Variosboy skrev:Det funkar i princip med vilken "vanlig" diod som helst.. Den ska sitta parallellt med reläspolen..
Den sidan på dioden som har ett streck, (Anod) ska vara kopplad till plus-sidan på reläet..
Strecket på en diod anger katoden men annars är allt rätt beskrivet. Sidan med strecket på dioden (katod) ska anslutas på plus-sidan på reläspolen och sidan utan streck (anod) på reläspolens minussida.
Schemat visar hur man praktiskt kan koppla in ett transientskydd till en reläspole med lite mer robust brygga som är enklare praktiskt att ansluta istället för en diod. Punkten A i schemat ska anslutas till ordinarie helljus. Säkringen skyddar mot överström vid fel på relät (även backström), kan enses vara frivillig i detta fall. Diodbryggan skyddar mot backström till CEM vid ev. fel i relät och överspänning vid frånslag av reläspolen. En anslutning blir oanvänd på diodbryggan och ska isoleras. Reläkontakten matas på vanligt sätt via säkring från batteriet (pluspolen i säkringslådan på V70II/XC70II) och styr ballasterna till lamporna.
Kjell & Company materiallista (det finns andra leverantörer också):
1 st 36108 Relä 12V för Bil 1-pol växlande kontakt
1 st 90054 Likriktarbrygga 100V 25A. Dessa likriktarbryggor har flatstiftanslutningar passande kabelskor och är mekaniskt och elektriskt robusta.
Mer om varför transientskydd är bra kan man läsa om i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p590937
Om man har originalxenon på halvljuset finns det solenioder för höjning av xenonhalvljuset vid helljus som redan är kopplade på helljusets ledningar. Om Volvo tänker sig att halogenlamporna ska släcka transienterna eller om transientskydd redan finns vet jag inte. Om man kopplar ur halogenlamporna blir man eventuellt utan transientskydd och då är det extra viktigt att skydda kontakterna på helljusrelät inne i CEM. Då bör man ansluta en brygga enligt ovan fast med matning direkt till reläspolen och endast en diod i bryggan parallellt med spolen och inte som i schemat en diod i bryggan i serie med spolen utöver den parallella. Då erhålls ett skydd även för transienterna som solenoiderna som styr höjning av xenonhalvljuset orsakar.