apersson850 skrev:I den V70 2,5T från 2004 som också står på gårdsplanen här ibland är det så att vid förarsidan finns automatik både upp och ner. På passagerarsidan fram bara ner. Knappen har dock dubbellägen i alla riktningar.
Bak finns ingen automatik alls.
När jag började köra med bilen (den har varit min fars, men han har slutat köra bil) fungerade inte auto-upp någonstans alls. Efter kalibrering på ovan beskrivet sätt började det fungera på förarsidan, men inte till höger. Han har säkert haft batteriet löst, och inte vetat om att man måste kalibrera sen. Enligt instruktionsboken är det marknadsberoende om den ska gå upp automatiskt på passagerarsidan, så jag har inte grävt vidare, utan nöjt mig med hur det är.
Men så mycket är i alla fall säkert, att 2004 hade de bilar som kräver kalibrering för att auto-upp ska fungera. Jag har alltså en sån. Den S80 från 2004 som Pickadoll beskriver ovan bär sig exakt likadant åt, så det var nog så det året.
Har nu grävt i diverse manualer och också varit ute och för säkerhets skull förvissat mig om att min minnesbild inte sviker mig när det gäller hur det fungerar i min egen V70 -02, som jag hittills trott varit ekvivalent med -04 i alla avseenden som gäller funktion (snarare än färg och form) utom ett: att -04 har KIR-nyckel medan -02 inte har det. Vad jag funnit är följande:
På min egen bil (och troligen andra 02:or) finns både auto-up och auto-down även på passagerarsidan fram. I instruktionsboken för den bilen nämns heller överhuvudtaget ingenting om att funktionen på passagerarsidan är marknadsberoende. Instruktionsboken för V70 -04 nämner däremot att auto-up är marknadsberoende och Sverige är tydligen en av de marknader som är berörd. Det kan kanske till en början verka lite nipprigt att bara ha auto-down och inte auto-up på ett och samma fönster. Men jag förmodar att det ligger säkerhetsöverväganden bakom ändringen (ökad klämrisk med auto-up, exempelvis om föraren inte är uppmärksam på passagerarens förehavanden). Sedan kan man förstås undra varför man senare gått tillbaka till att tillåta auto-up på andra fönster än förardörrens.
När det gäller frågan om någon slags kalibrering erfordras efter att man kopplat bort batteriet är jag fortfarande lite osäker på hur det förhåller sig på olika årsmodeller. När det gäller min egen V70 -02 vet jag med säkerhet att jag aldrig behövt, och därför aldrig heller försökt, kalibrera den trots att jag haft batteriet bortkopplat väldigt många gånger vid det här laget. Vad jag kan se finns heller ingenting i instruktionsboken för V70 av vare sig årsmodell -02 eller -04 som nämner något om behov av kalibrering eller om hur den i så fall skall utföras. Rätta mig gärna om jag har fel på den här punkten.