Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
#844952
na96gen skrev:Nja till mina 245/40-18 finns det både 93 och 97 tillgängliga men V70in ska ha 97 för att det ska vara riktigt.
Jag beställde idag en omgång Michelin Pilot Sport 3
Precis som han skrev så finns det däck med högre lastindex som heter extra load, står oftast XL på dom.

Michelin Pilot Sport 3 245/40 R 18 97Y XL
av Cedrix
#845049
Blir XL däck märkbart stötigare/bullrigare på bilen?
av Cedrix
#845185
Så vad tror ni, blir man nöjd med Nokian nLine ZR däck som även är XL på en XC70?
av Swedan1
#854256
Är det stor skillnad i funktion (grepp, bromssträcka osv.) mellan "vanliga" däck typ Continental contipremiumcontact 5 eller "speciella" däck till suv/4x4 typ goodyear efficientgrip SUV. Det senare har lite klackar för bättre grep på offroad underlag? Andra tips? Det gäller en XC70 -05 Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av na96gen
#854277
Frågan är väl vad du ska använda bilen till, mycket i "terränglåda" så du behöver greppet borde ju SUV alternativet vara bättre. Men är det mest asfslt är ju ett vanligt däck bättre men med komprommisen sämre grepp i teräng.
av Swedan1
#854323
Jag kör nästan uteslutande på asfalt.

När det gäller EU-märkningen, alltså betyg ABCDEFG, på rullmotstånd och bromsverkan på vått underlag samt decibel för buller, kan man lita på dessa?

Exempelvis framstår Dunlop / SP Sport FastResponse med betygen B för rullmoystånd och A för våtegenskaper samt 68db som bättre än tex Continental contipremiumcontact 5 som har betygen C för rullmoystånd och A för våtegenskaper samt 71db trots att Continental-däcket verkar toppa de flesta tester?

Någon med erfarenhet av Continental contipremiumcontact 5 på XC70? Grepp? (Buller?)
av Malmstroem
#854331
Tänk på att bullermärkningen är för externt buller, dvs hur mycket det låter utanför bilen. Det går tyvärr inte att direkt översätta till hur högt det låter inne i bilen.
av perhall
#854353
Det som Malmstroem skriver bekräftas av att däcktester ofta har en annan syn på vilka däck som är tysta än EU-märkningen, som görs av däcktillverkarna själva...
Användarvisningsbild
av na96gen
#854379
Min erfarenhet och vad däckförsäljares erfarenhet, den nya märkningen är inte värd ett smack.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]