Sida 1 av 1

Ny V70 T4 (180hk) (jämfört med -01 200hk!)

Postat: sön 20 nov 2011, 21:09
av LasseL
Hej, behöver mer råd :-)

Är det någon i forumet som kan bedöma hur den nya T4-motorn (180hk) känns jämfört med min 200 hästars (-01 AWD bensin)?
Har prövat diesel (MY09 D5, MY11 D3 med automat) och blivit besviken, så ett alternativ är att spara ihop lite mer pengar och slå till på en ny T4.
Då kan jag också få manuell :-)
(Det finns nästan bara diesel/automat bland begagnade bilar häromkring.)

Tackar för inspel!

Re: Ny V70 T4 (180hk) (jämfört med -01 200hk!)

Postat: sön 20 nov 2011, 21:31
av jpu
Hej och välkommen!
Hade en V70 2,4T -02 jubileumsmodellen och gillade den då. Tyvärr för min del var den manuell :D...
Hade diverse problem med de,n länkarmar och buller men det som avgjorde att jag bytte var att jag inte klarade att den var just manuell. Köpte en BMW 525iAT -04 som var överlägsen, inte minst bränsleförbrukningen!
Att jag nu åter hamnar i en Volvo är att valen för tjänstebil var Volvo eller Toyota... Mellan pest och kolera fick det bli pest... Skämt åsido så föll mitt val på T4 med PS då jag tycker att den är mest lik min nuvarande Passat i körkulturen dvs primärt växellådan. Vidare har jag klämt in en massa utrustning som jag vant mig vid. Gillar inte D3 framför allt inte för prisskillnaden. Med mina mil skiljer det ca 1500 kr per år i bränsleförbrukning. Vid tjänstekörning får jag tre kr mer i ersättning och det skiljer ca 1,35kr i förbrukning. V70 är ju ingen skrattfest oavsett motor och T4 räcker för mina behov tillsammans med PS lådan blir det ok. Återkommer när den levererats.

Re: Ny V70 T4 (180hk) (jämfört med -01 200hk!)

Postat: sön 20 nov 2011, 22:02
av Brainy
Jag tycker att T4 känns slöare än V70N 170hk...
Jag funderade på den när jag skulle byta, men efter att ha provkört så njet... Dock så provkörde jag med automat, kan ju hända att den går bättre om man får varva den som man vill.

Re: Ny V70 T4 (180hk) (jämfört med -01 200hk!)

Postat: sön 20 nov 2011, 22:45
av Gurra82
och en V70N 170 går inte fort, kan jag intyga :D efter 12000 mil i en

Re: Ny V70 T4 (180hk) (jämfört med -01 200hk!)

Postat: sön 20 nov 2011, 23:04
av perhall
Att T4 känns slöare än V70N 170 håller jag inte med om, tycker att V70N 170 är riktigt seg och dessutom är faktiska prestanda inte så imponerande...

Hur som helst, jämfört med en V70N 2,4T, även om det är en AWD med extra vikt och motstånd, så både är och känns T4 slöare. Det enda som är bättre är gasresponsen. Men vill du ha en manuell så kan du ju nästan välja en ny T4 för samma pris som en begagnad D3 med några tusen mil. T4 är annars en bra basmotor, prisvärd, låg skatt, snål och med ok prestanda. Men den har varken 5 cylindrar eller 200 hk, dessutom är V70II en tyngre, större och betydligt tystare bil så det känns verkligen inte som att det går undan...
PH

Re: Ny V70 T4 (180hk) (jämfört med -01 200hk!)

Postat: mån 21 nov 2011, 09:33
av eijo
Jag har gått från 2,5FT-09 (200HK) med automat till T4F-12 med Powershift. Ja, det är inte samma tryck i den som 2,5FT men gasresponsen är snabb, Powershift jobbar kanonbra ihop med motorn och i "snabb vardagstrafik" så funkar den kanon. Jag är så gott som alltid först iväg vid rödljusen utan större ansträngning hos vare sig mig själv eller drivlinan :D . Dessutom 2-3dl/mil snålare (Etanol) än 2,5FT.

Jag är nöjd, men drömmer alltid om mer HK :lol:

Re: Ny V70 T4 (180hk) (jämfört med -01 200hk!)

Postat: mån 21 nov 2011, 11:23
av mikebike
T4 känns ganska tunn jämfört med 2.4T, men annars är det en trevlig maskin...
Bra mycket snålare lär den ju vara också.

Re: Ny V70 T4 (180hk) (jämfört med -01 200hk!)

Postat: tor 24 nov 2011, 00:36
av vandenhoogen
T4 Är rejält kvickt iväg från Rödljusen som nämnts tidigare, riktigt kvick utan ansträngning. Lätt att spinna iväg om man inte är försiktig på gasen, vilket jag mest ser som en nackdel. Som stadsmotor riktigt trevlig men vid omkörningar och tung last så saknar jag lite effekt. Min erfarenhet är ihop med PS lådan som får volvos andra automater att kännas stenåldern, saknar inte "slirautomat".

Bra kompromiss jag föredrar T4ans 180 framför min tidigare S80is 204 (2,9), I stadskörning känns T4an rejält mkt kvickare, 2,9an vinner omkörningsduellen där T4an låter mer ansträngd.

Sen går den ju trots allt hyffsat snålt, :D