" Seg" start V70II D5 -08
Postat: sön 18 dec 2011, 18:52
Har nu haft min D5:a inne tre ggr under 1 1/2 månad pga startproblem.
1 gången. BIlia kollar felkoder. Hittar inga. spekulerar i att bilen tappar dieseltryck när den står still ett tag. Eller att det kan vara nyckelläsaren. Inget resultat denna gången. Ny tid beställs då jag inte kan lämna kvar bilen flera dagar vid detta tillfälle.
2a gången. startade inte förrän på 4-6e startcykeln (startmotorn snurrar en stund och slutar sedan.
Inga felkoder. Bilia bytte relät till glödstiften , Nu startar motorn på första startcykeln men startmotorn snurrar ca 10-15 sek innan star kall. ca 5 sekunder med motorn varm men avstängd några minuter.
3 a gången på verkstan. Fortfarande inga felkoder. Bilia hittade en tryck/tempgivare (31303975) som visade konstant ca 70grader. De kontrollerade och ev bytte glödstift (oklart). Marginellt (väldigt lite) bättre alt annan utetemp som påverkar. Starten snurrar fortfarande länge (5-10 sek), mer eller mindre som ovan alltså.
Vekstan kliar sig i huvet (min tolkning). Jag känner att jag inte kan lita på bilen.
Någon med idéer eller liknande erfarenhet.
Hur länge är "normalt" för en D5a att snurra med nyss körd varm motor.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Magnus
1 gången. BIlia kollar felkoder. Hittar inga. spekulerar i att bilen tappar dieseltryck när den står still ett tag. Eller att det kan vara nyckelläsaren. Inget resultat denna gången. Ny tid beställs då jag inte kan lämna kvar bilen flera dagar vid detta tillfälle.
2a gången. startade inte förrän på 4-6e startcykeln (startmotorn snurrar en stund och slutar sedan.
Inga felkoder. Bilia bytte relät till glödstiften , Nu startar motorn på första startcykeln men startmotorn snurrar ca 10-15 sek innan star kall. ca 5 sekunder med motorn varm men avstängd några minuter.
3 a gången på verkstan. Fortfarande inga felkoder. Bilia hittade en tryck/tempgivare (31303975) som visade konstant ca 70grader. De kontrollerade och ev bytte glödstift (oklart). Marginellt (väldigt lite) bättre alt annan utetemp som påverkar. Starten snurrar fortfarande länge (5-10 sek), mer eller mindre som ovan alltså.
Vekstan kliar sig i huvet (min tolkning). Jag känner att jag inte kan lita på bilen.
Någon med idéer eller liknande erfarenhet.
Hur länge är "normalt" för en D5a att snurra med nyss körd varm motor.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Magnus