Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1064743
Skumt. I min erfarenhet har det alltid varit automatik på de fönster som haft knappar för automatik, dvs om knappen har två steg och varje håll så har den stegvis samt automatik. Alla mysko kombinationer av auto ner men inte upp har varit kalibreringsfel vad jag kan minnas. Senast jag kan minnas att en volvo endast hade automatik endast på en ruta var väl 850?
#1064745
Pickadoll skrev:Jag provade den här metod men fungerade inte för mig S80 -04. Förarfönstret går upp/ner i auto och passagerarfönstret går bara ner i auto och bak är det manuellt som gäller upp och ner.
På bilar av föregående generation (S80, V70N, S60) behövs ingen kalibrering efter bortkoppling av batteriet och därför åstadkommer den metod apersson850 beskriver heller ingenting på de bilarna. Lite konstigt att nyare bilar behöver kalibreras då och då fast inte äldre men så är det uppenbarligen.

Att du inte har auto-up/down där bak är också helt i sin ordning. Fanns inte på den bilgenerationen.

Däremot borde det fungera inte bara med auto-down utan också auto-up på båda framdörrarna. Dels är jag rätt säker på att min (svensksålda) V70 T5 -02 har auto-up/down på båda framdörrarna och dels är det definitivt så att om det finns auto-down så finns det också auto-up. Så om auto-up inte funkar på passagerarsidan är det med all sannolikhet fel någonstans. Skulle kunna vara någon av dörrmodulerna (DDM, PDM) som trilskas. Inte helt ovanligt att det blir fel på dem. Möjligen kan det finnas någon felkod på auto-up/down-funktionen men det är inget jag alls är säker på.
#1064843
I den V70 2,5T från 2004 som också står på gårdsplanen här ibland är det så att vid förarsidan finns automatik både upp och ner. På passagerarsidan fram bara ner. Knappen har dock dubbellägen i alla riktningar.
Bak finns ingen automatik alls.
När jag började köra med bilen (den har varit min fars, men han har slutat köra bil) fungerade inte auto-upp någonstans alls. Efter kalibrering på ovan beskrivet sätt började det fungera på förarsidan, men inte till höger. Han har säkert haft batteriet löst, och inte vetat om att man måste kalibrera sen. Enligt instruktionsboken är det marknadsberoende om den ska gå upp automatiskt på passagerarsidan, så jag har inte grävt vidare, utan nöjt mig med hur det är.

Men så mycket är i alla fall säkert, att 2004 hade de bilar som kräver kalibrering för att auto-upp ska fungera. Jag har alltså en sån. Den S80 från 2004 som Pickadoll beskriver ovan bär sig exakt likadant åt, så det var nog så det året.
#1064861
AndS skrev:Tror dialogen om -04 ska hållas i den forumdelen som gäller dessa modeller, blir lät förvirrande annars när man blandar olika modeller :wink:
Visst vore det önskvärt. Men det är ju lite svårt att åstadkomma i det här läget när nu tråden kommit att handla om flera olika modellgenerationer.
#1064864
andersuw skrev:
AndS skrev:Tror dialogen om -04 ska hållas i den forumdelen som gäller dessa modeller, blir lät förvirrande annars när man blandar olika modeller :wink:
Visst vore det önskvärt. Men det är ju lite svårt att åstadkomma i det här läget när nu tråden kommit att handla om flera olika modellgenerationer.
Inga problem, en forumadm kan lätt fixa det för att inte skapa ytterligare förväxling mellan olika bilmodeller och så kan man på ett trevligt sätt upplysa frågeställaren om att den bilmodellen hanteras i en annan del av forumet. :D
#1064871
apersson850 skrev:I den V70 2,5T från 2004 som också står på gårdsplanen här ibland är det så att vid förarsidan finns automatik både upp och ner. På passagerarsidan fram bara ner. Knappen har dock dubbellägen i alla riktningar.
Bak finns ingen automatik alls.
När jag började köra med bilen (den har varit min fars, men han har slutat köra bil) fungerade inte auto-upp någonstans alls. Efter kalibrering på ovan beskrivet sätt började det fungera på förarsidan, men inte till höger. Han har säkert haft batteriet löst, och inte vetat om att man måste kalibrera sen. Enligt instruktionsboken är det marknadsberoende om den ska gå upp automatiskt på passagerarsidan, så jag har inte grävt vidare, utan nöjt mig med hur det är.

Men så mycket är i alla fall säkert, att 2004 hade de bilar som kräver kalibrering för att auto-upp ska fungera. Jag har alltså en sån. Den S80 från 2004 som Pickadoll beskriver ovan bär sig exakt likadant åt, så det var nog så det året.
Har nu grävt i diverse manualer och också varit ute och för säkerhets skull förvissat mig om att min minnesbild inte sviker mig när det gäller hur det fungerar i min egen V70 -02, som jag hittills trott varit ekvivalent med -04 i alla avseenden som gäller funktion (snarare än färg och form) utom ett: att -04 har KIR-nyckel medan -02 inte har det. Vad jag funnit är följande:

På min egen bil (och troligen andra 02:or) finns både auto-up och auto-down även på passagerarsidan fram. I instruktionsboken för den bilen nämns heller överhuvudtaget ingenting om att funktionen på passagerarsidan är marknadsberoende. Instruktionsboken för V70 -04 nämner däremot att auto-up är marknadsberoende och Sverige är tydligen en av de marknader som är berörd. Det kan kanske till en början verka lite nipprigt att bara ha auto-down och inte auto-up på ett och samma fönster. Men jag förmodar att det ligger säkerhetsöverväganden bakom ändringen (ökad klämrisk med auto-up, exempelvis om föraren inte är uppmärksam på passagerarens förehavanden). Sedan kan man förstås undra varför man senare gått tillbaka till att tillåta auto-up på andra fönster än förardörrens.

När det gäller frågan om någon slags kalibrering erfordras efter att man kopplat bort batteriet är jag fortfarande lite osäker på hur det förhåller sig på olika årsmodeller. När det gäller min egen V70 -02 vet jag med säkerhet att jag aldrig behövt, och därför aldrig heller försökt, kalibrera den trots att jag haft batteriet bortkopplat väldigt många gånger vid det här laget. Vad jag kan se finns heller ingenting i instruktionsboken för V70 av vare sig årsmodell -02 eller -04 som nämner något om behov av kalibrering eller om hur den i så fall skall utföras. Rätta mig gärna om jag har fel på den här punkten.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1064872
AndS skrev:
andersuw skrev:
AndS skrev:Tror dialogen om -04 ska hållas i den forumdelen som gäller dessa modeller, blir lät förvirrande annars när man blandar olika modeller :wink:
Visst vore det önskvärt. Men det är ju lite svårt att åstadkomma i det här läget när nu tråden kommit att handla om flera olika modellgenerationer.
Inga problem, en forumadm kan lätt fixa det för att inte skapa ytterligare förväxling mellan olika bilmodeller och så kan man på ett trevligt sätt upplysa frågeställaren om att den bilmodellen hanteras i en annan del av forumet. :D
Tja det blir väl en del pyssel för en forumadmin att dela på tråden utan att skapa förvirring. Den vanliga åtgärden när en hel tråd hamnat i fel forum är ju att flytta tråden. Men så är ju inte fallet här eftersom tråden vid det här laget handlar om båda modellgenerationerna. TS har en bil av rätt generation för den forumdel där tråden ligger medan ett senare inlägg förde in tidigare modellgeneration. Den som gjorde detta senare inlägg är vid det här laget på det klara med att det rör sig om bilar av två olika modellgenerationer så något ytterligare klargörande i det avseendet behövs inte.

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]