Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#631398
Manicken skrev:Var sitter kupéfläkten? Är det svårt att byta den, ev smörja lite?
Brukar sitta innanför-under handsfacket. Det blir väl till att riva lite i panelen.
Smörja kan du göra med en teflon-torrsmörja.
#631460
Freme skrev:Tack för alla svar! Det stämmer att oljudet helt försvinner då man vrider ner fläkten till 0. Ibland försvinner oljudet av sig själv, har dock inte funderat på om det är temperatur beroende. Har tidigare betalat för byte av remspännare i motorn, upplevde att det ljudet var annorlunda samt uppkom även vid körning på högre varvtal. Vet någon hur man hör skillnad på om det är kupefläkt eller AC? Kan man räkna med att Volvo tar kostnaden även om bilen är 3,5 år?

Ljudet från ac'n försvinner när du stänger av den, hörs i intervaller då kompressorn går. I mitt fall nån gång i minuten/30sek å låter ca 10-15 sek åt gången, kupefläkten borde väl låta hela tiden?
#631510
Nu har jag testat att stänga av AC´n i samband med missljudet och det försvinner direkt när man stänger av AC´n. Bra, då vet man det. Hoppas på att det stämmer att Volvo ger 60 månaders nybilsgaranti på AC kompressorn som måste bytas.
#631556
Freme skrev:Nu har jag testat att stänga av AC´n i samband med missljudet och det försvinner direkt när man stänger av AC´n. Bra, då vet man det. Hoppas på att det stämmer att Volvo ger 60 månaders nybilsgaranti på AC kompressorn som måste bytas.

Har du märkt om de försvinner när temperaturen ökar också? Min e tyst från ca 3-4 plusgrader å uppåt.
Tyvärr så började min nya också låta men klarar lägre temperaturer än den första.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]