Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#619327
kave skrev:Ush och fy för E-Klass mercedes. Om den engelska Polisen kan nöja sig med V70 borde väl även den svenska polisen klara sig.
Fast dom kör ju en hel del BMW i UK, allt från 3 serie till X5:or. 5-serie kombi är inte alls ovanlig på något sätt, det är å andra sidan inte Opel Astra heller :)

/Martin
#619330
Man får explicit enl LOU inte göra föreskrifter som diskvalifiserar några anbudslämnare. Så dörröppningsvinklar får troligen inte specificeras så att bara Volvo kan uppfylla kraven. Däremot kan kraven ställas så att vissa tillverkare kanske inte kan lämna anbud.
Å andra sidan måste det vara en liten kostnad, i den allmäna ombyggnaden av en MB E-klass till polisbil, att ändra öppningsvinkel på bakdörrarna.

Som jag tidigare skrivit är det troligt att MB, liksom tidigare Opel m fl, fått bygga om bilar enl spec för att utgöra utprovnings-ex. Bilarna är troligen "köpta" av polisen för en sedan tidigare fastlagd summa, dvs exempelvis vad en motsvarande XC70 skulle kosta, och sedan har MB/Opel etc fått göra sitt bästa för att skapa en konkurrenskraftig polisbil. Specen är troligen gedigen, inkluderande krav på bromsar, fjädringar, krängningshämmare, markfri gång, batterikapacitet, lackdjup, ljudnivå vid angiven hastighet med dubbdäck osv.
Jag ser en hel del LOU-förfrågningar och de brukar inte direkt spara på kraven. Det är extra allt, och gärna en del som faktiskt inte ens går att uppfylla, bara för att pressa leverantörerna att förbättra sig (alla friskriver sig, men tillslut är det någon som uppfyller kravet). Det hjälper ju inte att förfrågan oftast är skriven av någon som är expert på LOU och inte expert på vad de nu förfrågar (bilar i det här fallet). Personen i fråga brukar vara mycket noggrann med anbudstext etc, men har oftast inte en aning om vad en krängningshämmare är, eller vad ekvivalent ljudnivå innebär.

Om jag bara gissar (vilket jag alltsomoftast gör) så har man då SAAB skulle ersättas som leverantör (de fick säkert vara med och försöka med sin nya 95:a - frågan är om de nådde i mål), gett ett flertal tillverkare en lika stor summa pengar för att ta fram 3-5 provbilar var. Dessa har sedan gått i olika test och i viss mån såsmåningom i skarp verksamhet. Man har utvärderat och beslutat sig för en leverantör (jag trodde att VW Passat vann detta), som får börja leverera bilar.
De kvarvarande testbilarna körs troligen vidare, då de är betalade för, och bevisligen uppfyller alla papperskrav. De kanske inte går som vanliga radiobilar, utan just som någon sade som ledingsbilar eller liknande.

Usch vad jag ordbajsar idag.

Tack för mig.
#619332
MartinS skrev:
kave skrev:Ush och fy för E-Klass mercedes. Om den engelska Polisen kan nöja sig med V70 borde väl även den svenska polisen klara sig.
Fast dom kör ju en hel del BMW i UK, allt från 3 serie till X5:or. 5-serie kombi är inte alls ovanlig på något sätt, det är å andra sidan inte Opel Astra heller :)

/Martin
Vem glömmer någonsin polisjakt-scener från brittiska "Cops" där en brun opel astra diesel jagar efter nån hottad M3:a med sänkningssats och en tonåring med bakvänd keps bakom ratten.
Jag är glad att svenska polisen inte kör målade Ford Focus eller Fiat Multipla - man skulle ju få skämmas...
#619335
Skillnaden mellan UK och SWE är att ordningspolisen där har helt andra bilar än trafikpolisen. I sverige ska (i stort sett) alla bilar gå att använda för alla ändamål. Trafikpolisen i UK har bland Subaru Impreza Turbo WRX och BMW 535d till sitt förfogande.
#619337
Snacksalig skrev:Jag ser en hel del LOU-förfrågningar och de brukar inte direkt spara på kraven. Det är extra allt, och gärna en del som faktiskt inte ens går att uppfylla, bara för att pressa leverantörerna att förbättra sig (alla friskriver sig, men tillslut är det någon som uppfyller kravet).
Du kan ju ha lite mer vidlyftiga bör-krav, och uppfyller du tillräckligt många sådana utöver skall-kraven ligger du ju naturligtvis bättre till. Sedan kan man ju alltid i efterhand diskutera hur relevanta en del bör-krav är för syftet med inköpet. En person väl införstådd i LOU har naturligtvis bättre chans att få sälja bilar än en som har de bästa bilarna, det är väl en av "nackdelarna" med LOU.

/Martin
#619358
Eller att en av leverantörerna går i KK, typ.... :roll:

/Martin
#619360
Passaten på bilden är en 170hk TDI DSG. Så mycket för +200hk kravet. Mera Skodor åt polisen! ;)
#619417
andreas_lofgren skrev:Passaten på bilden är en 170hk TDI DSG. Så mycket för +200hk kravet. Mera Skodor åt polisen! ;)
Nyfiken:
Hur kan du se att det är just en TDI 170 DSG?

Av texten att döma har de både gas (150hk) etanol/bensin, bensin och diesel (troligen 170, i och med att de andra inte finns med DSG i sverige, om inte generalagenten har gjort ett undantag för Polisen). Hästkrafterna spänner från 150-300 hk (diskar ju på sitt sätt också 140hk dieseln).

Samtliga skulle ju vara DSG, så den gissningen var ju inte så svår... 8)
#619424
Det ser jag genom att kolla regnumret hos Transportstyrelsen. 125kw och diesel säger deras webb.

Så skarp syn har jag inte 8)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]