hk)

Postat: sön 06 maj 2012, 20:28
av jpennerb
Kollade in hemsidan hos BSR där 2.5FT ger 270hk på etanol. Där är FTn snabbare i acc jämfört med T6.

Exempel:
Intervall Vxl 2.5FT BSR T6 ORG.
80-120 3 4.6s 4.9s
80-140 4 9.7s 10.5s
100-150 4 8.3s 9.2s

Kan bli jämt på motorvägen...

Re: Prestanda 2,5FT polestar (258hk) vs. T6 (285hk)

Postat: sön 06 maj 2012, 21:21
av Enzo
jpennerb skrev:Kollade in hemsidan hos BSR där 2.5FT ger 270hk på etanol. Där är FTn snabbare i acc jämfört med T6.

Exempel:
Intervall Vxl 2.5FT BSR T6 ORG.
80-120 3 4.6s 4.9s
80-140 4 9.7s 10.5s
100-150 4 8.3s 9.2s

Kan bli jämt på motorvägen...
T6 går dock fortare, om inte nån cutoff griper in innan så klart. Men den har ju mer effekt. Så till slut accar den ifrån 2.5t

Re: Prestanda 2,5FT polestar (258hk) vs. T6 (285hk)

Postat: mån 07 maj 2012, 07:56
av RobbanS
Jag har en 2,5 FT Polestar med BSR Sport Flow (raka rör) avgassystem och BSR Opti Flow Filter System och har tävlat med en T6 vid rödljus dock, den sträckanpå ca 200 meter hann T6an inte komma ifatt mig, när vi sen kom upp på motorvägen och låg i ca 50-60 och stämpla gasen i botten så fick han kämpa för att ligga me, när vi kom upp i ca 150-160 så låg han en nosläng före mig, kan ju varit han som var sen o dålig i att växla , vad vet jag, men roligt var det allefall :-O)

Re: Prestanda 2,5FT polestar (258hk) vs. T6 (285hk)

Postat: mån 07 maj 2012, 12:32
av aka06iah
RobbanS skrev:Jag har en 2,5 FT Polestar med BSR Sport Flow (raka rör) avgassystem och BSR Opti Flow Filter System och har tävlat med en T6 vid rödljus dock, den sträckanpå ca 200 meter hann T6an inte komma ifatt mig, när vi sen kom upp på motorvägen och låg i ca 50-60 och stämpla gasen i botten så fick han kämpa för att ligga me, när vi kom upp i ca 150-160 så låg han en nosläng före mig, kan ju varit han som var sen o dålig i att växla , vad vet jag, men roligt var det allefall :-O)
Det är något i stil med det här jag själv trodde, att det är jämt med liten fördel 2,5FT i "lägre" farter, och jämt med liten fördel T6 i "högre" farter. Kul att höra från någon som testat, sen beror allt förståss på handhavandet av diverse pedaler, spakar och rattar!

MVH Elias

Re: Prestanda 2,5FT polestar (258hk) vs. T6 (285hk)

Postat: mån 07 maj 2012, 16:40
av MartinS
Från stllastående kan jag tycka T6 borde ha ett rejält övertag pga fyrhjulsdrifen, men jag kanske har fel?

/Martin

Re: Prestanda 2,5FT polestar (258hk) vs. T6 (285hk)

Postat: tis 08 maj 2012, 07:42
av Enzo
MartinS skrev:Från stllastående kan jag tycka T6 borde ha ett rejält övertag pga fyrhjulsdrifen, men jag kanske har fel?

/Martin
Om båda är automat så borde det ju vara så, och är det det minsta halt så växer ju det.

Re: Prestanda 2,5FT polestar (258hk) vs. T6 (285hk)

Postat: tis 08 maj 2012, 08:22
av squadron
Jag vet inte hur det är på dessa bilar med låg och högtrycksturbo men..

Vid stillastående, utan AWD, borde ju FTn vinna då den har lågtrycksturbo och T6 borde ha högtrycksturbo?

Re: Prestanda 2,5FT polestar (258hk) vs. T6 (285hk)

Postat: tis 08 maj 2012, 09:18
av perhall
squadron skrev:Jag vet inte hur det är på dessa bilar med låg och högtrycksturbo men..

Vid stillastående, utan AWD, borde ju FTn vinna då den har lågtrycksturbo och T6 borde ha högtrycksturbo?
Låg- och högtrycksturbo tycker jag är smått förlegade begrepp, numera styr man ju så de flesta turbobilar har max vridmoment över ett brett område, inte som Saab 900 S och Volvo 940 2,5 LTT resp. de "riktiga" högtrycksturbobilarna på den´tiden.

Det kan inte vara många varvområden där T6 har lägre Nm än Polestar 2,5 T (om ens något).
PH