Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1127567
Thetobe skrev:
Addict skrev:Får jag fråga varför ni är uppe i taket och letar kabel när den passerar vid elcentralen i bagaget?
Backljuset passerar väl ändå inte där? Det sitter väl under handskfacket, rätta mig gärna om jag har fel.
Ledningen till backljusen från CEM under handskfacket passerar faktiskt förbi i elcentralen i bagageutrymmet. Men den går i en kabelstam förbi elcentralen (inte i elcentralen) upp i D-stolpen och kan vara svår att identifiera utan förväxlingsrisk. Det är säkrare att tappa av lite ström nära kontaktdonet i taket så att man är säker på att rätt ledning används. Det är inget större jobb att pilla ner en ledning tillbaka ner genom D-stolpen.
av Thetobe
#1127571
Camel skrev:
Thetobe skrev:
Addict skrev:Får jag fråga varför ni är uppe i taket och letar kabel när den passerar vid elcentralen i bagaget?
Backljuset passerar väl ändå inte där? Det sitter väl under handskfacket, rätta mig gärna om jag har fel.
Ledningen till backljusen från CEM under handskfacket passerar faktiskt förbi i elcentralen i bagageutrymmet. Men den går i en kabelstam förbi elcentralen (inte i elcentralen) upp i D-stolpen och kan vara svår att identifiera utan förväxlingsrisk. Det är säkrare att tappa av lite ström nära kontaktdonet i taket så att man är säker på att rätt ledning används. Det är inget större jobb att pilla ner en ledning tillbaka ner genom D-stolpen.
Låter som att du har koll på läget :) Men precis så som du beskrivit har jag gjort, det var smidigt att klämma på en strömtjuv där uppe.
av linusloev
#1127579
VolvoB20 skrev:
linusloev skrev:Styrning/tändning tar jag från backlampan så att dom slår igång så fort jag slänger i backen. Har en XC70 D5 2011
Uppe i taket alltså ?

ja jag tänkte gå upp med kabeln där och ner i luckan till lampan.
av Thetobe
#1127581
linusloev skrev:
VolvoB20 skrev:
linusloev skrev:Styrning/tändning tar jag från backlampan så att dom slår igång så fort jag slänger i backen. Har en XC70 D5 2011
Uppe i taket alltså ?

ja jag tänkte gå upp med kabeln där och ner i luckan till lampan.
Men du behöver inte gå ner hela vägen i luckan för att komma åt lampan, ta strömtjuv direkt från kontaktdonet i taket. Sen petar du ner den till där du vill lägga reläet. Eller har jag missuppfattat vad du menar?
av linusloev
#1127583
ja jag tänkte gå upp med kabeln där och ner i luckan till lampan.[/quote]

Men du behöver inte gå ner hela vägen i luckan för att komma åt lampan, ta strömtjuv direkt från kontaktdonet i taket. Sen petar du ner den till där du vill lägga reläet. Eller har jag missuppfattat vad du menar?[/quote]

HM.. Ja jag får kika om jag hittar någonstans att koppla på redan där i kontaktdonet. vore lättast så! Relät kommer jag sätta vid reservhjulet så det kommer bara gå en kabel upp ur golvet för att kopplas på backljuset ja :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1127592
Det är pol 4 i donet 74/602 som är backljus. Ska vara grön-brun från CEM, svart ner i luckan och sen förgrenad till gul-vita till respektive lampa i luckan.
Börjar likna Volvo 343, där samma tråd kunde ha fyra olika färger från ena änden av bilen till den andra. :o
av Addict
#1127650
Camel skrev:
Thetobe skrev:
Addict skrev:Får jag fråga varför ni är uppe i taket och letar kabel när den passerar vid elcentralen i bagaget?
Backljuset passerar väl ändå inte där? Det sitter väl under handskfacket, rätta mig gärna om jag har fel.
Ledningen till backljusen från CEM under handskfacket passerar faktiskt förbi i elcentralen i bagageutrymmet. Men den går i en kabelstam förbi elcentralen (inte i elcentralen) upp i D-stolpen och kan vara svår att identifiera utan förväxlingsrisk. Det är säkrare att tappa av lite ström nära kontaktdonet i taket så att man är säker på att rätt ledning används. Det är inget större jobb att pilla ner en ledning tillbaka ner genom D-stolpen.
Det är heller inte svårt att mäta en grönbrun kabel för att verifiera och sedan använda den för styrning. Jag sticker ett pyttehål i isoleringen på kabeln och mäter med multimeter.
av linusloev
#1127737
apersson850 skrev:Det är pol 4 i donet 74/602 som är backljus. Ska vara grön-brun från CEM, svart ner i luckan och sen förgrenad till gul-vita till respektive lampa i luckan.
Börjar likna Volvo 343, där samma tråd kunde ha fyra olika färger från ena änden av bilen till den andra. :o

Perfekt! då ska jag kika på det i helgen :D
kul att få bättre backlampor.. man ser inte ett smack som det är just nu. :shock:
Användarvisningsbild
av apersson850
#1127783
Tänk på att det även ligger ett annat don, 74/601 uppe i taket också. Alla trådarna får inte plats i ett och samma. Det är 14 stift i det don du ska glo på. Det andra har tio.
av linusloev
#1127792
apersson850 skrev:Tänk på att det även ligger ett annat don, 74/601 uppe i taket också. Alla trådarna får inte plats i ett och samma. Det är 14 stift i det don du ska glo på. Det andra har tio.


Tack för det! Jag ska hem direkt efter jobbet och montera belysningen. Det kommer bli grymt :lol:
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]