apersson850 skrev: ↑mån 18 jun 2018, 13:23
Teknikern på verkstaden har ett schema att följa. Gör han fler saker tar det för lång tid, och då får han bannor för då hinns inte allt med som ska göras för dagen.
Att hålla koll på om det börjar rosta någonstans, om någonting lossnar etc., det är alltid upp till ägaren. Det var exempelvis så jag upptäckte att det övre motorfästet på min 850 hade gått sönder. Jag rycker och drar i saker för att se om de sitter fast som de ska, och upptäckte att det gjorde inte det staget. När jag köpte ny bussning undrade de på verkstaden hur jag körde egentligen, för de hade inte hört talas om detta problem innan. En månad senare hade de hittat fyra stycken, inspirerade av min koll.
När det väl rostar är det för sent att förebygga så såvida man som ägare inte haft tre likadana bilar före är man chanslös. Den enda som kan komma med vettiga instruktioner för förebyggande underhåll är Volvo. Att då inte lägga in en så enkel sak som en engångsgrej på service (för det räcker förmodligen att smörja en gång så är bilen gammal sen) är bara taffligt. Sen inbillar jag mig förstås inte att andra märken är bättre.
Det är på sätt och vis skönt att ha en gammal bil och slippa betala dyra pengar för att en verkstad ska låtsas hålla efter bilen åt en. Om de åtminstone marknadsförde det som att de gjorde minsta möjliga för att motorn inte ska skära och bilen ska vara rimligt trafiksäker vore det väl ok men de får det ju att låta som en unik och heltäckande tjänst som ska lösa allt.
Och nu snackar vi om något enkelt som man som kund lätt ser. Om bilen rostar upp inifrån i hålrummen har jag ingen bra möjlighet att upptäcka och störa mig på innan bilen dött av andra skäl.
Nu:
V70N 2.5T -04 ~33000 mil Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88