Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1253405
Så är det alltid med lager. Man pressar på den ringen som sitter i något. Sitter lagret på en axel pressar man på innerringen. Sitter det i ett hål pressar man på ytterringen.
Sitter det på en axel är det lättare om lagret är varmt, annars tvärtom.
av binkie
#1253545
Notera att det behövs ett specialverktyg för att pressa in lagret. Lagret MÅSTE försänkas ner i spindeln för att det ska ligga rätt. Försänker du inte lagret så kommer det att slitas betydligt fortare.
av Dieselvolvo
#1260326
Har konstaterat att höger hjullager är på väg att ge upp på min bil.....har nu kört en 4-500 sedan jag började ana att ett lager håller på att ge sig, har dock inte förrän nu hörts tydligt från vilken sida ljudet kommer ifrån. Tanken är att göra en resa på 50 mil under nästa vecka....bör man vara orolig för att lagret ger upp på vägen? Hörs knappt när man kör rakt fram, endast vid vissa underlag, men svänger man bestämt åt vänster så hör man att det är höger hjullager. Kan det slå tvärstopp om man har otur?
av Jimpen89
#1260835
Jag som amatör skulle inte vara orolig. Jag har kört flera hundra mil med trasigt lager i väntan på verkstadstid utan att det hänt något, men det var jag det. Nu är andra sidan trasig och i väntan på att jag får tummen ur att försöka byta själv kör jag på som vanligt.
av berrabus
#1260848
Hade en kompis som hade ett dåligt lager bak. Jag sade till honom att du kan köra ett par hundra mil utan problem för det har jag gjort.
Hans lager skar strax senare så på den bilen gick det inte så länge.
av Kryss70
#1261180
Lever på lånad tid S80 II -11. Brummar som fan på vänster fram vilket Volvo-meken tydligen fick stetoskopa sig fram för att inse. Tack vare håla på E22 för något år sedan måste det nu bytas. Volvo vill ha 4000 spänn för det :bored:
Är det SKF-lager original? Eller spelar kvitta?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1261192
Jag ska byta ett på tjejens v70 -12 snart, rullat 21k.
Hade också mycket svårt att höra i början, och fick inte fram ljudet när jag hade den hissad.
Fick köra vidare, har gått ca 300 mil sen dess och nu tror jag mej kunna urskilja vänster fram. Aldrig någonsin varit med om att det varit så svårt att hitta vilket av lagren som låter.
Men jag har redan skaffat lager, och köpte original, vilket var FAG, iallafall i min låda.
Köp av kända tillverkare, typ FAG, SKF, NTN. Har rätt dåliga erfarenheter av billigare lager, eller rättare sagt så är de av mycket ojämn kvalitet.
Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]