Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#620963
Det funkar i princip med vilken "vanlig" diod som helst.. Den ska sitta parallellt med reläspolen..

Den sidan på dioden som har ett streck, (Katod) ska vara kopplad till plus-sidan på reläet..


EDIT: Om det finns två sätt att skriva på så blir det såklart tvärtom...... :D
Senast redigerad av 2 Variosboy, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Camel
#620964
Variosboy skrev:Det funkar i princip med vilken "vanlig" diod som helst.. Den ska sitta parallellt med reläspolen..

Den sidan på dioden som har ett streck, (Anod) ska vara kopplad till plus-sidan på reläet..
Strecket på en diod anger katoden men annars är allt rätt beskrivet. Sidan med strecket på dioden (katod) ska anslutas på plus-sidan på reläspolen och sidan utan streck (anod) på reläspolens minussida.

Bild
Schemat visar hur man praktiskt kan koppla in ett transientskydd till en reläspole med lite mer robust brygga som är enklare praktiskt att ansluta istället för en diod. Punkten A i schemat ska anslutas till ordinarie helljus. Säkringen skyddar mot överström vid fel på relät (även backström), kan enses vara frivillig i detta fall. Diodbryggan skyddar mot backström till CEM vid ev. fel i relät och överspänning vid frånslag av reläspolen. En anslutning blir oanvänd på diodbryggan och ska isoleras. Reläkontakten matas på vanligt sätt via säkring från batteriet (pluspolen i säkringslådan på V70II/XC70II) och styr ballasterna till lamporna.

Kjell & Company materiallista (det finns andra leverantörer också):
1 st 36108 Relä 12V för Bil 1-pol växlande kontakt
1 st 90054 Likriktarbrygga 100V 25A. Dessa likriktarbryggor har flatstiftanslutningar passande kabelskor och är mekaniskt och elektriskt robusta.

Mer om varför transientskydd är bra kan man läsa om i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p590937

Om man har originalxenon på halvljuset finns det solenioder för höjning av xenonhalvljuset vid helljus som redan är kopplade på helljusets ledningar. Om Volvo tänker sig att halogenlamporna ska släcka transienterna eller om transientskydd redan finns vet jag inte. Om man kopplar ur halogenlamporna blir man eventuellt utan transientskydd och då är det extra viktigt att skydda kontakterna på helljusrelät inne i CEM. Då bör man ansluta en brygga enligt ovan fast med matning direkt till reläspolen och endast en diod i bryggan parallellt med spolen och inte som i schemat en diod i bryggan i serie med spolen utöver den parallella. Då erhålls ett skydd även för transienterna som solenoiderna som styr höjning av xenonhalvljuset orsakar.
av Hill
#620973
Tack för tipsen Camel.

Har bara en liten fråga...hur menar du med Dioden? Var ska man koppla den och vart får man tag på den sådan?

Jag har ju lust att hänga på några extraljus också men den adaptiva farthållaren sätter ju käppar i hjulet. Har sett att Q-pax har en lösning men den är ju lite väl dyr tycker jag.
Någon som har några andra tips? En liten extraljus ramp är inget allternativ...
Användarvisningsbild
av Camel
#620975
Tillägg av mitt inlägg ovan:
Om du har original xenonhalvljus kan du koppla en brygga så här så får du skydd även mot transienter orsakade av solenioderna för höjning av xenonhalvljuset vid helljus:
Bild
Eller kan du använda en separat diod också, men den är praktiskt lite svårare att ansluta.

Kjell & Company likriktare (det finns andra leverantörer också):
90054 Likriktarbrygga 100V 25A. Dessa likriktarbryggor har flatstiftanslutningar passande kabelskor och är mekaniskt och elektriskt robusta.
Bild
av Hill
#621055
Nu har jag varit ute och kopplat frisk i bilen... Jag blev bara lite osäker på en sak...ska jag lägga plus kabeln direkt på batteriet? Allternativet är ju att koppla på plus plinten i säkringsboxen men då är vi väl tillbaka till det samma som att koppla direkt in på + och - i lamphuset?

Minus har jag bara lagt på jordpunkten bakom höger lykta.
På högersidan i min bil är det ruskigt svårt att komma åt en jordpunkt, kan jag lägga minus sidan på reläet direkt på minus på batteriet?
Användarvisningsbild
av Camel
#621056
Plusplinten i säkringsboxen duger bra. Den har en direkt förbindelse med batteriet som är tillräckligt grov. Den är mycket bättre än att ansluta till helljusledningen och framförallt går inte ballastströmmen via CEM. OBS! Glöm inte säkring! Angående jordning: huvudsaken är att inte ballasterna delar jordledning med något i bilen. Men om du sätter jordledningen i samma jordskruv borde gå bra om du får bra kontakt. Men helst en egen jordskruv. Minusen kan man även oftast ansluta till batteriet men en del bilar har BMS (Battery monitoring sensor) som då luras. Vet ej fr.o.m. vilken MY den kom men min bil har sådan sensor på batteriets minuskabel.
Användarvisningsbild
av P1800
#621143
Hill skrev:Tusen tack för hjälpen!

Jag tror jag skiter i diod bryggan...ser ni något större problem med det eller är det mest dubbel säkerhet?
Inte annat än som beskrivits i inläggen att den minskar risken för att du ska drabbas av fel som kostar säkert mer än 5000 kr att åtgärda. Diodbryggan är en liten åtgärd som minskar risken tycker jag. Vilken risk är du beredd att ta? 80% chans att det aldrig blir problem skulle jag tro? Tråkigt om det trots allt händer dig eller mig. Lite som att köpa brandsläckare till huset...
Användarvisningsbild
av Camel
#621149
Hill skrev:Jag tror jag skiter i diod bryggan...ser ni något större problem med det eller är det mest dubbel säkerhet?
Om du har original xenonhalvljus rekommenderar jag att du använder diod eller brygga som transientskydd pga av solenoiderna som höjer halvljuset vid helljus. Jag tror Volvo tänkt sig att halogenlamporna för helljuset ska lasta ned transienterna eftersom solenoiderna är parallellkopplade med dem. Men de lamporna tas ju bort och ersätts med en reläspole. Om du inte har original xenonhalvljus har du heller inga solenoider så då blir det bara reläspolen kvar utan transientskydd, är nog ingen stor risk. Men personligen använder jag alltid transientskydd på allt som kommer från CEM eller liknande boxar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 25

Ny tråd här: https://www.jagrullar.se/[…]

Hej, Har en Volvo V70 från 2016 i vilken f[…]

Tack för info! Ska beställa nån ve[…]

Startbatteri

Tack för info, sitter agm i, rejmes hade n&ar[…]