Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hill
#621160
OK...tackar för svaren...
Då får jag nog åka till Kjell o Co imorron....dom hade visst en likriktare hemma.
Den skall alltså ligga paralellt med relät? Då blir det bara att bygla ifrån + och - på relät till likr.?

Hel tragiskt att man inte kan sånt här...är ju fan elektriker i grunden...men har aldrig någonsin hållt på med elektronik eller 12V system.
Användarvisningsbild
av Camel
#621164
Efter att ha tagit bort halogenlamporna för helljusen är väl deras lampkontaktdon i strålkastarhusen lediga? Där skulle du kunna koppla in diod eller brygga, en på varje sida och montera dem inne i strålkastarhuset. Observera polariteten. De gör mest nytta där rent kretsmässigt, förutsatt att du har solenoider (xenonhalvljus). Då behöver du inte ha ytterligare en diod eller brygga för reläspolen om du hämtar ström till den från ledningen till ena originalhelljuset. Eller så kostar du på ett relä på varje sida och gömmer detta tillsammans med diod/brygga samt ballasten inne i resp. strålkastarhus. Tror att det ska få rum, tittade på min egen bil. Har bara xenon i extraljusen ännu så länge, blir nog också i helljusen och då ska jag prova med att få rum med allt i strålkastarhusen. Med relän... :wink:
Hill skrev:Hel tragiskt att man inte kan sånt här...är ju fan elektriker i grunden...men har aldrig någonsin hållt på med elektronik eller 12V system.
Var inte ledsen för det. Man brukar skilja på riktiga elektriker och kattskinnsgnidare... :wink:
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
av Hill
#621170
Ja det blir ju "tomt" i helljus sockeln.
Jag har ju xenonhalvljus så det du pratar om rör ju mej. Har du något tips på vad jag ska använda för typ utan diod/brygga?
Kan jag köra på den du hade länkat till tidigare i tråden?

Som jag kopplar idag så har jag tagit "tjuvström" ifrån + polen till helljus lampan för att styra reläspolen. - har jag dragigt till jordplinten på vänstersida tillsammans med jorden som skall till balasten. Hittade tyvärr ingen ensam jordpukt för detta, har ju inte lust att börja borra.
Sen blir det + spänning till balasterna direkt ifrån batteriet eller + plinten i säkring/reläboxen på förarsidan.
Låter detta som ett förnuftigt sätt?

Just nu är elektriker kattskinnare i förhållande till det jag sysslar med, det är högspänning för min del nu...245kV och uppåt..
Användarvisningsbild
av Camel
#621172
I varje helljussockel finns både plus och minus till ordinarie helljuslampor. Där kan du koppla in en av dioderna i bryggan som jag föreslagit. Gör detta på båda sidor, annars finns risk för att transienter från ena sidan kan orsaka problem eftersom hö och vä sidor endast är ihopkopplade i CEM. Hämta också både plus och minus för reläspolen från den ena sockeln (kvittar vilken). Då behöver du ingen diod extra på reläspolen.

Hämta plusmatning till reläkontakten från plusplinten i säkringsboxen (OBS! Glöm inte säkring!) och mata plus till ballasterna från reläkontakten. Minusanslutningen för ballasterna ska vara separat från bilens övriga ledningar. Men du bör kunna använda samma jordskruv som något annat om du inte hittar en ledig.
Hill skrev:Just nu är elektriker kattskinnare i förhållande till det jag sysslar med, det är högspänning för min del nu...245kV och uppåt..
Ja, det är verkligen hårresande. Själv jobbar jag vanligen med allt från mikrovolt till lågspänning blandat. Både på dataskärmen och i verkligheten. Men ibland kommer jag upp i 100 kV (dock endast 400 mA) vid enstaka tillfällen och även vid den spänningen reser sig nackhåren. :wink:
av Hill
#621175
Ok...då blir det lite shopping imorron sen lite omdragning utav styrningen till reläet sen är jag klar...
Ska jag koppla in reläet på samma + och - stift som dioden eller använda dom andra?

Dum fråga kanske...
Användarvisningsbild
av Camel
#621248
Om vi ska försöka oss på en sammanfattning av tankegångarna i denna tråd så skulle jag konkret föreslå att man kopplar enligt detta schema på V70II MY08-MY09:

(Klicka för större bild)
Bild

Det borde gå att få rum med alla komponenter och ballaster inne i resp. strålkastarhus och endast matningsledningar behöver gå in i varje strålkastarhus från motorrummet. Lämplig skarv eller kontakt bör användas så att man lätt kan ta bort strålkastarhuset som det är tänkt vid lampbyte. Om det är trångt i strålkastarhuset får man montera reläerna och ballasterna i motorrummet men likriktarbryggorna ska vara anslutna till helljusledningarna i lampsocklarna inne strålkastarhuset för att göra mest nytta (iaf på bilar med xenonhalvljus original).

OBS! Jag tar inget ansvar och allt arbete och alla inkopplingar sker på egen risk! :wink:

På sena MY10 och senare är jag osäker på om det är relästyrning till helljusen i CEM eller om det möjligen är något elektroniskt utgångssteg. Volvos dokumentation indikerar ingen separat säkring för helljuset eller relä i CEM för sena MY10 och senare MY. Någon som vet?
av Hill
#621251
Tackar för förklaringen...det ska vi nog kunna få till. Skillnaden blir bara den att jag kommer att använda ett relä och inte två.
Så i höger lamphus blir det bara likriktaren.
Användarvisningsbild
av Camel
#621267
Inga problem. Kan dock behövas något större säkring vid drift av två ballaster iaf om de har hög effekt. Säkring på 20A borde räcka.

Viktigt att observera polariteten på ledningarna i sockeln för helljuslampan vid inkoppling av likriktarbryggan.
Användarvisningsbild
av Brainy
#621269
Men... :shock:

Nu retunerar jag snart mitt xenonkit. Likriktarbryggan är väl verkligen bara hängslen och livrem?

Jag tänkte koppla med relä med strömmatning från batteriet (vilket nu kanske blir säkringsboxen utifrån vad ni skrivit ovan) och ta styrningen till relät från ena orginal helljuskablaget.
Detta lär väl vara tillräckligt för att inte med allt för stor risk riskera några följdfel?
Användarvisningsbild
av Camel
#621270
Här är några foton på plusplint resp. jordanslutning som är lämpliga att använda:
OBS! Tänk på att plusplinten har 12V från batteriet. Koppla loss batteriet innan denna plusanslutning lossas.

Plusplint (röd pil)
(Ledningen och säkringen som redan finns på plusplinten på bilden är till mina extraljus)
(Klicka för större bild)
Bild


Jordanslutning (Röd pil)
Använd ledigt hål med rätt jordskruv. Jordningspunkter finns på båda sidor.
(Klicka för större bild)
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 25

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]