En ny E-Klass Polis kostar från ca 900k och uppåt en miljon beroende på utrustning. Rullar fyra stycken i Sverige sen ett tag tillbaka. En civil videobil uppe i Norrland samt en sådan plus två målade i huvudstaden. Uteslutande med E350 CDI under huven och 4Matic. Bakhjulsdrift inget bra alternativ på radiobilar, och 250 CDI 4M ansågs för klen med tanke på storleken.
Passat tror jag inte kommer bli särskilt vanlig. Testades i ett antal olika distrikt, och omdömena från poliserna i yttre tjänst var inte särskilt positiva. Trånga stolar (vilka jag dock tror man bytt ut nu), låg markfrigång, alldeles för klen motor (TDI 170) och dåliga innerutrymmen. Men det kan säkert hamna ett par bilar här och där ändå, tack vare priset.
andreas_lofgren skrev:Bilarna går enligt uppgift mest som befälsbilar i och omkring Sthlm. Känns inte som att fartresurser är anledningen (om jag får vara konspiratorisk)
Polisen har dessutom stränga order numera att avbryta efterföljanden om de sker i hög fart av riskskäl.
Jag brukar inte vara särskilt protektionistisk men jag tycker det här suger fullständigt. Köp Volvo T6 istället om gubbarna nu vill ha mera fart.
Polisen har inte alls stränga order om att avbryta så fort farten blir hög. Det är något Aftonbladet hittat på. Allt handlar om plats, situation och tid. Och vem man jagar. Tillgång till helikopter spelar även in (se exempelvis fallet med killen på MC som körde ihjäl sig i Sthlm för ett tag sedan - där flickvännen senare grät ut i pressen och skyllde på polisen). V70 T6 rullar det en del på trafikenheter runt om i landet.
andreas_lofgren skrev:Det finns en hel del bilar som jag kan tycka borde utvärderas som (åtminstone på papperet) verkar lämpliga
Skoda Superb 4x4 170 TDI
Ford Mondeo
Audi A6 2.0TDiQ
osv. Alla med grundpris flera hundra tusen under Mercedes 350 CDI.
Ford Mondeo har testats men föll ingen i smaken. Vet att danskarna rullar i Mondeo, men dom är ju så snåla att dom till och med kör manuellt...
Superb 170 TDI är för klen, likaså A6 2.0TDI. Du tar upp D5 185 som exempel. Mer hatad motor bland ordningspoliser får man leta efter. Låter mycket, men det händer inget med deras tunga bilar. Det finns en anledning till att man inte ser så många längre - de togs helt enkelt bort från ordningen/hund/trafiken så fort tillfälle gavs. Snål var den inte heller. Och som jag nämnde tidigare så anser de flesta som provat Passat TDI i tjänst att den är för klen. Att man körde 940 med 165 hk på 90-talet känns väl inte jätterelevant.
hollan skrev:by the way så kör polisen me preniumsound i sina nya 12or så
Och var får du detta ifrån? Varje polismyndighet väljer själva vilken utrustning (utefter de riktlinjer som finns) man vill ha och att påstå att "polisen" (21 myndigheter med en väldig massa olika avdelningar och bilar) kör med Premium Sound i alla nya Volvo är nog att ta i. Däremot minst HP 7" från MY12, eftersom det är minimum för att kunna ha navigator.
kave skrev:Ush och fy för E-Klass mercedes. Om den engelska Polisen kan nöja sig med V70 borde väl även den svenska polisen klara sig.
Att just Polisen skulle vara ett föredöme när det gäller att följa lagar och regler kan vi ju direkt utesluta. Det är ju bara att notera hur in i bänken dåligt de flesta kör.
Härligt med bittra generaliseringar. Givetvis finns det poliser som på sin fritid kör för fort, går mot röd gubbe och uppenbarligen även våldtar och rånar. Det är trots allt vanliga människor som är poliser, tro det eller ej. Men i tjänst vette tusan om jag tycker att man ser många poliser som fuskar med lagen i trafiken. Eller vet du precis vart dom är på väg, vilken prio man åker på, vad som hänt och vad som sägs på deras radio? Eller vem eller vad man letar efter?
Om jag nu också ska försöka mig på en generalisering så tror jag att genomsnittspolisen är betydligt bättre på att köra bil än vad genomsnittsbilisten är, för att inte säga genomsnittsanvändaren på JagRullar. Men jag antar att det är lättare för den oinvigde att läsa artiklar om krockade polisbilar och dra sina egna slutsatser.