- tor 05 jan 2012, 23:07
#604375
I denna tråd tar jag upp fordonsdynamik för V70II / XC70II med olika motoralternativ och växellådor. Fordonsdynamik är fordons rörelser under påverkan av krafter. Här handlar det om fordonets hastighetsökningar i färdriktningen. Olika motorkaraktärer, omkörningsprestanda, accelerationer, utväxlingar, lämpligt växelval, jämförelser och mycket mera kan utläsas i diagrammen som jag gjort och som finns länkade längre ned. Om frågor finns, t.ex. hur diagrammen ska tolkas, eller om ni har någon annan fundering så ska jag försöka svara.
Ofta kan man undra hur stor är accelerationen på en viss växel i en viss hastighet. Har en bil snabbare acceleration i ett visst hastighetsintervall om den har hög effekt kontra en bil med högt vridmoment? När ska man växla för optmal acceleration? Accelererar en t.ex. D3 snabbare än T4 i ett visst hastighetsintervall. Accelererar en t.ex. 2,5FT snabbare än en D5 i oavsett hastighetsintervall? Vilken växel ska väljas på t.ex. en T4F för att erhålla samma acceleration i ett visst hastighetsintervall som en 2,5FT? Hur häftigt går en T6 i relation till de andra bilarna? Hur lång tid tar en acceleration i ett visst hastighetsintervall på olika växlar? Svaret på dessa frågor samt många andra är det tänkt att man på enkelt sätt ska kunna utläsa i diagrammen.
Håll till godo.
Bilar som finns redovisade i diagrammen:
V70II T4F Manuell FWD 180 hk MY12
V70II T4F Automat FWD 180 hk MY12
V70II D3 Manuell FWD 163 hk MY11
V70II D5 Manuell FWD 215 hk MY12
V70II 2,5FT Manuell FWD 231 hk MY11
V70II T5 Manuell FWD 240 hk MY12
V70II T6 Automat AWD 304 hk MY12
XC70II T6 Automat AWD 304 hk MY12
Fysik :mrgreen:
För er som är intresserade finns här lite om fysik och några matematiska samband redovisade för hur det hela hänger ihop.
Ni andra kan ju alltid hoppa över detta.
1. Data som använts som underlag för diagrammen
(Klicka för större bild)

2. Diagram med motoreffekt på varje växel i olika hastigheter samt max. tillgänglig drivhjulseffekt i hela hastighetsområdet samt erforderlig drivhjulseffekt
Diagrammen i följande ordning: V70 T4F Man / V70 T4F Aut / V70 D3 / V70 D5 / V70 2,5FT / V70 T5 / V70 T6 / XC70 T6
(Klicka för större bild)

3. Diagram med jämförelser mellan de olika bilarna:
- maximalt tillgänglig drivhjulseffekt i hela hastighetsområdet samt erforderlig drivhjulseffekt
- maximalt tillgänglig acceleration i hela hastighetsregistret
- dynamiska effekter av rullmotstånd och luftmotstånd för V70II/XC70II
(Klicka för större bild)

4. Diagram med maximalt tillgänglig acceleration på en given växel i olika hastigheter
Diagrammen i följande ordning: 3:ans växel / 4:ans växel / 5:ans växel
(Klicka för större bild)

5. Diagram med motorvarvtal på en given växel i olika hastigheter
Diagrammen i följande ordning: 3:ans växel / 4:ans växel / 5:ans växel
(Klicka för större bild)

---
Ändringshistorik
Ofta kan man undra hur stor är accelerationen på en viss växel i en viss hastighet. Har en bil snabbare acceleration i ett visst hastighetsintervall om den har hög effekt kontra en bil med högt vridmoment? När ska man växla för optmal acceleration? Accelererar en t.ex. D3 snabbare än T4 i ett visst hastighetsintervall. Accelererar en t.ex. 2,5FT snabbare än en D5 i oavsett hastighetsintervall? Vilken växel ska väljas på t.ex. en T4F för att erhålla samma acceleration i ett visst hastighetsintervall som en 2,5FT? Hur häftigt går en T6 i relation till de andra bilarna? Hur lång tid tar en acceleration i ett visst hastighetsintervall på olika växlar? Svaret på dessa frågor samt många andra är det tänkt att man på enkelt sätt ska kunna utläsa i diagrammen.
Håll till godo.
Bilar som finns redovisade i diagrammen:
V70II T4F Manuell FWD 180 hk MY12
V70II T4F Automat FWD 180 hk MY12
V70II D3 Manuell FWD 163 hk MY11
V70II D5 Manuell FWD 215 hk MY12
V70II 2,5FT Manuell FWD 231 hk MY11
V70II T5 Manuell FWD 240 hk MY12
V70II T6 Automat AWD 304 hk MY12
XC70II T6 Automat AWD 304 hk MY12
Fysik :mrgreen:
För er som är intresserade finns här lite om fysik och några matematiska samband redovisade för hur det hela hänger ihop.
Ni andra kan ju alltid hoppa över detta.

Spoiler »
1. Data som använts som underlag för diagrammen
(Klicka för större bild)

2. Diagram med motoreffekt på varje växel i olika hastigheter samt max. tillgänglig drivhjulseffekt i hela hastighetsområdet samt erforderlig drivhjulseffekt
Diagrammen i följande ordning: V70 T4F Man / V70 T4F Aut / V70 D3 / V70 D5 / V70 2,5FT / V70 T5 / V70 T6 / XC70 T6
(Klicka för större bild)








3. Diagram med jämförelser mellan de olika bilarna:
- maximalt tillgänglig drivhjulseffekt i hela hastighetsområdet samt erforderlig drivhjulseffekt
- maximalt tillgänglig acceleration i hela hastighetsregistret
- dynamiska effekter av rullmotstånd och luftmotstånd för V70II/XC70II
(Klicka för större bild)



4. Diagram med maximalt tillgänglig acceleration på en given växel i olika hastigheter
Diagrammen i följande ordning: 3:ans växel / 4:ans växel / 5:ans växel
(Klicka för större bild)



5. Diagram med motorvarvtal på en given växel i olika hastigheter
Diagrammen i följande ordning: 3:ans växel / 4:ans växel / 5:ans växel
(Klicka för större bild)



---
Ändringshistorik
Spoiler »
Senast redigerad av 7 Camel, redigerad totalt 0 gång.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."