Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1034664
Kittet från xenonkungen har separat 12v matning direkt från batteriet för speedstart (lägger inte så stor belastning på det inbyggda relät) sen + skydd mot störningar
#1034675
palmqvist skrev:Kittet från xenonkungen har separat 12v matning direkt från batteriet för speedstart (lägger inte så stor belastning på det inbyggda relät) sen + skydd mot störningar
Innebär det att Canbus-kitet är att föredra framför det "vanliga" även för bilar utan övervakning?
Användarvisningsbild
av ER
#1034724
Om det inte krävs så är det ingen fördel med dyrare canbus. Köp 60W "speedstarter" istället för samma pengar. Viktigare med reläkoppling som vid extraljus och transientskydd på det, el. SolidState relä som fixar biffen och undvik att mata mer än styrströmsjorden genom CEM. Vill påstå att det är viktigare med BRA och RAK lampa än canbus el. inte. Billigt skit är både sneda i foten med fokus på fel ställe samt plastsockel som inte snäpper fast i sockeln korrekt och ger diffus ljusbild.
Förr sas det att canbus ballaster var bättre, men idag finns billigt skräp av canbusvarriant och högre kvalitet på ickecanbus så det gäller inte längre att ena är bättre än andra OM behovet inte finns av canbusvariant.
#1034829
ER skrev:Om det inte krävs så är det ingen fördel med dyrare canbus. Köp 60W "speedstarter" istället för samma pengar. Viktigare med reläkoppling som vid extraljus och transientskydd på det, el. SolidState relä som fixar biffen och undvik att mata mer än styrströmsjorden genom CEM. Vill påstå att det är viktigare med BRA och RAK lampa än canbus el. inte. Billigt skit är både sneda i foten med fokus på fel ställe samt plastsockel som inte snäpper fast i sockeln korrekt och ger diffus ljusbild.
Förr sas det att canbus ballaster var bättre, men idag finns billigt skräp av canbusvarriant och högre kvalitet på ickecanbus så det gäller inte längre att ena är bättre än andra OM behovet inte finns av canbusvariant.
Ok, tack.
Blir 55w-kitet på Humanhabit http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe ... onkit.html var ju ngn annan som provat detta och det funkade bra.

Angående solid state relä har du ngt tips på var jag hittar ett kapslat sådant eller får jag bygga in det själv i en låda?
#1050673
Jag köpte min bil häromveckan och visste att det skulle vara Dual xenon och ABL på den så jag blev bara lite förvånad att det satt en ballast lite lustigt monterad i motorrummet men tänkte att det nog måste vara original. Jag trodde alltså att Dual xenon betyder dubbla xenon-ljus, efter att ha läst här vet jag bättre. Bilen jag köpt har alltså fått sitt helljus efterkonverterat, sannolikt 2009-2011 nångång.

Jag kan INGENTING om el i allmänhet och bilel i synnerhet, därför blir jag såklart skrämd av hur bilens elektronik verkar kunna påverkas om man har undermålig/felaktig installation av xenon-ljuset. Jag har letat efter reläer och liknande men på min bil verkar ballasten vara kopplad direkt på originalljusets strömmatning, det går inga extra kablar till batteriet eller liknande vad jag kan se, alla kablar från ballasten går in i lamphuset. Jag har haft isär lamphuset och inget extra finns där heller.

Min fråga är därför: bör jag konvertera tillbaka till halogenljus för att vara på den säkra sidan eller kan man tänka att en installation som funkat sen 2009-11 kommer fortsätta funka även fortsättningsvis utan att elektroniken i bilen tar skada?

Nog bör det i princip bara vara att ta bort ballasterna och använda sig av kontaktdonen i lamphuset och trycka i en halogenlampa igen, om man nu vill vara på den säkra sidan? Att montera ett korrekt och bra nytt xenon-kitt vågar jag inte, jag är för osäker på min egen kunskap. Dessutom använder jag så sällan helljus att jag lika gärna kan ta det lite lugnare vid dålig sikt.

Bild på ballasten (det sitter såklart en på varje sida):
Bild
Användarvisningsbild
av snepo
#1083155
len skrev:camel, mycket text!
Trådskaparen (och jag) pratar om V70 -08. All annan information tycker jag pajar tråden. Så, jag menar fortfarande att varför ska en (-08) klaras sig och inte en annan (-08). Inget tyder på det.

Ballasten (=driftdon) är en drossel (eller spole) som ger tändspänning (kV). Perfekt att förhindra störningar bakåt i systemet. Pulseringen av likspänningen sker i drosseln.
Du får rippel! Det kommer väl när växelströmsgeneratorn genererar likspänning?? Du kan väl inte få det ballasten?
Vidare skriver du att normal drivspänning är 85 VAC. Är verkligen xenonlampan driven med växelspänning?

Jag har monterat xenon i tre bilar tre märken.Monterat i det separata helljuset.Ej halv/helljuslampan.Aldrig haft relä,inte haft några problem heller.Första köptes på xenonkungen.Andra på humanhabit.Tredje på ebay.Skall nu montera för fjärde gången,köpt på Ebay igen.Jag förstår dock dom som vill ha relä.Det blir ju dyrt och besvärligt om nåt pajar.Elfel är inte kul i moderna bilar
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 25
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]