Sida 1 av 8
Behöver råd vid ev köp flexifuel
Postat: ons 07 mar 2012, 21:52
av Hemgårn
Hej på er alla Volvo-lovers!
jag går i bytestankar. Ut med min V70 2003:a och in med en lite nyare modell. Jag har tänkt mig nånstans i krokarna 140 000kr och har hittat ett koppel Flexifuel-bilar däromkring. Nu undrar jag om det är något jag ska tänka på när jag köper en sån bil (OM!). orsaker att låta bli att köpa Flexifuel?
Alla råd är mycket välkomna.
Sen kan nån få köpa min 2003a för 40 000...
Tack på förhand!
Re: Behöver råd vid ev köp flexifuel
Postat: ons 07 mar 2012, 22:54
av Rådlös
Det är samma sak som att köpa en bensinbil. Kolla serviceboken. Kolla tidigare besiktningar och historik (Svensk Bilprovning). Kolla in och utsidan (under). Kolla motorn och resten maskinellt. Det syns ingenstans på utsidan om bilen har varit uteslutande körd på E85, lika lite som det inte syns om den enbart har varit körd på bensin. (Däremot syns det på insidan i motorn, men det är i så fall positivt. Mindre sot med E85) Är det en långmilare så begär ett kompprov.
Re: Behöver råd vid ev köp flexifuel
Postat: ons 07 mar 2012, 22:57
av Hemgårn
Rådlös skrev:Det är samma sak som att köpa en bensinbil. Kolla serviceboken. Kolla tidigare besiktningar och historik (Svensk Bilprovning). Kolla in och utsidan (under). Kolla motorn och resten maskinellt. Det syns ingenstans på utsidan om bilen har varit uteslutande körd på E85, lika lite som det inte syns om den enbart har varit körd på bensin. (Däremot syns det på insidan i motorn, men det är i så fall positivt. Mindre sot med E85) Är det en långmilare så begär ett kompprov.
Ah, tack. Jag undrade för att de ligger ganska mycket lägre i pris. Tänkte att det kanske var något lurt med dem.
Re: Behöver råd vid ev köp flexifuel
Postat: ons 07 mar 2012, 23:03
av Lövet
Nej inget lurt men däremot är det en ganska svag motor som inte faller alla i smaken. Den varvar massor i motorvägsfart och är klen med lite last. I en bil som V70II passar det egentligen ganska illa.
Är man dock en person som inte har så bråttom och som kanske kör mest stad och landsväg så passar den utmärkt. Det är antagligen det absolut billigaste sättet att åka V70II på. Kamkedja har den också så inga dyra stora servicar.
Re: Behöver råd vid ev köp flexifuel
Postat: ons 07 mar 2012, 23:10
av Hemgårn
andreas_lofgren skrev:Nej inget lurt men däremot är det en ganska svag motor som inte faller alla i smaken. Den varvar massor i motorvägsfart och är klen med lite last. I en bil som V70II passar det egentligen ganska illa.
Är man dock en person som inte har så bråttom och som kanske kör mest stad och landsväg så passar den utmärkt. Det är antagligen det absolut billigaste sättet att åka V70II på. Kamkedja har den också så inga dyra stora servicar.
Ajdå. Ja, det var ju visst något lurt ändå. Det är är ju hemska stats på en långfärdsbil. Landsvägskörning och omkörningar. Inte bra.
Re: Behöver råd vid ev köp flexifuel
Postat: ons 07 mar 2012, 23:14
av Lövet
Fast egentligen kommer den inte vara särskilt mycket långsammare än din 2.4. Dock kommer det surra om den och den kräver mera varv. V70II är både större och tyngre så de 145hk har ett ganska mycket tyngre jobb.
Re: Behöver råd vid ev köp flexifuel
Postat: ons 07 mar 2012, 23:17
av Hemgårn
andreas_lofgren skrev:Fast egentligen kommer den inte vara särskilt mycket långsammare än din 2.4. Dock kommer det surra om den och den kräver mera varv. V70II är både större och tyngre så de 145hk har ett ganska mycket tyngre jobb.
:) men ändå lite slöare än den jag har nu. Det går inte för sig! :)
Har en bensinare på gång också för bara 10 loppor extra. 2.5T. Bättre fjutt på den då antar jag.
Re: Behöver råd vid ev köp flexifuel
Postat: ons 07 mar 2012, 23:28
av Camel
Hemgårn skrev:Jag har tänkt mig nånstans i krokarna 140 000kr och har hittat ett koppel Flexifuel-bilar däromkring. Nu undrar jag om det är något jag ska tänka på när jag köper en sån bil (OM!). orsaker att låta bli att köpa Flexifuel?
Flexifuelbilar är vanliga bensinbilar med vissa små skillnader som hos de flesta tillverkare innebär annan mjukvara i motorstyrningen, högre kapacitet i bränslesystemet, andra material i ventilsäten, ibland även speciell bränslegivare, etc. Men inga stora skillnader. Rent praktiskt måste du tanka lite oftare då volymförbrukningen är ca 30-35% högre än bensin. Kallstarter från -15°C och varmare är inga problem alls. Jag har startat flexifuelbilar i -23°C utan problem. För en del år sedan infördes en "vinterblandning" med något mer bensin i E85-bränslet (så det motsvarar ca E75) för att minimera ev. kallstartsproblem. Så det är inget du normalt behöver tänka på. Flexifuelbilarna är dessutom standardutrustade med elektrisk motorvärmare. Med dagens bränslepriser är det billigare att köra på etanol rent bränslekostnadsmässigt.
Antar att tittat på V70II 2,0F? Det är en bra bil med hyfsad motor som kommer från Ford. Lite klen motor kanske för bilens vikt men i övrigt finns inga stora nackdelar. Om du kör mycket landsvägskörning kanske den låga utväxlingen kan störa med ganska högt motorvarvtal i landsvägsfart. I början fanns vissa som hade problem (dålig motorgång, bränslepump). Det mesta har Volvo fixat på bilarna genom åren så det borde inte vara några bekymmer idag. Oljebyte ska göras oftare, varje 1000 mil. Men om man inte kör mer än 1000 mil/år blir servicen billigare totalt sett eftersom oljebytet räknas som en vanlig service vad gäller ettårsintervallet.
Själv kör jag en 2,5FT, kan verkligen rekommendera den. Lägre motorvarvtal i landsvägsfart och tystare samt starkare. Men den är dyrare än 2,0F. Något längre oljebytesintervall, 1500 mil.
Här är en av många trådar där du kan läsa lite om bl.a. 2,0F:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Re: Behöver råd vid ev köp flexifuel
Postat: ons 07 mar 2012, 23:37
av Johannnes
Kul att du ska byta upp dig!!!
Det finns en dröj med volvobilar med 2.0f motorer, rekommenderar starkt att du inte väljer dessa. Motorn är svag, dock kan man leva med det beroende på vad man tidigare haft för motor. Men kan säga av egen erfarenhet att du kanske skall titta på något annat. 2.0f motorerna låter mycket då dem redan vid 90-100 km/h varvar 3000rpm. Dessa motorer har även dragits med en del elektriska problem.
Kör man dem med bensin så drar dem ung. 0.9 till max 1l/mil, kör man med flexifuel drar dem minst 30% mer. Fördelen med dem bara är att dem har lägre skatt, dock så överväger inte detta dem dåliga egenskaperna dessa motorer har.
Sammanfattningsvis: välj inte en bil med 2.0f.
Lycka till.
Re: Behöver råd vid ev köp flexifuel
Postat: ons 07 mar 2012, 23:55
av Camel
Utväxling V70II flexifuel (högsta växel manuell v-låda):
2,0F MY09 145 hk = 32,5 km/h @ 1000 rpm, 2769 rpm @ 90 km/h
2,5FT MY09 200 hk = 48,6 km/h @ 1000 rpm, 1852 rpm @ 90 km/h
2,5FT MY11 231 hk = 58,6 km/h @ 1000 rpm, 1536 rpm @ 90 km/h