Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pirro
#618954
Hej

Känner att jag behöver hjälp av detta forum med mitt problem!

Har en V70 från 2011 som "äter" kylarvätska. Problemet började hösten 2011 när kylan kom. Bilen har varit inne 4ggr utan att Volvo har hittat eller löst problemet.

1 Volvo kollade efter läckage fyllde på kylarvätska

Volvos förklaring: Bilen är ny och det är normal att behöva fylla på kylarvätska efter ett halvår

2 (En månad senare) Volvo provtrycker systemet och fyller på kylarvätska

Volvos förklaring: Nu ska det vara bra, systemet har inget läckage

3 (Ytterligare en månad senare) Volvo river motorn och byter topplockspackning

Volvos förklaring: Kan ha varit topplockspackningen, vi hittade inget fel men det går inte att se fel med blotta ögat.

4 (Tre veckor senare) Bilen åker in igen för att bilen larmar om kylarvätskan.

Volvos förklaring: Uppstår luftfickor i systemet så det är helt normalt att det behöver fyllas på igen.

5 12/3 Bilen är nu inne för femte gången

____________________________________________________________________________

Jag har följt nivån och nu är det snart dags igen. Kör inte så mycket med bilen, ca 200 mil i månaden. Det jag också tycker är konstigt är att förbrukningen har gått upp sedan problemen började i höstas. Från att ha legat på 0.65 så har det gått upp till 0.92 som jag mätte upp vid senaste tankningen. Enligt Volvo så hänger detta ej ihop med kylarväteskeproblemet.

Men jag börjar tvivla, färddatorn visar 0.65 som den alltid har gjort men förbrukningen bara går upp??? (Färddatorn stämde hyfsat första halvåret)

Jag har börjat ledsna men vet inte riktigt vad jag ska säga till Volvo då jag inte är någon motorexpert själv. Har tröttnat på att åka till Volvo med bilen varje månad.

Någon som vet vad problemet kan vara och om detta med förbrukningen hänger ihop med kylarvätskeproblemet?? Hur ska jag tackla Volvo med detta?

Detta är min fjärde nya bil (har dom tre år i taget). Har aldrig behövt fylla på kylarvätska tidigare

Tacksam för svar och kommentarer kring detta!
Senast redigerad av 1 pirro, redigerad totalt 0 gånger.
#618974
INGA bilar skall dricka kylvätska. Det var det löjligaste jag hört. Det är ett slutet system sånär som på expansionskärlet.

Det är bara att stå på dig!
#618983
Dom har rätt i punkt 1 det kan ev finnas någon luftficka och när kylan kommer och värmaren börjar att användas så kan nivån ev sjunka Men efter detta och det fortsätter så är det läckage någon stans

Sedan efter dom bytte toppackningen så kan det bli samma igen om dom inte luftat ordentligt...

Att förbrukningen går upp skulle kunna bero på att kylarvätskan som försvinner läcker i i cylindrarna och slutligen hamnar i partikelfiltret, Detta filter kan då få felaktiga värden och vill regenerera när detta sker så är det med hjälp av ökad bränsle mängd som sprutas in Om bilen konstant vill generera så kommer du få högre förbrukning
(se andra trådar i detta forum ang detta)

Att kylarvätskan läcker in i cylindrarna kan bero på sprickor i cylinderfoderna mellan cylindrarna detta kan vara svårt att se då dom inte behöver vara stora för att läcka och det är lätt att missa dom då man lyfter toppen

Så dom kanske får göra om och göra rätt

Du har väl tänkt på att värmaren går nu på vintern och drar en del bränsle så det inte är så enkelt med den ökade förbrukningen

Det är väl "bara" att lämna bilen igen till verkstaden så får dom köra den och själva uppleva att det går åt onormalt med kylarvätska och bränsle , Då får dom själva uppleva felet och åtgärda det där efter

Jag har så svart att förstå verkstäder som inte tror på kunden Finns väl igen som lämnar in sin bil för att det är kul och "hittar på" fel som verkstaden sedan får leta efter

Att ett fel kan vara svårt att finna kan man förstå och då får man vara beredd på att bilen får vara inne en längre tid så verkstaden får köra bilen tills felet framkommer för "dom"

//Gooose
#619005
Eftersom det är en leasingbil så påverkar det inte mig personligen och jag har ju ingen anledning att ljuga för Volvo. Bara besvär med tid att vara där.

En tekniker på Volvo pratade sist om att de kanske måste byta ut motorn, är detta verkligen nästa steg?
#619232
Jag tror som det tidigare nämnts att du har ett allvarligt fel med din motor. Troligtvis har de provtryckt systemet kallt och du kan ha sprickor eller defekter som är så små att de endast kommer när motorn blir varm.
de kommer säkert försöka med några saker till sen kastar de in handduken och byter motorn.
Lycka till!!
#619274
Precis de du nämer att de "ska testa några saker till" är det jag är rädd för. Blir liksom en "never ending story".

Undrar om det verkligen har kunskapen att lösa problemet eller om de bara "testar" olika lösningar för att de egentligen inte har en aning om vad de ska göra för att fixa bilen.

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]