Sida 1 av 2

XC70 D5 vs XC70 T6?

Postat: mån 26 dec 2011, 02:17
av Mccartney
Prestanda mässigt förstår jag att T6 är betydligt snabbare och bättre 0-100, Men om man ser till terrängegenskaper hur står dem sig då gentemot varandra?

Samt om man ska dra släp vilken av motorerna hade ni valt då?

Re: XC70 D5 vs XC70 T6?

Postat: mån 26 dec 2011, 09:24
av Steff 99
Om man inte skall läga några ekonomiska aspekter så är det T6 som är valet, snabbare, tystare och roligare.

Re: XC70 D5 vs XC70 T6?

Postat: mån 26 dec 2011, 10:27
av perhall
Terrängegenskaper = samma.

Dra släp = också lika men mycket större törst i T6... (mer skillnad än utan släp då du kanske kör en D5 på 0,65 motorväg och tn T6 på 0,95...)/PH

Re: XC70 D5 vs XC70 T6?

Postat: mån 26 dec 2011, 12:23
av apersson850
Jag tänkte framförallt på egenskaperna som dragbil när jag köpte min XC70. Vid de varvtal som man vanligtvis utnyttjar när man kör med släp är de lika starka. Måhända är utväxlingen kanske något lägre för bensinvarianten, då den motorn kan gå högre upp i varv. Det har jag inte kollat. Men effektövertaget som T6 har ligger alltså över 3000 r/min. Man kan släpa omkring en rejäl husvagn en hel dag utan att varvtalet går över 3000 r/min på D5, och då menar jag med automatlåda (Geartronic), som ju är standard på T6.

Backkamera och automatisk nivåreglering är utmärkta komplement till en dragbil. Så även stänkskydd, då bilen annars lortar ner hela fronten på släpen, om man drar den över en lerig åker i uppförsbacke. Backkameran gör att du träffar precis rätt på kulhandsken varje gång du kopplar (jag kopplar släp i snitt minst en gång i veckan) och nivåregleringen gör att du inte tappar bilens markfrigång bara för att du lastar och/eller drar.

Re: XC70 D5 vs XC70 T6?

Postat: mån 26 dec 2011, 17:48
av Camel
Växellåda utväxling är samma på T6 och D5 på MY12 AUT AWD.

Slutväxel skiljer:
Slutväxel T6: 3,464:1.
Slutväxel D5: 3,604:1.

Däcksutrustning skiljer:
Däck T6: 235 / 55 R17 = 345 mm hjulradie
Däck D5: 215 / 65 R16 = 343 mm hjulradie

Innebär en total skillnad i utväxling på 4,6% (D5 ger 4,6% högre drivkraft vid samma motormoment som T6)

Det innebär i praktiken att T6 och D5 är nästan lika starka när man väl kommit upp i låg fart. Men igångsättningskraften från stillastående är högre i D5 än T6 pga skillnaden i motormoment vid riktigt låga varvtal. Dvs. igångsättning från stillastående i motlut och/eller med tungt släp blir lite lättare med D5. Med lite högre varvtal i T6 vid igångsättning så jämnas skillnaden ut. Bilarnas egenskaper som beror på motorernas skillnad i övrigt är i princip lika i mellanregistret. Högre upp har T6 ett mycket kraftigt övertag i både högre varvtalsregister och fartregister pga bibehållet högt motormoment vid högre varvtal vilket innebär en kraftig effektstegring. En omkörning om man har bråttom går snabbare med T6 än med D5 oavsett om man har släpvagn och/eller motlut eller inte.

Vid 1500 rpm har D5 23% mer drivhjulskraft än T6.
Mellan 2100-3000 rpm har D5 4,6% konstant mer drivhjulskraft än T6.
Mellan 3000-3500 rpm utjämnas det att bli lika vid 3500 rpm.
Över 3500 rpm har T6 högre drivhjulskraft än D5 på alla varvtal.

(Klicka för större bilder)
Drivhjulsmomentskillnad (med lika däcksutrustning)
Bild

Motordata
Bild

Re: XC70 D5 vs XC70 T6?

Postat: mån 26 dec 2011, 18:01
av apersson850
Det är ju nästan ingen skillnad på hjulradien ovan, men min XC70 D5 har 235/55 17" som sommardäck och 215/65 16" som vinterdäck. Sommardäcken var standard, men det är nog för att jag har utrustningspaketet Summum, som är inbakat i priset för en T6.

Re: XC70 D5 vs XC70 T6?

Postat: mån 26 dec 2011, 18:17
av Camel
Det är bara 0,6% skillnad med 2 mm i dessa däckstorlekar. Det är dessutom ett rent teoretiskt värde. Om man slarvar med lufttrycket kan intryckningsskillnaden bli 10 mm eller mer och det påverkar (minskar) hjulradien betydligt mer än skillnaden mellan olika däcksutrustning. Dessutom tenderar lågprofildäck att tryckas in lite mindre eftersom de oftast ska ha högre lufttryck. Så om man ska vara praktisk så kan man utradera en stor del av skillnaden i utväxling mellan D5 och T6 om man är slarvig med lufttrycket (för lågt i T6 och/eller för högt i D5) eller om man jämför slitna däck med nya. Mycket större än så är inte skillnaden. Man får faktiskt direkt indikation på skillnaden i dragkraften på drivhjulen vid olika motorvarvtal på samma växlar genom att enbart jämföra vridmomentsiffrorna på motorerna eftersom totalutväxlingarna är så lika.

Re: XC70 D5 vs XC70 T6?

Postat: mån 26 dec 2011, 21:05
av perhall
Ganska få av dem som väljer ny D5 vs T6 funderar nog över en BAS eller MOmentum utan köper en Summum med 17 el 18" el OR med 18". Det är fantastiskt vad dubbelturbon gör, D3 FWD är ju liksom T4 och DRIVe helt döda på låga varv och därför olämpliga som dragbilar!
PH

Re: XC70 D5 vs XC70 T6?

Postat: tis 27 dec 2011, 03:23
av Momentum
Camel skrev:Men igångsättningskraften från stillastående är högre i D5 än T6 pga skillnaden i motormoment vid riktigt låga varvtal. Dvs. igångsättning från stillastående i motlut och/eller med tungt släp blir lite lättare med D5. Med lite högre varvtal i T6 vid igångsättning så jämnas skillnaden ut.
Pratar vi inte automatlåda? Momentomvandlaren trollar bort alla skillnader då det gäller "igångsättningskraften"

Re: XC70 D5 vs XC70 T6?

Postat: tis 27 dec 2011, 09:10
av perhall
Momentum skrev:
Camel skrev:Men igångsättningskraften från stillastående är högre i D5 än T6 pga skillnaden i motormoment vid riktigt låga varvtal. Dvs. igångsättning från stillastående i motlut och/eller med tungt släp blir lite lättare med D5. Med lite högre varvtal i T6 vid igångsättning så jämnas skillnaden ut.
Pratar vi inte automatlåda? Momentomvandlaren trollar bort alla skillnader då det gäller "igångsättningskraften"
Nja, inte riktigt alla... väl... men i dtta fall med så liten skillnad i Nm så borde den göra det.../PH