T6 eller D5??? Nu blev det jobbigt...
Postat: ons 23 nov 2011, 19:07
Hej,
funderar på en ny T6'a alt. en D5'a... Har kört lite dieselbilar så ngn vidare input om vridet i en D5 behöver jag inte få, MEN, jag behöver absolut lite info om T6'an.. En annan viktig fråga är, undra om det kommer facelift eller kanske t.o.m ngt helt nytt typ om 1-2år.. Då är det ju rätt trist att betala över 400tkr för en bil som blir "gammal" efter typ ett år.. Spontant tänkte jag att förra N karossen höll ju i sig typ i 8år, denna "nya" modell kom ju 2008, undra om karossen utan ett monster byte håller i sig till typ 2016???? (vid det laget har jag säkert bytt bil 2ggr, men ändå) Lite nördig som man är så vill jag ju ändå kunna åka aktuell kaross även efter 1års körning med en bil som kostar så mycket...
Sist jag tankade min D5'a vid en obemannad station så noterade jag att dieseln var 1,06kr dyrare än 95-oktaningt. Om man då även lägger på den groteska skatten på 5800kr/år så undrar jag, enbart rent ekonomiskt, hur mycket billigare det blir att åka just diesel vs bensinare.
Förutom motorn så är resten av bilarna rätt snarlika:
T6 R-design, Hi Tech premium pkt
D5 Summum Hi Tech pkt
plus lite till men allt annat är typ identiskt... T6'an blir 40tkr dyrare.. Kan det motiveras mot D5'an??
Så det är bara o skriva av sig, få gärna "finger diarre" :)))
funderar på en ny T6'a alt. en D5'a... Har kört lite dieselbilar så ngn vidare input om vridet i en D5 behöver jag inte få, MEN, jag behöver absolut lite info om T6'an.. En annan viktig fråga är, undra om det kommer facelift eller kanske t.o.m ngt helt nytt typ om 1-2år.. Då är det ju rätt trist att betala över 400tkr för en bil som blir "gammal" efter typ ett år.. Spontant tänkte jag att förra N karossen höll ju i sig typ i 8år, denna "nya" modell kom ju 2008, undra om karossen utan ett monster byte håller i sig till typ 2016???? (vid det laget har jag säkert bytt bil 2ggr, men ändå) Lite nördig som man är så vill jag ju ändå kunna åka aktuell kaross även efter 1års körning med en bil som kostar så mycket...
Sist jag tankade min D5'a vid en obemannad station så noterade jag att dieseln var 1,06kr dyrare än 95-oktaningt. Om man då även lägger på den groteska skatten på 5800kr/år så undrar jag, enbart rent ekonomiskt, hur mycket billigare det blir att åka just diesel vs bensinare.
Förutom motorn så är resten av bilarna rätt snarlika:
T6 R-design, Hi Tech premium pkt
D5 Summum Hi Tech pkt
plus lite till men allt annat är typ identiskt... T6'an blir 40tkr dyrare.. Kan det motiveras mot D5'an??
Så det är bara o skriva av sig, få gärna "finger diarre" :)))