Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
#631710
Hej



Då var det dags att leta sommardäck till XC70.

För tillfället så är jag inne på någon av dessa två : Pirelli Scorpion Verde (miljödäck?) & Pirelli Scorpion STR (standard däck).


Någon som kan komma med förslag och erfarenheter!?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#631711
Original på min satt

Scorpion Zero Asimmetrico 235/55-17, de verkar ju hålla i evighhet, 5000 mil och mycket mönter kvar ännu.
av Steff 99
#631777
Jag är väldigt skeptisk till Pirelli , visserligen grymt grepp , MEN slitsyrkan är dålig....
På min XC60 sitter det Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico 255/45/20. dessa har rullat 1500 mil ...de är tydligt slitna redan ca 5mm kvar...
På min tidigare V70 satt det Pirelli Rosso 245/40/18 under 2000mil, 3mm kvar.
Så med tanke på hållbarhet är Pirelli inget att hurra för.
Användarvisningsbild
av apersson850
#631843
Min XC70 levererades också med Pirelli Scorpion Zero Assimetrico i dimensionen 235/55 17. Det är ju ett M+S däck, alltså inte ett vinterdäck men ett för lite slirigare före. Sånt och bra grepp i allmänhet brukar inte gå hand i hand med lång livslängd. Mina ser ut att kunna rulla en 5000 mil, sådär, efter hur ser ut efter första sommarsäsongen. De har visat sig ge gott grepp, för att vara sommardäck, i situationer som leriga åkrar, blött gräs och liknande. Bra, för det var det jag ville ha en XC till att fixa. Att de förmodligen vittrar i småbitar om jag försöker köra som jag kunde med mina Michelin MXM, senare Pilot HX, på min 854 Turbo inser jag.

Däck är alltid kompromisser mellan olika önskade egenskaper. I det gamla (goda?) östblocket, där det var brist på allting, tillverkade tjeckiska Barum ett däck som framförallt uppfyllde tre prioriterade egenskaper i kravspecifikationen: Slitstyrka, slitstyrka och slitstyrka. Greppet var ungefär som en hockeypuck på våt is, men det fanns de som lyckades få en omgång Barum att överleva tre Skodor...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#631850
Steff 99 skrev:Jag är väldigt skeptisk till Pirelli , visserligen grymt grepp , MEN slitsyrkan är dålig....
På min XC60 sitter det Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico 255/45/20. dessa har rullat 1500 mil ...de är tydligt slitna redan ca 5mm kvar...
På min tidigare V70 satt det Pirelli Rosso 245/40/18 under 2000mil, 3mm kvar.
Så med tanke på hållbarhet är Pirelli inget att hurra för.
Hur kör du ? Mina kommer klara 8000 mil.
Pirelli kommer vara de däck som rullat rekordlångt för mig.
De rullar minst dubbelt så långt som Continetal jag hade innan.

Jag asar ju dessutom runt med tynga vilket sliter rejält.

Men det är klart, du kör ju 20 tum och jag bara 17 så det gör ju att samma däck rullar minst dubbelt så långt på min bil.
av perhall
#631854
P Zero håller extremt dåligt.
Mina har 3 mm kvar fram efter 1400 mil med en 180 hk bensinmotor...
Däremot de här Scorpion verkar hålla i evighet, de sitter ju fortfarande som originaldäck på många XC70 gamla mod med bra mönster i fortfarande (det är visserligen 65-profil som väl slits lite mindre men ändå).
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#631855
P Zero är ju suddgummi ala Formel 1 och tar därför slut på nolltid.

Scorpion Assimetrico är ju lite av hårdbackelit puckgummi och håller i evighet.
Användarvisningsbild
av MartinS
#631856
Pirelli PZero Rosso håller ganska dassigt, jag körde slut två uppsättningar på min V70 jag hade förut och nu har jag dom på min XC60, men jag misstänker de håller fler mil på XC60'n pga den större omkretsen.
Men av någon anledning gillar jag dom, trots att de slits relativt fort. Grepp i vått och torrt är bra och ljudnivå hyfsad.
Dom är dock inte så dyra om man jämför med andra premiumdäck vilket ju är bra.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#632000
Alla däck ja kört under alla år följer samma mönster.

Mjukt gummi = Bra grepp = Kort livslängd

Hårt gummi = Dåligt grepp = Lång livslängd

Det är bara att välja vad som man vill prioritera.

Scorpion Assimetrico Zero däcken tex håller i evighet för mig men har rätt kass grepp, tex vid inbromsning. Innan hade jag Continental SportContact, grymt grepp men de håller bara halva sträckan mot Scorpion vid exakt samma körstil, men oj vad de suger fast i vägen.

Vore ju kanon om någon kunde uppfinna ett däck som har supergrepp och håller länge på samma gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]