Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
#1256364
Min fråga är nu då - hur jävligt är det att fixa detta? Rosten är redan där på båda sidor och jag är inte skyldig till det då jag haft bilen i 3 veckor. Jag tycker dock det är för jävligt rent ut sagt. En MY15 som gått 6000 mil. Den ser helt ny ut i övrigt, men nedre gångjärnen på båda sidor är rostiga :mad:

Sa jag att det stör mig?
#1256527
apersson850 skrev: mån 18 jun 2018, 13:23 Teknikern på verkstaden har ett schema att följa. Gör han fler saker tar det för lång tid, och då får han bannor för då hinns inte allt med som ska göras för dagen.
Att hålla koll på om det börjar rosta någonstans, om någonting lossnar etc., det är alltid upp till ägaren. Det var exempelvis så jag upptäckte att det övre motorfästet på min 850 hade gått sönder. Jag rycker och drar i saker för att se om de sitter fast som de ska, och upptäckte att det gjorde inte det staget. När jag köpte ny bussning undrade de på verkstaden hur jag körde egentligen, för de hade inte hört talas om detta problem innan. En månad senare hade de hittat fyra stycken, inspirerade av min koll.
När det väl rostar är det för sent att förebygga så såvida man som ägare inte haft tre likadana bilar före är man chanslös. Den enda som kan komma med vettiga instruktioner för förebyggande underhåll är Volvo. Att då inte lägga in en så enkel sak som en engångsgrej på service (för det räcker förmodligen att smörja en gång så är bilen gammal sen) är bara taffligt. Sen inbillar jag mig förstås inte att andra märken är bättre.

Det är på sätt och vis skönt att ha en gammal bil och slippa betala dyra pengar för att en verkstad ska låtsas hålla efter bilen åt en. Om de åtminstone marknadsförde det som att de gjorde minsta möjliga för att motorn inte ska skära och bilen ska vara rimligt trafiksäker vore det väl ok men de får det ju att låta som en unik och heltäckande tjänst som ska lösa allt.

Och nu snackar vi om något enkelt som man som kund lätt ser. Om bilen rostar upp inifrån i hålrummen har jag ingen bra möjlighet att upptäcka och störa mig på innan bilen dött av andra skäl.
#1256620
Jag använde rostskyddsmedel för hålrum. Det är inte sånt där segt och kladdigt som det man sprutar undertill, utan blir en ganska tunn film, nästan färglös (svagt brunfärgad, passar bra på min Twilight Bronze) med bra vidhäftning. Det hjälper inte på rosten som redan är där, men rostandet stannar i alla fall upp.
av hullan
#1256652
Om det skulle rosta ordentligt? Går detta att fixa så att det blir som nytt? Har inte bilen här just nu men vill minnas att det gångjärnet är svetsat i karossen? Känns som många timmar för en verkstad om jag skulle vilja ha det som nytt va?
av Matzz
#1258627
Apsvett123 skrev:Jag var inne idag på Volvo i Karlskrona med min v70 -08. De sa att förmodligen skulle de såga loss sprinten på ett nytt gångjärn, byta ut den gamla sprinten och punkta fast den nya igen.

Har problemet att dörren hänger 1.5cm i ytterkant pga rostigt gångjärn. Förhoppningsvis är det sprinten och inte själva järnet som är kasst för annars måste de såga och svetsa i bilen..
Volvo har en repsats för gångjärnen , dom sätter ny sprint och bussning i gångjärnet , har bytt på min den glappade också och dörren hängde .
#1259775
Jag har konstaterat att min förardörr glappar i gångjärnet nu. Men det har ju knappast med lite ytrost på gångjärnet att göra, utan snarare att jag gått in och ur några gånger på sju år.
Passagerardörren glappar inte, och den har lika lite rost.
#1259784
Matzz skrev: sön 08 jul 2018, 19:37 Volvo har en repsats för gångjärnen , dom sätter ny sprint och bussning i gångjärnet , har bytt på min den glappade också och dörren hängde .
Vet du vad repsatsen heter? Min förardörr hänger också, jättelite men det märks ändå. Bara mitt nedre gångjärn som ser rostigt ut. Hittade inget i VIDA.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...