andreas_lofgren skrev:Inga undantag förutom redan sålda bilar. Det är ju en trängselskatt, inte en utsläppsskatt och miljöbilar tar precis lika mycket plats. Att de undantogs till en början var för att främja försäljningen av miljöbilar vilket egentligen är märkligt att använda som argument om man redan från början tänkt ta betalt av alla.
Håller med till viss del.
Jag är inte särskilt förvånad att det försvunnit men tycker nog "riktiga" miljöbilar hade kunnats undantas ett tag till :mrgreen:
Visst är det en trängselavgift men syftet är väl att sprida ut bilarna under olika tider så att det flyter på bättre i stan så att stadsmiljön blir bättre ?:-/
En biogasbil på tomgång är nog bra mycket bättre än en dieselbil på tomgång...
Iofs så hindrar en biogasbil andra bilar lika mycket som gör att trafiken stoppar upp och utsläppen ökar från övriga bilar så luften blir sämre...
Enl kortfattade rapporter har nu tydligen stadsluften blilvit sämre i våra större städer pga alla skall köpa dieselbilar nu :(
Snart ser vi nog fler trängselavgifter i andra städer för att råda bot på det.
Är det lika fånigt i Stockholm att man måste gå till en Seveneleven och betala inom 7 dagar?
Är bilar byggda före 2009 undantagna fortfarande?
I så fall får vi köra Opel till Stockholm nästa gång
