Sida 1 av 1
Demontera strömställare v70II, guide för startknapp
Postat: lör 24 mar 2012, 20:01
av qwerty
Kan man ta bort knapparna för farthållare samt radio utan att ta bort airbagen först?
Den sitter med clips vad jag fattat och då borde man väl kunna bända loss den med ett falsben utan att först ta bort airbagen.
Re: Demontera strömställare på ratten?
Postat: sön 25 mar 2012, 08:57
av Erst
qwerty skrev:Kan man ta bort knapparna för farthållare samt radio utan att ta bort airbagen först?
Den sitter med clips vad jag fattat och då borde man väl kunna bända loss den med ett falsben utan att först ta bort airbagen.
Nej, bagen låser fast knapparna och den lilla listen mellan bag o knappar, så du måste plocka ut bagen först.
Re: Demontera strömställare på ratten?
Postat: sön 25 mar 2012, 09:37
av qwerty
Ok, tack för svaret, blir att ta med guiden ut och rycka loss bagen nu.
Re: Demontera strömställare v70II ? nya frågor
Postat: sön 25 mar 2012, 12:49
av qwerty
Någon som demonterat tändningslås/startknapp och vet hur många skruvar samt placeringen på dom?
Har redan tagit bort utblåsen samt kombiinstrumentet men man ser inget utan det blir att känna sig fram och det vore enklare att veta hur m¨ånga skruvar det är.
Re: Demontera strömställare v70II ? nya frågor
Postat: sön 25 mar 2012, 14:00
av qwerty
Har nu fått loss den och bytt diod.
OBS! Ta av minuskabeln från batteriet och vänta 3 minuter innan du fortsätter.OBS!
Tänkte meddela hur man gör, börja med att ta bort kombiinstrumentet enligt volvos manual för detta, sedan tar man bort dekorpanelen med luftutblåsen i mitten enligt volvos manual.
I taket ovanför där kombiinstrumentet sitter finns det lite isolering, vik ned den så ser man 2st torxskruv som håller luftkanalen mot vänster sida av ratten, lossa dom och lägg undan.
Nu kan man lirka upp luftkanalens högra del nedifrån fläktpaketet, släpper lätt och sedan trycka det några cm framåt.
Mer plats än så här får man inte.
Nu över till startknappen. Ta bort kontakten i bakstycket.
Det sitter 3st M8 bult som håller den mot instrumentbrädans insida, man kan inte se dom men är lätta att känna, 2st uppe i bakkant samt en på nedre höger sida, man kan se den från mittre luftkanalens hål.
De 2 övre kan tas bort med 1/4 spärrskaft och hylsa, den nedre får man ta med en liten blocknyckel och många omtag. Var inte rädd att de lossnar och ramla ned i mittkonsollen, de sitter med dubbelfattning fast i startknappen efter man lossat enheten från brädan.
Dra startknappen framåt mot vindrutan, rotera den 180 grader och vik den mot vänster , lirka nu försiktigt fram den tjocka delen av enheten och vipps så har du ett styck tändningslås i handen.
Allt skruvande görs från kombiinstrumentets plats och enheten tas även ut den vägen.