Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Swedan1
#854428
Med andra ord så bör man gå på däcket som är bäst i test och strunta i EU-märkningen. Då lutar det åt Continental contipremiumcontact 5 som vunnit eller om jag ska gå mer på magkänsla/erfarenhet o satsa på Goodyear Efficientgrip SUV, har deras efficientgrip 500 dubbade v-däck nu och upplever dem tysta med bra grepp och bromsförmåga o ok i kurvor.

Någon som har erfarenhet av något av dessa däck till XC70?

(Antar att båda är bra däck som jag säkert blir nöjd med, har bara lite svårt att bestämma mig;-))
Användarvisningsbild
av apersson850
#854470
Jag har de av somliga utskällda Pirelli Scorpion i dimensionen 235/55 17" på min XC70. De är lite SUV-aktiga, med mer sajpningar än vad som är vanligt i sommardäck. Fungerar bra på blött gräs, och där är jag ju titt och tätt på sommaren. Ofta dessutom med släp bakom.

Men en del gillar dem inte alls på landsväg. Jag tycker de fungerar bra för mig, men jag kör inte den här bilen som jag en gång gjorde när jag köpte en 854 Turbo hösten 1993 heller. Håller länge gör de i alla fall. Jag köpte två nya till denna säsongen, men det är första gången och bilen har rullat 11000 mil.
av Sharkbait
#957721
Cedrix skrev:Fortsätter på denna gamla tråd!

Först en fråga, hur har era Pirelli scorpion Verde fungerat?
Jag har kört med Pirelli Scorpion Verde under 3 säsonger.





Det är dags att byta däck nu men till vilka? Skall man prova ngt nytt eller fortsätta med Pirelli?


Continental ContiEcoContact 5
Pirelli Scorpion Verde
Goodyear EfficientGrip SUV
Michelin Primacy 3
Continental ContiPremiumContact 5
av Volvo_S60
#957847
Jag monterade precis Michelin Primacy 3 på min XC70.
Nu valde jag 235/55 17 99V, men med facit i hand så skulle jag tagit 103Y XL som är förstärkta istället.
Vet i tusan om jag tycker dom sitter så snyggt på fälgarna heller? Michelindäcken känns så smala på något sätt.
Dom är dock väldigt tysta och det gillas!

Pirelli SCORPION ZERO Asimmetrico är inte så tokiga ändå. Dom sitter snyggt och rullar sjukt många mil.

Jag kan återkomma med rapport om Michelindäcken lite längre fram om någon påminner mig sen :D
av Sharkbait
#957917
Volvo_S60 skrev:Jag monterade precis Michelin Primacy 3 på min XC70.
Nu valde jag 235/55 17 99V, men med facit i hand så skulle jag tagit 103Y XL som är förstärkta istället.
Vet i tusan om jag tycker dom sitter så snyggt på fälgarna heller? Michelindäcken känns så smala på något sätt.
Dom är dock väldigt tysta och det gillas!

Pirelli SCORPION ZERO Asimmetrico är inte så tokiga ändå. Dom sitter snyggt och rullar sjukt många mil.

Jag kan återkomma med rapport om Michelindäcken lite längre fram om någon påminner mig sen :D

På vilket sätt ångrar du valet att inte ta XL? Positivt att de är tysta.




Jag är lite nyfiken på Continental ContiEcoContact 5 och Continental ContiPremiumContact 5. Är det samma däck eller går Eco "snålare"? Har dessa bra grepp och är som suddgummi?
Användarvisningsbild
av Vegard73
#957972
Jeg har kjørt Goodyear Efficientgrip på to Mondeoer.
Veldig fornøyd. Gode egenskaper på tørr vei, ok på våt vei, og svært støy svake.
av Andis
#957976
Volvo_S60 skrev:Jag monterade precis Michelin Primacy 3 på min XC70.


Jag kan återkomma med rapport om Michelindäcken lite längre fram om någon påminner mig sen :D
Gör gärna det är själv frestad på dom efter att åkt dom på en väns bil och dom var väldigt tysta på den trevligt :-)
av joelf
#958012
Jag har beställt Nokian Hakka blue suv inför året på min XC70 ska bli spännande att se hur de presterar.
av Volvo_S60
#958476
Då har mina Michelin Primacy 3 rullat 60mil sen i söndags.
Jag tycker nog mer och mer om däcken. Det positiva är bränsleförbrukningen! Jäklar vad lite bilen drar jämfört med Pirelli SCORPION ZERO Asimmetrico.
Det känns verkligen att bilen rullar lätt. Tror Michelindäcken är mer exakta och snabba när det gäller rattrörelser.
Den där exaktheten och snabbheten kände jag inte i Pirellidäcken.

Jag kan fortfarande tycka att bilen känns lite vinglig av snabba rattrörelser. Kan inte säga om det beror på att däcken är 99V, men Pirellidäcken var också 99V.
Är någon annan sugen på att köra Michelin så satsa på 235/55/17 103Y XL. Speciellt om ni kör med lite last. Tror dom blir riktigt bra:-)

Tänk bara på att dom är lite smalare än Pirelli. Lätt att skada fälgarna :(
Sen är detta absolut inga däck för terräng eller liknande förhållande! Rena lands & motorvägsdäck.

Såg även att någon funderade på Continentaldäck i tråden. Jag har testat några varianter av dom och tycker dom slits jäkligt fort :shock:
Pirellidäcken rullar galet långt och är verkligen inte dåliga.

Det hade varit roligt att höra lite inputs från medlemmar som kör sina XC70 på Nokian, Dunlop eller GoodYeardäck :)
Användarvisningsbild
av EjS
#958499
Volvo_S60 skrev:Då har mina Michelin Primacy 3 rullat 60mil sen i söndags.
Jag tycker nog mer och mer om däcken. Det positiva är bränsleförbrukningen! Jäklar vad lite bilen drar jämfört med Pirelli SCORPION ZERO Asimmetrico.
Det känns verkligen att bilen rullar lätt. Tror Michelindäcken är mer exakta och snabba när det gäller rattrörelser.
Den där exaktheten och snabbheten kände jag inte i Pirellidäcken.

Jag kan fortfarande tycka att bilen känns lite vinglig av snabba rattrörelser. Kan inte säga om det beror på att däcken är 99V, men Pirellidäcken var också 99V.
Är någon annan sugen på att köra Michelin så satsa på 235/55/17 103Y XL. Speciellt om ni kör med lite last. Tror dom blir riktigt bra:-)

Tänk bara på att dom är lite smalare än Pirelli. Lätt att skada fälgarna :(
Sen är detta absolut inga däck för terräng eller liknande förhållande! Rena lands & motorvägsdäck.

Såg även att någon funderade på Continentaldäck i tråden. Jag har testat några varianter av dom och tycker dom slits jäkligt fort :shock:
Pirellidäcken rullar galet långt och är verkligen inte dåliga.

Det hade varit roligt att höra lite inputs från medlemmar som kör sina XC70 på Nokian, Dunlop eller GoodYeardäck :)
Tack för erfarenheten. Kör själv på Pirelli men ska bytas inom 2 månader. Är också intresserad av andra input. Annars blir det Michelin.

Gillar komfort och lite buller.

Personligt tror jag xl blir för styva.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]