Sida 1 av 3

Vibrationer XC70 D3 AWD Aut 2012

Postat: sön 29 apr 2012, 12:19
av sweborn
Inser att jag har vibrationer i bilen som byte av Volvo original vinterhjul (fälg Cecino 16"/Michelin) till Volvo original sommarhjul (Cecino/Continental) inte förändrat åt vare sig det bättre eller sämre hållet. Därmed tror jag inte mycket på att något däck/hjul är problemet. Väntar på en tid för undersökning. De känns i golvet/stolen snarare än i ratten, mest kring 80-110 km/h men finns även i andra hastigheter. Kan lindras med gaspådrag, även om det senare kan vara en placeboeffekt.

Dock, när jag hittar trådar om dylika problem ser det dystert ut med verkstäder som inte direkt isolerar problemet på första försöket, eller över huvud taget. Jag har för mig att det finns en tråd på detta forum jag nu inte hittar, där ett byte av styrenheten för fyrhjulsdriften löste problemet med liknande symptom.

Finns den någon annan här som har tips, både relaterat till själva symptomen/problemet eller hur jag får min verkstad att angripa problemet utan att jag behöver åka en massa gånger till/från verkstaden innan de ens tar det hela på allvar.

Edit: kan tillägga att bilen är nu 2 månader gammal och att problemet funnits sedan den var ny.

Re: Vibrationer XC70 D3 AWD Aut 2012

Postat: sön 29 apr 2012, 14:47
av Momentum

Re: Vibrationer XC70 D3 AWD Aut 2012

Postat: sön 29 apr 2012, 19:07
av sweborn
Nej, mitt problem är konstant, inte intermittent. Iofs bör det ju innebära en enklare felsökning...

Re: Vibrationer XC70 D3 AWD Aut 2012

Postat: sön 29 apr 2012, 19:37
av Momentum
sweborn skrev: Jag har för mig att det finns en tråd på detta forum jag nu inte hittar, där ett byte av styrenheten för fyrhjulsdriften löste problemet med liknande symptom.
Ok - Men det var i den tråden "linois" fick styrenheten för fyrhjulsdrift utbytt, då har du förhoppningsvis något "enklare" fel

Re: Vibrationer XC70 D3 AWD Aut 2012

Postat: mån 30 apr 2012, 09:24
av Johannnes
Har du kollat lufttrycket i däcken? Ibland kan det bli så om man har slitna däck och eventuellt behov av balansering, men i ditt fall tror jag inte detta gäller dig och din bil, men jag skulle kolla däcktrycket till att börja med, och sedan om inte det funkar kan kolla på ev balansering av däck och fälg.

Re: Vibrationer XC70 D3 AWD Aut 2012

Postat: mån 30 apr 2012, 15:07
av sweborn
Momentum skrev:
sweborn skrev: Jag har för mig att det finns en tråd på detta forum jag nu inte hittar, där ett byte av styrenheten för fyrhjulsdriften löste problemet med liknande symptom.
Ok - Men det var i den tråden "linois" fick styrenheten för fyrhjulsdrift utbytt, då har du förhoppningsvis något "enklare" fel
Nu ser jag, tråden har två sidor :oops: !

Re: Vibrationer XC70 D3 AWD Aut 2012

Postat: tor 03 maj 2012, 11:51
av sweborn
Trycket i däcken var 3,2 bar... rekommenderat är 2,3 eller 2,6 för den ECO-orienterade föraren.

Men ingen märkbar skillnad.

Re: Vibrationer XC70 D3 AWD Aut 2012

Postat: tis 08 maj 2012, 11:57
av Guru
sweborn skrev:Trycket i däcken var 3,2 bar... rekommenderat är 2,3 eller 2,6 för den ECO-orienterade föraren.

Men ingen märkbar skillnad.
Då hade du "leveranstryck" i hjulen, ÅF har missat att sänka till rätt nivå.

Men om den bara är 2 månader gammal, vad säger ÅF om vibrationen? För jag antar att du redan varit där?

Re: Vibrationer XC70 D3 AWD Aut 2012

Postat: ons 09 maj 2012, 20:35
av Tarsiger
Ingen har ännu berört vibrationens frekvens, vilken har stor diagnostisk betydelse. Om den t ex är lika med hjulvarvtalet (vilket man under körning kanske kan känna på ett ungefär) så kan detta indikera någon obalans, skevhet eller annan deformation av hjul, bromsskiva eller hjulaxel. Är frekvensen högre så kan man misstänka andra delar som roterar snabbare.

Re: Vibrationer XC70 D3 AWD Aut 2012

Postat: tor 10 maj 2012, 11:45
av sweborn
Skall in på Måndag för att som första insats få hjulen ombalanserade. Såklart vore det toppen om det löser problemet. Om det inte gör det pratade kundmottagaren om att byta bussning och annat jag inte hörde. Det låter i mina öron som att jag inte är den första som klagar över detta och att jag kan bli en jobbig kund när jag inte vill jaga symptom (byta bussning så det känns mindre?).

Jag skulle uppskatta att frekvensen hänger ihop med hjulfrekvensen. Det lite speciella är att vid gaspådrag förefaller det hela bli bättre eller rentav "bra". Vid cruising i konstant hastighet infinner sig vibrationerna/skakningarna igen.

En annan grej som hände vid ca 100 mil var att automatlådan vid gasavdrag vid ca 40-50 km/h smällde i en vad jag förmodar var en lägre växel istället för att växla som vanligt. Detta upprepades ett par,tre gånger och har inte hänt därefter. Är det något man kan räkna med från en Geartronic eller bör det felanmälas? Kan vara värt att notera att bilen stod parkerad utomhus under den perioden, och det var nedåt noll grader, till skillnad från annars då den står varmt.