Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#614038
ssiimoon skrev:Fram Oljud
Fick ett extremt hjul-lager-liknande oljud från höger fram i sommras, var 100% säker att det var lagret, lyfte bilen och kände, märkte inte minsta glapp, snurrade på hjulet, lät inget.. Sa till dom på Helmia i samband med servicen att kolla det, dom märkte inget av det heller mer än ljudet.. Visade sig vara däcket som orsakade ljudet..

Så testa att slänga på ett reserhjul och åk ett varv innan du beställer nytt lager.. kan ju vara samma sak.
Användarvisningsbild
av hollan
#614139
Cox skrev:Hävdar fortfarande att lagret är bultat fram, precis som bak. Tar inte många minuter att byta detta.
Beror helt på vilken årsmodell du tänker på. Men den nya modellen är det fastbultat. Den äldre gamla karossen är det säkert som du säger att lagret måste pressas ut. Det har jag ingen aning om har inte bytt på någon sådan.
då tycker jag du går in i vida och kollar arbetsbeskrivningen!
bak är bultat med 4st bult precis som på P2orna fram är pressat i spindeln jag har bytt ett par sådana och eftersom du var så bombsäker så kolla jag vida i dag och ja jag hade rätt för mej fram på v70II är pressat precis som jag mindes
av Cox
#614210
hollan skrev:
Cox skrev:Hävdar fortfarande att lagret är bultat fram, precis som bak. Tar inte många minuter att byta detta.
Beror helt på vilken årsmodell du tänker på. Men den nya modellen är det fastbultat. Den äldre gamla karossen är det säkert som du säger att lagret måste pressas ut. Det har jag ingen aning om har inte bytt på någon sådan.
då tycker jag du går in i vida och kollar arbetsbeskrivningen!
bak är bultat med 4st bult precis som på P2orna fram är pressat i spindeln jag har bytt ett par sådana och eftersom du var så bombsäker så kolla jag vida i dag och ja jag hade rätt för mej fram på v70II är pressat precis som jag mindes
Mycket skumt måste jag säga för jag har bytt på en sådan och dom har varit bultade, jo jag har kollat i Vida och ser samma som du där i beskrivningen
hur lagret sitter fast. Kan vara så att beskrivningen förordar att det skall pressas men behövs inte, det ramlar ju loss när man tagit bort bultarna.
Användarvisningsbild
av hollan
#614525
precis och där är inga bultar utan det pressas ur och i spindeln så var cox får att det är bultat är för mej en gåta
Användarvisningsbild
av gooose
#614628
Frågan man kan ställa sig är Vad COX har bytt för något om han släppte bultarna och " bara" plockade bort det... ??:-/ Men så vet vi inte hur COX ser ut han kanske har armar som en "riktig" karl och behöver inte använda press

Har vad jag kommer ihåg aldrig plockat bort något lager efter skruvar lossats alltid fått knacka bort det då det rostat/ärjat fast

Men som alla säger på v70 II från åm 2008 så är det pressat lager fram


//Gooose
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1253273
tobbeturbo33 skrev:Finns det någon beskrivning hur lagret ska pressas då?? Eller det spelar ingen roll på vilka ytor man trycker??
Man pressar på den yttre lagerbanan.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]