Sida 1 av 4

Trimning av andra än Polestar?

Postat: ons 11 jan 2012, 18:09
av Mccartney
Vad finns det för argument att inte använda Polestar när man ska trimma sin volvo?

Har hört att det finns BSR är dem bra?

Re: Trimning av andra än Polestar?

Postat: ons 11 jan 2012, 18:11
av StefanN
Mccartney skrev:Vad finns det för argument att inte använda Polestar när man ska trimma sin volvo?
Inga...

Re: Trimning av andra än Polestar?

Postat: ons 11 jan 2012, 18:37
av Gurra82
om man tycker om felkoder skall nog BSR vara ett riktigt bra alternativ :lol:

Re: Trimning av andra än Polestar?

Postat: ons 11 jan 2012, 20:32
av perhall
Du får många fler hk på papperet
Men inte så många fler i praktiken oftast
T ex en D3AWD Xc70/60 MY11 som trimmas med BSR fr 163 till 245 eller med Polestar från 163 till 225... i praktiken är skillnaden gissar jag 10 hk... BSR gör mer skillnad än antalet hk indikerar.
Sen kan ju RICA vara kul eftersom de har olika program på sin... i detta fall 163 org, eco-program, original D5 225 och 245: Men det är nog bara kul att testa
I vissa fall finns inte Polestar och då är det ju svårt att välja det...

Annars har nog Rica närmast lite bättre rykte än BSR....

PH

Re: Trimning av andra än Polestar?

Postat: ons 11 jan 2012, 20:41
av Peanuts
Jag har haft BSR i min V70 DRIVe men det var pengar kastade i sjön. Rent effektmässigt höll trimmet förmodligen vad det lovade eftersom den blev mycket piggare. Däremot drog det med sig en massa problem för mig som t.ex. trasig EGR-ventil, batteri-problem, felkoder etc. När jag påtalade detta för BSR fick jag mycket arrogant bemötande och de frånsa sig allt ansvar. Volvo ställde däremot upp fullt ut för mig och lösningen blev tillslut en återställning av ECM och CEM på Volvo-verkstaden. Jag har skrivit en del om mina problem på det här forumet, sök så hittar du.

Som du kanske förstår så kan under inga omständigheter rekommendera BSR. Deras garantier och annat känns som tomma ord och det ska mycket till om du kan utnyttja den. Blir det problem kan du hamna i konstig sits där BSR skyller på Volvo och vice versa. Ska du trimma skulle jag alla dagar i veckan välja Polestar, då har du iaf garantier och annat kvar.

Re: Trimning av andra än Polestar?

Postat: tor 12 jan 2012, 01:35
av silas
Polestar släpper inte sitt trim för tex. D3 före de gått 1 år beroende på att de vill kunna sälja fler D5. Jag har kört BSR i 5 år utan problem. Får min nya XC70 D3 awd snart och skulle Polestar finnas skulle jag ta det men jag vill inte vänta 1 år då jag tycker bilen känns för slö.

Re: Trimning av andra än Polestar?

Postat: tor 12 jan 2012, 08:23
av Cox
Inga alls utan det enda raka, då försäkringar gäller samt att det är det enda trimmet som är lagligt. Det följer med intyg så du kan regbesiktiga bilen. Dvs inget tjafs med försäkringsbolag om något händer, samt så gäller Volvos garantier

Re: Trimning av andra än Polestar?

Postat: tor 12 jan 2012, 08:45
av perhall
silas skrev:Polestar släpper inte sitt trim för tex. D3 före de gått 1 år beroende på att de vill kunna sälja fler D5. Jag har kört BSR i 5 år utan problem. Får min nya XC70 D3 awd snart och skulle Polestar finnas skulle jag ta det men jag vill inte vänta 1 år då jag tycker bilen känns för slö.
Är det inte så att den kommer redan i juni? Har för mig att någon här, Steff99 vill jag minnas, köpte Polestar redan försommaren 2011 till sin MY11. Gäller det i år också är det ju inte långt från leverans i februari eller när det nu är... /PH

Re: Trimning av andra än Polestar?

Postat: tor 12 jan 2012, 09:05
av Steff 99
Till XC60 D3 My11 kom Polestar vecka 27 tror jag det var, MEN man skall nog inte ta förgivet att det kommer vid samma tid i år för MY12, jag förmodar(tror) att det är Volvo som styr när eventuella effektoptimeringar släpps, så det är bra att vänta o se. 8)

Re: Trimning av andra än Polestar?

Postat: tor 12 jan 2012, 09:22
av AndS
Kan ju vara taktiskt att inte erbjuda Polestar direkt vid nybilsförsäljning då det är ett "tillbehör" som man kan lägga till enkelt i efterhand och ganska attraktivt.
Men som svar på frågan skulle jag till en ny bil inte stoppa in ny programvara utan att biltillverkaren har godkänt det, åtminstone inte så länge garantier finns och även att man kanske ger "goodwill".
Men då det bara blir flera styr och kontrollfunktioner i bilens datorsystem som dessutom samverkar så skulle jag även vara restriktiv när dagens bilar har fått några år på vägen. T.ex. Bilprovningen kollar ju inte avgasvärden på vissa bilar utan kopplar in sig på bilens system och kontrollerar att det inte finns felkoder/meddelanden istället, som kanske inte indikeras i de varningssystem som bilägaren ser.