Sida 1 av 2
Halvljus,dimljus funderingar.
Postat: lör 24 mar 2012, 16:05
av tomBer818
Jag undrar om det på något sätt går att göra så halvljuset slocknar när man vrider vredet till nollan, så man skulle kunna ha dimljus +park. i det läget ?
Volvo V70 MY09
Re: Halvljus,dimljus funderingar.
Postat: lör 24 mar 2012, 16:10
av Camel
Det finns en mjukvaruapplikation som avaktiverar automatiskt halvljus i 0-läget. Men inget ljus lyser alls då. Önskan att köra med parkering och dimljus diskuteras i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=67012
Re: Halvljus,dimljus funderingar.
Postat: lör 24 mar 2012, 16:15
av tomBer818
Om man skulle göra så, kan man då tända dimljuset i läge 0 ?
Re: Halvljus,dimljus funderingar.
Postat: lör 24 mar 2012, 16:15
av Camel
Nej.
Re: Halvljus,dimljus funderingar.
Postat: tis 27 mar 2012, 11:15
av tomBer818
Tråkigt, ingen som har nån lösning?
Re: Halvljus,dimljus funderingar.
Postat: ons 28 mar 2012, 15:33
av Variosboy
Har du orginal Xenon i halvljuset?
Om inte kan du göra det väldigt lätt för dig och dra om kablarna så att halvljuskablarna går till dimljusen istället!
Re: Halvljus,dimljus funderingar.
Postat: ons 28 mar 2012, 16:15
av Camel
Enklast är väl ett växlande relä per sida isf. Men dimljusen är på 35W och lampövervakningen på halvljuset förväntar sig 55W. Kan ev. bli problem?
Halvljus,dimljus funderingar.
Postat: ons 28 mar 2012, 21:12
av Bjørn
Camel skrev:Det finns en mjukvaruapplikation som avaktiverar automatiskt halvljus i 0-läget. Men inget ljus lyser alls då. Önskan att köra med parkering och dimljus diskuteras i denna tråd:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=67012
Hvis man får programmert slik at 0-läget slår av alt, så må det være mulig å koble via rele. 30-strøm inn på rele, 15-styrt via markeringslys eller noe annet som har strøm når motor går. Strøm fra rele kan jo forsyne både parklys og dimlys.
Når man vrir lysbryter til läge 1 eller 2 så må det kobles slik at rele mister styrestrøm på et vis. Vil det være mulig? Tenker høyt nå. :)
Re: Halvljus,dimljus funderingar.
Postat: ons 28 mar 2012, 21:51
av Camel
Bjørn skrev: Hvis man får programmert slik at 0-läget slår av alt, så må det være mulig å koble via rele. 30-strøm inn på rele, 15-styrt via markeringslys eller noe annet som har strøm når motor går. Strøm fra rele kan jo forsyne både parklys og dimlys.
Att "bakmata" parkeringsljuset fram/bak går inte. Varje lampa har en egen utgång från CEM och de kan/ska inte bakmatas. Bakljusen är dessutom dioder med olika ljusstyrka vid bakljus resp. bromsljus (pulsbreddsmodulering) när bakluckan är öppen. Nästan inga lampor i bilen är konventionellt inkopplade utan de flesta försörjs från elektroniska utgångssteg. Att försörja dimljusen från ett eget relä (växlande) går dock bra.
Bjørn skrev:Når man vrir lysbryter til läge 1 eller 2 så må det kobles slik at rele mister styrestrøm på et vis. Vil det være mulig? Tenker høyt nå. :)
Ljusomkopplaren kommunicerar med CEM via LIN-kommunikation. Finns inga kontakter att hämta signal från. Att släcka DRL när halvljuset tänds kan man t.ex. fixa genom att hämta styrström från halvljuset till ett brytande relä. Man kan också tänka sig en koppling med ett relä där spolen får plus från tändning och minus via halvljuset när det är släckt.
Halvljus,dimljus funderingar.
Postat: ons 28 mar 2012, 22:22
av Bjørn
Jaja.. Er blitt vant til å slå av og på bryteren så det får vel bare være som det er. :)
Men det er vel bare en software fra volvo som skal til for å løse dette..