Ny på forumet och min åtgärd på knirkande baklucka XC70
Postat: lör 28 jan 2012, 00:52
Hej,
är helt ny här och måste tacka för ett mycket matnyttigt forum.
Köpte åter en volvo för två veckor sedan, en XC70 D5 MY11 och hade nytta av forumet inför köpet. Läste igenom det mesta jag kom över här och kände mig sedan ganska säker på mitt val. Kom över en MY11 med summum och automat som gått 3900 mil via Rejmes i Linköping. Bilen hade tidigare gått hos Hertz och jag betalade 329.000. I mina ögon ett nettopris för en bil som i stort sett är felfri och fortfarande andas nybil. En lätt rekond interiört och utförd av undertecknad, piggade upp nybilskänslan avsevärt. Rejmes rekondavdelning känns ganska avsomnad, vilket också påtalades för säljaren som verkade pinsamt medveten om personalens tillkortakommanden. En anekdot: En glasspinne låg fortfarande kvar i en av dörrsidorna, behöver man säga mer?
Uppmärksammade det klassiska knirket i bakluckan redan i första kurvan under provkörningen. Hade läst vaga tips på åtgärder här på forumet och kände mig inte särskilt orolig. Tycker dock att detta knirkande inte borde förekomma på en vagn som kostar en bra bit över 400.000 ny.
Jag löste problemet på följande enkla sätt: Smorde in gummikuddar och lister runt bakluckan och låstungans kåpa med ett enkelt silikonstift. Hade ett liggande i garaget från tiden i lägenhet då bilarna stod på gatan och dörrarna frös efter tvätt. Smörjde för säkerhets skull alla dörrlister på bilen med silikonstiftet för att få en helt tyst bil. Kostnad: 0 kronor och bilen andas åter premium i mina ögon. Kanske kommer denna billiga men enkla åtgärd att behöva upprepas? Handen på hjärtat, något måste man väl ha att åtgärda även på en premiumbil? :D
Trevlig XC-vinter på er.
Tom
är helt ny här och måste tacka för ett mycket matnyttigt forum.
Köpte åter en volvo för två veckor sedan, en XC70 D5 MY11 och hade nytta av forumet inför köpet. Läste igenom det mesta jag kom över här och kände mig sedan ganska säker på mitt val. Kom över en MY11 med summum och automat som gått 3900 mil via Rejmes i Linköping. Bilen hade tidigare gått hos Hertz och jag betalade 329.000. I mina ögon ett nettopris för en bil som i stort sett är felfri och fortfarande andas nybil. En lätt rekond interiört och utförd av undertecknad, piggade upp nybilskänslan avsevärt. Rejmes rekondavdelning känns ganska avsomnad, vilket också påtalades för säljaren som verkade pinsamt medveten om personalens tillkortakommanden. En anekdot: En glasspinne låg fortfarande kvar i en av dörrsidorna, behöver man säga mer?
Uppmärksammade det klassiska knirket i bakluckan redan i första kurvan under provkörningen. Hade läst vaga tips på åtgärder här på forumet och kände mig inte särskilt orolig. Tycker dock att detta knirkande inte borde förekomma på en vagn som kostar en bra bit över 400.000 ny.
Jag löste problemet på följande enkla sätt: Smorde in gummikuddar och lister runt bakluckan och låstungans kåpa med ett enkelt silikonstift. Hade ett liggande i garaget från tiden i lägenhet då bilarna stod på gatan och dörrarna frös efter tvätt. Smörjde för säkerhets skull alla dörrlister på bilen med silikonstiftet för att få en helt tyst bil. Kostnad: 0 kronor och bilen andas åter premium i mina ögon. Kanske kommer denna billiga men enkla åtgärd att behöva upprepas? Handen på hjärtat, något måste man väl ha att åtgärda även på en premiumbil? :D
Trevlig XC-vinter på er.
Tom