Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#626380
bra tråd min nya bil åt kylväska en gång dom sa samma sag till mig en luft ficka i systemet har fylt på 1 gång och dom sa att skriva opp mäterstälningen och se om det försvinner mer har inte värit hemma sen det ska kolla på onsdag dom prater ochså om ett rör som är bortaget på my12 mek killen sa att man har haft sånna fel för men inte så vanligt
#626989
i dag ringde tjejen och sa att den larmar för låg kylnivå strax under min kört 100 mil sen jag fylt på sist nu är det dax igen ingen pöl där bilen har ståt och nästan 1 liter sista tankningen så man undra jo vad är fel
#627109
ja det är my 12 men hur kan den slangen gör att kylväska försvinner ??? och tack kommer hem tirsdag så får fixa det nästa vecka
#627191
kekke skrev:ja det är my 12 men hur kan den slangen gör att kylväska försvinner ??? och tack kommer hem tirsdag så får fixa det nästa vecka

Slangen gör att du inte har den cirkulationen som du skall ha i kylsystemet och kylsystemet är ett slutet system Så när motorn blir varm byggs det upp ett övertryck i kylsystemet och kylarvätskans nivå sjunker Mao lampan tänds
Gör du inget utan ställer bilen så motorn får svalna så kommer nivån att återgå till normal
Men när ett system går med detta övertryck så svettas det ut lite i anslutningar här och där inga jätte mängder men tillräckligt för att du skall behöva fylla på

Så in med bilen till din volvo handlare så dom får fixa till den Troligen så har dom inte denna slang på hyllan utan måste beställa den Men bättre det än att du kör runt och blir mer irriterad eller hur

//Gooose
Användarvisningsbild
av len
#627278
gooose skrev: Slangen gör att du inte har den cirkulationen som du skall ha i kylsystemet och kylsystemet är ett slutet system Så när motorn blir varm byggs det upp ett övertryck i kylsystemet och kylarvätskans nivå sjunker Mao lampan tänds
Gör du inget utan ställer bilen så motorn får svalna så kommer nivån att återgå till normal
Men när ett system går med detta övertryck så svettas det ut lite i anslutningar här och där inga jätte mängder men tillräckligt för att du skall behöva fylla på//Gooose
När vattnet blir varmt ökar volymen och nivån stiger! Hur menar du att det är tvärtom?? Och ett kylarsystem som "svettas", det var nytt...
#627284
Helt klart ska det inte försvinna kylvätska i denna omfattning från ett slutet kylsystem. Något är fel.

Men på helt nya bilar kan slangarna i systemet utvidgas något den första tiden så en liten efterfyllning en gång kan behövas. Även kan luftfickor bildas då man fyller efter man har tappat kylsystemet. Även då kan efterfyllning behövas. Men detta ska bara behöva göras i princip en gång om man gör rätt.

På två av bilarna jag haft sedan de var nya har jag fått efterfylla en gång pga att de helt nya slangarna utvidgats något efter ca 2000 mil. Efter det har jag aldrig behövt efterfylla. Nivån har allltid bibehållits.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&#p508976
#627335
När vattnet blir varmt ökar volymen och nivån stiger! Hur menar du att det är tvärtom?? Och ett kylarsystem som "svettas", det var nytt...[/quote]


När vattnet blir varmt i ett icke slutet system så ökar nivån helt riktigt.. och vid 100 grader kommer det att koka till och med kanske koka över
Men i en bils kylsystem så kommer detta leda till ett övertryck och nivån sjunker pga av det ökade trycket i systemet
Om du skulle lossa på locket till expansionskärlet så kommer nivån att öka igen till där den var innan ev kan detta leda till att vatten rinner över/sprutar ut så skall man lossa locket så får man vara aktsam för kylarvätskan är trotts allt runt 100 grader

Det fungerar på samma sätt som en "tryckkokare" som man kan använda vid matlagning man förskjuter helt enkelt vätskans kokpunkt genom det ökade trycket och kan tillaga maten med en högre temperatur

Med att den svettas menar jag följande. Vid det ökade trycket i kylsystemet pga att cirkulationen inte fungerar som den skall så kommer det ev att fukta/svettas/läcka lite i någon anslutning och här har du förlusten av kylarvätskan
När cirkulationen inte fungerar som den skall så kan det oxo finnas luftfickor i kylsystemet som kan påverka att det upplevs förbruka kylarvätska

Detta är något som kan uppstå på dom bilar som "saknar" denna cirkulations slang mao åm 2012 inte något som skall hända på äldre modeller om det inte är stopp i systemet så att något påverkar cirkulationen


//Gooose
#627707
Uppdatering:

Lämnade in bilen för femte gången idag. Jag har en 2011 och problemet kommer efter ca 200mils körning varje gång och inte speciellt när bilen är varm. Blev uppringd av Volvoteknikern idag. De ska provtrycka systemet igen, denna gång ett 12 timmars test. De ska genom detta test även kunna upptäcka sprickor i motorblocket. Detta har jag svårt att tro då det kan vara väldigt små sprickor som orsakar detta.

De har provtryckt systemet när bilen var inne för tredje gången utan att hitta läckage.

Min oro är att de ringer i morgon och säger att det var en slang eller nått då jag är övertygad om att det är fel på själva motorn och inte på kylsystemet. Svårt att säga emot då man inte är en bilmekaniker själv

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]