- tor 16 feb 2012, 12:35
#619330
Man får explicit enl LOU inte göra föreskrifter som diskvalifiserar några anbudslämnare. Så dörröppningsvinklar får troligen inte specificeras så att bara Volvo kan uppfylla kraven. Däremot kan kraven ställas så att vissa tillverkare kanske inte kan lämna anbud.
Å andra sidan måste det vara en liten kostnad, i den allmäna ombyggnaden av en MB E-klass till polisbil, att ändra öppningsvinkel på bakdörrarna.
Som jag tidigare skrivit är det troligt att MB, liksom tidigare Opel m fl, fått bygga om bilar enl spec för att utgöra utprovnings-ex. Bilarna är troligen "köpta" av polisen för en sedan tidigare fastlagd summa, dvs exempelvis vad en motsvarande XC70 skulle kosta, och sedan har MB/Opel etc fått göra sitt bästa för att skapa en konkurrenskraftig polisbil. Specen är troligen gedigen, inkluderande krav på bromsar, fjädringar, krängningshämmare, markfri gång, batterikapacitet, lackdjup, ljudnivå vid angiven hastighet med dubbdäck osv.
Jag ser en hel del LOU-förfrågningar och de brukar inte direkt spara på kraven. Det är extra allt, och gärna en del som faktiskt inte ens går att uppfylla, bara för att pressa leverantörerna att förbättra sig (alla friskriver sig, men tillslut är det någon som uppfyller kravet). Det hjälper ju inte att förfrågan oftast är skriven av någon som är expert på LOU och inte expert på vad de nu förfrågar (bilar i det här fallet). Personen i fråga brukar vara mycket noggrann med anbudstext etc, men har oftast inte en aning om vad en krängningshämmare är, eller vad ekvivalent ljudnivå innebär.
Om jag bara gissar (vilket jag alltsomoftast gör) så har man då SAAB skulle ersättas som leverantör (de fick säkert vara med och försöka med sin nya 95:a - frågan är om de nådde i mål), gett ett flertal tillverkare en lika stor summa pengar för att ta fram 3-5 provbilar var. Dessa har sedan gått i olika test och i viss mån såsmåningom i skarp verksamhet. Man har utvärderat och beslutat sig för en leverantör (jag trodde att VW Passat vann detta), som får börja leverera bilar.
De kvarvarande testbilarna körs troligen vidare, då de är betalade för, och bevisligen uppfyller alla papperskrav. De kanske inte går som vanliga radiobilar, utan just som någon sade som ledingsbilar eller liknande.
Usch vad jag ordbajsar idag.
Tack för mig.
XC60 T6 Recharge -21
Tidigare:
XC40 D4 AWD Auto, Intro Edition -18
XC70 II D4 Auto, Summum -15
V70 II 2,5FT Auto, R-Design -11
S60 2,4/140 Man, Classic -08