Sida 1 av 1

Uppdatering av gammal tråd ang AC som för väsen

Postat: tis 03 jan 2012, 15:11
av dst02
Jag skrev för ett tag sedan om att AC´n i bilen förde väsen och lät teknikern kolla på saken medans 2000 mila servicen ändå skulle göras,
han hörde ljudet men brydde sig inte så mycket om de utan sa mest att Jag skulle höra av mig om de fortsätter, de gjorde Jag och för en stund sedan
hade Jag bilen inne på nytt för felsökning och lyssning av oljudet, som tur var hade mekanikern låtit jobbet gå över på en annan tekniker som
direkt hörde ljudet, tog in bilen och undersökte den. Det visade sig att kompressorn gett upp och en ny ska sättas dit i nästa vecka.

Kompressorn höll alltså i 1400 mil tills de började ljuda om den :/ .

Någon som vet om volvo använder sig av fabriksnya delar eller är de utbytesdelar? När Jag skulle lämna in bilen för en uppfläckt stötfångare bak så skulle dom envist lacka om den för de hade med deras policy att göra, " inget slängs, bara byts ut/lagas" löd de.

Re: Uppdatering av gammal tråd ang AC som för väsen

Postat: tis 03 jan 2012, 15:24
av Perra83
AC kompressorn byts säkerligen mot en ny men det visar sig.

Re: Uppdatering av gammal tråd ang AC som för väsen

Postat: tis 03 jan 2012, 15:42
av pergrein
Vi fick en ny kompressor på tjejens S40 MY10. Felet var att den hade börjat läcka ut köldmedel och då vid 1000mil... :shock:

Mvh
Per

Re: Uppdatering av gammal tråd ang AC som för väsen

Postat: tis 03 jan 2012, 16:29
av apersson850
På min förra bil, en 850 Turbo, var det enda jag gjorde åt kompressorn att shimsa om kopplingen, då den blivit sliten och inte slog till längre. Rent slitage, alltså. Men för övrigt stod den rycken i 18 år och 46000 mil.

Re: Uppdatering av gammal tråd ang AC som för väsen

Postat: tis 03 jan 2012, 17:43
av dst02
De låter ju bättre än 1400 mil. Blir iaf att dom byter ut den och sen får man väl hoppas på att de blir bra och håller längre än den första gjorde.

Re: Uppdatering av gammal tråd ang AC som för väsen

Postat: tis 03 jan 2012, 18:16
av Vojje
apersson850 skrev:På min förra bil, en 850 Turbo, var det enda jag gjorde åt kompressorn att shimsa om kopplingen, då den blivit sliten och inte slog till längre. Rent slitage, alltså. Men för övrigt stod den rycken i 18 år och 46000 mil.
Är det inte så att magnetkopplingen är bortplockad nuförtiden = kortare livslängd av kompressor ?