Sida 1 av 2
T5 vs. D5
Postat: tor 05 jan 2012, 14:14
av StringerBell
Varför gör inte T5:an bättre ifrån sig i fabriksuppgifterna för acceleration trots rejält övertag i effekt (240 vs. 215), modern dubbekopplingslåda, och även visst övertag i nästan 100kg lägre tjänstevikt?
S80/V70 D5 Geartronic är bara en tiondel långsammare till 100 än S80/V70 T5 med PS.
Re: T5 vs. D5
Postat: tor 05 jan 2012, 14:22
av crumpets
Överlag presterar powershiften rejält dåligt tycker jag, fabrikssiffermässigt. Myckte sänk acc på de flesta motorer verkar det som. Sedan är det ju medeleffekten som tar kärran från stillastående, svårt att starta på riktigt högt varv utan launch control, i medeleffekt genom hela registret torde väl dieseln vinna ordentligt? För att utnyttja bensinarens högre toppeffekt borde en tätstegad lågt utväxlad låda låta den dra ifrån riktigt rejält, men en ej prestandainriktat utväxlad bil lär dieseln få stor fördel.
Re: T5 vs. D5
Postat: tor 05 jan 2012, 15:37
av Racetwin2
Powershiften har varit värdelös på många sätt. Då det inte är en "volvolåda" tror jag volvo inte satsade så mycket från början på att anpassa denna låda och hoppades kanske utveckla en egen. Har för mig det var i AM&S som den accelererade sämre än manuell låda och dessutom förbrukade mer bränsle........Kanske har man gjort det bättre nu?
0-100 genererar massa hjulspinn, i synnerhet vid starka framhjulsdrivna bilar. Det är helt enkelt svårt att få ned kraften utan en hård diff. Hadem man kört 0-150 hade skillnaden blivit större tror jag.
Re: T5 vs. D5
Postat: tor 05 jan 2012, 16:07
av Anders1970
R-twin 2! Vilket låda sitter i Volvon?
Re: T5 vs. D5
Postat: tor 05 jan 2012, 16:51
av Calvin
Powershift-lådan är utvecklad av Ford. En anledning till att den bara finns till "Ford-motorerna".
Re: T5 vs. D5
Postat: tor 05 jan 2012, 17:58
av crumpets
Det är alltså en dubbelkopplingslåda, precis som vw DSG. Fast den presterar sämre på alla punkter.
Re: T5 vs. D5
Postat: tor 05 jan 2012, 19:47
av Anders1970
Har jag uppfattat det rätt få att i D5:an sitter ingen fordlåda eller?
Re: T5 vs. D5
Postat: tor 05 jan 2012, 20:20
av crumpets
D5 har en japansk aisinwarnerlåda. Gammal hederlig med momentomvandlare. Båda två är sexväxlade.
Re: T5 vs. D5
Postat: tor 05 jan 2012, 20:23
av Lövet
Powershiftlådan tillverkas av Getrag på uppdrag av Ford
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Power ... ansmission
Re: T5 vs. D5
Postat: fre 06 jan 2012, 17:16
av StringerBell
Trots att fyrcylindriga motorer är framtiden för Volvo enligt deras egen utsaga är det konstigt att inte satsar på T5-motorn mera än som som en utfyllnad i effektområdet 180hk - 306hk för bensinare.