Klart godkänd dieselförbrukning
Postat: sön 25 dec 2011, 18:24
Jag har en knappt inkörd (900 mil) XC70 D5 AWD Automat med Polestar, dvs 225 hk, MY11.
Har varit nöjd hittills med bränsleförbrukningen men skulle nu köra med takbox för första gången pga all julpackning och ville därför testa vilken skillnad det skulle bli. Boxen är f ö av större modell, Packline 90 på hållare av vingprofilmodell. Detta tillsammans med att bilen är fullastad med 2 vuxna, 2 barn och fullt bagage förutom takboxen, samt har odubbade vinterdäck i småvått väder - en utmaning.
Körde de 12 milen rakaste vägen mellan Örebro och Norrköping, en väg med majoritet 70- och 80-väg, samt lite motorväg sista milen. Ganska kuperat och kurvigt och gott om byar där man får gå ner till 50. Körde på farthållare nästan hela tiden, på skyltad fart eller 10 km över.
Nollade färddatorn vid start och kom fram till målet med 0,58 i snittförbrukning vilket motsvarar 0,63 verklig (har konstant kontrollmätt färddatorn till ca 0,05 under verklig).
Det tycker jag var ett riktigt bra resultat och gör mig klart nöjd med vad det som måste betraktas som Volvos "värsting" på dieselsidan drar i verklig körning så packad och lastad det bara går.
Har varit nöjd hittills med bränsleförbrukningen men skulle nu köra med takbox för första gången pga all julpackning och ville därför testa vilken skillnad det skulle bli. Boxen är f ö av större modell, Packline 90 på hållare av vingprofilmodell. Detta tillsammans med att bilen är fullastad med 2 vuxna, 2 barn och fullt bagage förutom takboxen, samt har odubbade vinterdäck i småvått väder - en utmaning.
Körde de 12 milen rakaste vägen mellan Örebro och Norrköping, en väg med majoritet 70- och 80-väg, samt lite motorväg sista milen. Ganska kuperat och kurvigt och gott om byar där man får gå ner till 50. Körde på farthållare nästan hela tiden, på skyltad fart eller 10 km över.
Nollade färddatorn vid start och kom fram till målet med 0,58 i snittförbrukning vilket motsvarar 0,63 verklig (har konstant kontrollmätt färddatorn till ca 0,05 under verklig).
Det tycker jag var ett riktigt bra resultat och gör mig klart nöjd med vad det som måste betraktas som Volvos "värsting" på dieselsidan drar i verklig körning så packad och lastad det bara går.