Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amazon76
#601916
Hej!

Jag tänkte kolla med er som har erfarenhet/kunskap om T6 - tänker främst på en med några år på nacken. Vågar man köpa en MY-08 med 6-8k mil på klockan? Är det något speciellt man bör ha i åtanke när det gäller den här konfigurationen - t.ex. extraordinära servicekostnader vid en viss körsträcka etc?

Har lagt märke till att det endast finns exemplar från just MY-08 på t.ex. Bytbil och Volvos egen beg-sökmotor - är det inte lite märkligt?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av apersson850
#601965
Dieselhysterin har vuxit sig allt starkare de senaste åren, så de har nog sålts allt färre T6-versioner. Och de som faktiskt köpte den gjorde det för att de verkligen vill ha den, inte för att de vill sälja den.
av Lövet
#602045
Vad gäller hållbarhet på den motorn så finns inga tecken på att den skulle gå sönder oftare än nåt annat i Volvos sortiment i alla fall. Vid 6-8 tusen mil ska bilen vara i princip nyskick.
av perhall
#602063
Bilen är väl inte riktigt så snabb som antalet hk 286(senare 304) kan indikera. 0-100 kring 7,2-7,5. Men den är "souverän motorisiert" som det heter på tyska, allsidig med 4WD, funkar bättre med automat än de flesta andra motorer i volvos sortiment på den tiden. Hållbarheten är bra som Andreas understryker.

Inte heller en A6 4,2q Avant med 350 hk är så mycket snabbare. Den är också tung med AWD och automat. Men om du är ute efter komfort så är T6 snabb och bra!
PH
av Amazon76
#602074
Det var främst hållbarhet och servicerelatereade ting att ha i åtanke som jag funderade över. Jag tror bestämt att jag skall provköra ett exemplar i närområdet efter helgerna. Skall slå till i februari/mars och skulle verkligen vilja ha en bil med riktigt schysst motor och god komfort. Lurar även på 2,5FT och 2,5T - men T6 är väldigt välutrustad även om man får acceptera att den har ytterligare ett par år på nacken.

Ni har i vilket fall som helst hjälpt mig på vägen till bilhallen - tack för det! :D
Användarvisningsbild
av StringerBell
#602079
Polestar är väl på väg till denna generation av T6 också. Under den värsta dieselhetsen för två år sedan var T6:orna vanliga hallvärmare så därför är beg-utbudet som sagt rätt skralt.
av Lövet
#602084
Några motorrelaterade typfel har jag inte hört om på T6an så den verkar hålla ihop bra. Att den kommer dra en del bensin antar jag att du räknar med.
Användarvisningsbild
av MartinS
#602093
Tändstift vid 12.000mil och aggregatrem vid 24.000mil, annars inget speciellt på servicearna. Med andra ord bör servicekostranden hållas på en väldigt moderat nivå.

Min XC60 T6 har några hundra mil kvar till 7000mil strecket och den spinner som en katt. Rätt pigg får jag säga trots att bilen väger in på 2020kg.

Dess enda nackdel är väl bensintörsten men det kan jag leva med, jag vill ha en snabb bensinmotor, då får det kosta lite soppa. En V70 bör väl dra en del mindre än XC60 kan jag också tänka mig.

Anledningen till att det finns få begagnade V70 T6 är väl mest pga dieselhysterin och att den faktiskt var/är ganska dyr som ny (få sålda med andra ord), sen så äger väl de flesta dom i allafall i 3år, så det är väl därför man mest hittar 08:or i hallarna nu.

/Martin
av perhall
#602177
Det är ju ingen typisk tjänstebil heller så det är nog många som har dem ett tag... det lär ju drälla in en massa 2,5FT snart (och har redan börjat göra)../PH
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]