Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
#1262967
Finns gott om video på hur man gör på youtube.
Jag krånglade oxå till det med spindelleden när man väl fick loss navet så förstog man hur enkelt det är.

När jag var klar så fick jag reda på att verkstan jag anlitar när jag lämnar in bilen skulle ha 1500 för hjullagerbyte fram inklusive ett SKF-lager, billigare än när jag bytte själv :-(
Användarvisningsbild
av apersson850
#1263449
På min XC70 2012 ska det pressas in och ut i alla fall. Det havererade för två veckor sedan och nu är det bytardags, så jag vet det väldigt väl. Volvo här gör det för ca 4300 kronor, allt inkluderat. Om man inte vill pilla själv, alltså.

Kollade specifikationen idag. 3000 är material, 1300 arbete. Men det står framhjulsnav, inte lager, så de byter kanske en större bit än bara lagret då. Jag har inte frågat.
av Henry
#1263889
Idag försökte jag byta framhjulslager på min v70 -10, det var inpressat lager och det fixar man inte utan specialverktyg så det var bara att montera ihop och ringa verkstad.
av berrabus
#1263906
Korrekt, man pressar i och ur lagret. Finns mekaniska verktyg man kan köpa för att byta själv.
Jag har gjort det själv på bägge sidorna och de funkar bra.
av mange240
#1421525
StefanN skrev: sön 03 jan 2021, 11:59 En snabb fråga, byte hjullager bak XC70 2008, är det bara skruva loss och sätta dit nytt? Inget special? Polaren ska byta.
Korrekt, undvik magneter.
av Rolle85
#1421640
har för mig att det är lite varierat. Fram tror jag är ipressade medan bak är det lagren bultade. De bultade lagren är förhållandevis enkla att byta själv.
av borstarmicke
#1457429
HakanF skrev: fre 03 aug 2018, 09:57 Finns gott om video på hur man gör på youtube.
Jag krånglade oxå till det med spindelleden när man väl fick loss navet så förstog man hur enkelt det är.

När jag var klar så fick jag reda på att verkstan jag anlitar när jag lämnar in bilen skulle ha 1500 för hjullagerbyte fram inklusive ett SKF-lager, billigare än när jag bytte själv :-(
Låter crazy billigt då dom billigaste typ trodo, autodoc tar 1000-1100 för ett skf-lager...

Antar att din verkstad inte håller till nån stans i anständig närhet till Göteborg? ;)
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]