Sida 1 av 2

Volvos modellår vs Trafikverket

Postat: lör 14 jan 2012, 08:29
av LordVader
Hämtade min nya bil nu i veckan.

Fordonet tillverkat 201112
Första datum för ibruktagande 201209

Årsmodell 2012 enligt alla papper från volvo.

Enligt Trafikverket årsmodell 2011.

Detta blir ju missvisande den dag bilen ska säljas. Ponera att jag lägger ut bilen på Blocket som hämtar uppgifter från Carfax, då kommer det ju med automatik stå årsmodell 2011? :?:

Re: Volvos modellår vs Trafikverket

Postat: lör 14 jan 2012, 09:27
av perhall
Det kan man se på lite olika sätt. Volvo börjar nytt modell år mars-sept. MY04 startade v. 9 2003. Trafikverket anger ju tillverkningsår, Volvo modellår. Så där är det med alla bilmärken och den naturliga utvecklingen är väl att båda redovisas. I Tyskland redovisar man bara när bilen tagits ut i annonser, dvs. din skulle ha blivit 201201 (antar att du inte menar 201209 för det har inte varit än)/PH

Re: Volvos modellår vs Trafikverket

Postat: lör 14 jan 2012, 09:36
av MartinS
Tillverkningsår är när den är tillverkad, det är det som transportstyrelsen anger.
Årsmodell är när den är tagen i trafik, detta jobbar carfax efter tror jag.
Modellår är enligt vilken årsspecifikation bien är tillverkad som, det jobbar volvo med.

Krångligt värre deta...

/Martin

Re: Volvos modellår vs Trafikverket

Postat: lör 14 jan 2012, 10:06
av perhall
OK, det är så det är: årsmodell = när den tas i trafik... fast det borde heta något annat eftersom det blir så likt modellår. Man kan ju tänka sig en traditionell köpare som vill ha "årsmodell 2011", så blir personen påsåld en MY11 uttagen okt 2010...
Årsmodell=Modellår för många...
Tyskans är enkelt:
EZ=Erstzulassung/Erste Zulassung= första registrering
Bj. = Baujahr=Byggår
Mj.=Modelljahr

Det kan stå i en annan EZ 9/08, Bj. 7/08, Mj. 09 men oftast står bara EZ så jag har ibland fått spåra Mj. mha chassinummer (numera finns bra såna sökfunktioner på nätet).
PH

Re: Volvos modellår vs Trafikverket

Postat: lör 14 jan 2012, 17:40
av LordVader
Tack för bra svar! Tycker det är lite krångligt att hålla reda på... Visst var det bättre förr? :-?

Pratade med en bekant som har jobbat på Bilprovningen och han sa att bokstav 8 i chassi numret anger årsmodell. Jag har ett c vilket enligt honom skulle innebära 2012, b skulle vara 2011 osv...

Re: Volvos modellår vs Trafikverket

Postat: sön 15 jan 2012, 07:11
av MartinS
LordVader skrev:
Pratade med en bekant som har jobbat på Bilprovningen och han sa att bokstav 8 i chassi numret anger årsmodell. Jag har ett c vilket enligt honom skulle innebära 2012, b skulle vara 2011 osv...
Du menar modellår? :D

/Martin

Re: Volvos modellår vs Trafikverket

Postat: sön 15 jan 2012, 08:38
av LordVader
Ja, herregud vad krångligt det här blev :D

Re: Volvos modellår vs Trafikverket

Postat: sön 15 jan 2012, 09:54
av perhall
Jag var o kollade på en BMW 528i importerad från Danmark en gång, uttagen 9/99. Kanske en 00:a med lite tur, töänkte jag, men upptäckte att det var en 97:a... hur skulle man värdera en sån? Den hade inte takairbags o fjärrlås, som kom på MY98. Sen rotade jag i bagaget och hittade lite info om tillverkningsdatum.. detta fall underströk för mig att alla tre informationerna är viktiga: när är bilen tillverkad, tagen i trafik samt vilket modellår. Sen är det väl naturligt när man säljer att man lyfter fram det som verkar färskast/nyast.
PH

Re: Volvos modellår vs Trafikverket

Postat: sön 15 jan 2012, 11:53
av SvenB
Jag tror att den dag man säljer så är det väl utförandet (Modellår) som är viktigt för köparen, inte om den är tillverkad på ena eller andra sidan ett årtal. Garantier räknas ju från första ibruktagande.

Re: Re: Volvos modellår vs Trafikverket

Postat: sön 15 jan 2012, 16:49
av LordVader
KKR skrev:Jag tror att den dag man säljer så är det väl utförandet (Modellår) som är viktigt för köparen, inte om den är tillverkad på ena eller andra sidan ett årtal. Garantier räknas ju från första ibruktagande.
Ja visst är det så. Lite märkligt bara med de "nya"reglerna som då anger tillverkningsår hiss Trafikverket.