Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LordVader
#590697
OptimusPrime skrev:Märklig infästnings som polisen gör på sina bilar när dom skär ur plasten så där. Lampan kommer för högt upp och en del av lampan (1-2 mm) lyser därmed rakt in i plasten. Jag fick monterat ett par bakre Hella FF75 på Bilia för tre veckor sedan och dom kopplade enligt Camels beskrivning (plusmatning från taket via eget relä och sedan kopplade till backljusen). Mycket snyggt och proffsigt. Eftersom plasten är lite vek därbak så satte dom en metallplatta på insidan som sedan lamphuset är fäst i (med skruvar rakt igen plasten alltså). Sitter som berget. 3 600 kr monterat och klart.
Vad gäller ljuset så är det fullt tillräckligt, håller inte med om tidigare inlägg att det måste vara arbetsljus med stor spridning. Men det är min egen åsikt. Ha de.
Tack för ditt svar!

Jag håller med om infästningen, synd att skära sönder både hasplåt och plast, och till vilken nytta? Dessutom hamnar som du skriver ljusen en liten bit innanför kanten. Fult och slöseri med värdefullt ljus.

Jag har starkt funderat på Hella FF75 med dimljusreflektor (polisen kör 1 dim, 1 fjärr!), vilken reflektor valde du? Alternativt dessa http://www.xenonkungen.com/se/art/led-w ... -flood.php kan köpa dem för 800 kr/st direkt av tillverkaren som xenonkungen handlar av. Men då måste jag beställa 10... Sen är de väl inte så snygga som FF75, men en reflektor ger motsvarande 2x55W.

Du har fått ett bra pris hos Bilia. Hemska Rejmes villa 7.100 kr :-O) , förståndet kan starkt ifrågasättas där!! Har du möjlighet att visa någon bild eller mejla bild på hur det blev? Och får jag fråga vilken Bilia du var hos? Har inte så långt till Bilia i Karlskoga nämligen.
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
#590799
Bilia Jägersro Malmö. Kan dock inte gå i god för att andra får detta pris. Jag valde inget speciellt, tror jag fick fjärr-varianten. Har tyvärr ingen bild men det ser ungefär ut som bilden i första tråd-inlägget (utan den sönderskurna plasten då förstås hehe).
Användarvisningsbild
av LordVader
#590925
Camel skrev:Uppgifterna om ledning till backljuset i mitt förra inlägg gäller MY11. Tror det är samma till MY12. Men denna ledning går från CEM direkt till backljuslamporna. I CEM sitter en halvledarutgång som ev. kan vara känslig för överspänning som bl.a. erhålls när reläspolar släpper. Kanske jag är onödigt försiktig men jag kopplar alltid så här när jag ansluter reläspolar i bilar med modern elektronik:
(Klicka för större bild)
Bild
Punkten A i schemat ska anslutas till backljusledningen i taket. Säkringen skyddar mot överström. Diodbryggan skyddar mot backström till CEM vid ev. fel i relät och överspänning vid frånslag av reläspolen. En anslutning blir oanvänd på diodbryggan och ska isoleras.

Kjell & Company materiallista (det finns andra leverantörer också):
1 st 36108 Relä 12V för Bil 1-pol växlande kontakt
1 st 90054 Likriktarbrygga 100V 25A. Dessa likriktarbryggor har flatstiftanslutningar passande kabelskor och är mekaniskt och elektriskt robusta.
1 st 39802 Säkringshållare 6,3x32mm Sladdmonterad m kabel
1 st 41110 Säkring 6x32mm F 500mA

(Klicka för större bild)
Bild
Oj, nu blev det överkurs direkt :shock:

Men det kanske inte är så krångligt som det verkar?

Ska ta mig en funderare på om det är värt att hålla på med själv eller om jag ska låta någon annan koppla in strömmen. Lamporna kan jag väl få dit i alla fall :oops:
Användarvisningsbild
av Camel
#590937
LordVader skrev:Oj, nu blev det överkurs direkt :shock:

Men det kanske inte är så krångligt som det verkar?
Nej det är inte särskilt krångligt. Är du normalhändig så fixar du detta enkelt själv. Relät ska du ju ha i vilket fall. Säkringen borde vara begriplig. Den är ju inte fel att ha.

Vad som kanske uppfattas som krångligt är diodbryggan. Det skulle gå lika bra att ha endast en diod tvärs över spolen, men rent praktiskt är diodbryggan lättare att ha att göra med då den har flatstiftsanlustningar samma som brukar användas i bilar. Genom att man genom den föreslagna diodbryggan även erhåller en diod i serie med reläspolen gör ju att man också får ett skydd mot backström in i CEM vid ev. fel på relät eller överledning till manöverkretsen.

Överkurs:
Frågan är då varför behövs dioden tvärs över spolen? Svaret är att oftast behövs den inte. Men i dagens moderna bilar finns det högfrekvent busskommunikation vars ledningar är ihopblandade med bilens ledningar parallellt långa sträckor i samma kabelstammar som till övriga förbrukare som t.ex. belysning. Utgångarna från CEM som aktiverar olika förbrukare är i flertalet fall halvledare istället för reläkontakter.

En reläspole som du kopplar in och som spänningssätts skapar genom strömmen i lindningen och lidningsvarven ett magnetfält. När spänningen upphör till spolen så upphör strömmen och magnetfältet kollapsar varvid en motsatt ström skapas i reläspolens lindning. Om inte denna ström "kortsluts" uppstår mycket höga spänningar som ett resultat. Dessa spänningar kan, dels vara skadliga för det halvledarslutsteg i CEM som sluter kretsen till i detta fall backlamporna och din reläspole, och dels skapa ledningsbundna störningar som påverkar övriga system i bilen negativt.

Så länge som minst en glödlampa i originalbacklljusen är hel på bilen så är i praktiken inte dioden nödvändig. Glödlamporna kommer att belasta den motriktade strömmen från reläspolen och därigenom minska spänningstransienten betydligt om ledningen från reläspolen till backljusen inte är för lång. Men om båda lamporna antingen går sönder eller slutar att fungera pga kabelbrott i bakluckan så slutar de att dra ström och dämpar inte spänningstransienten från reläspolen vid frånslag. Och då kan problem uppstå. Eftersom CEM är kostsam att byta samt att felsökning kostar mycket så chansar jag aldrig i bilar med modern elektronik.

Jag kan nämna att i de flesta originalreläer Volvo använder i bilen finns en shunt som dämpar spänningstransienter från spolen. Vanliga reläer man köper innehåller ytterst sällan shunt eller dioder.

Hoppas du blev klokare.
Användarvisningsbild
av LordVader
#590970
Camel skrev:
LordVader skrev:Oj, nu blev det överkurs direkt :shock:

Men det kanske inte är så krångligt som det verkar?
Nej det är inte särskilt krångligt. Är du normalhändig så fixar du detta enkelt själv. Relät ska du ju ha i vilket fall. Säkringen borde vara begriplig. Den är ju inte fel att ha.

Vad som kanske uppfattas som krångligt är diodbryggan. Det skulle gå lika bra att ha endast en diod tvärs över spolen, men rent praktiskt är diodbryggan lättare att ha att göra med då den har flatstiftsanlustningar samma som brukar användas i bilar. Genom att man genom den föreslagna diodbryggan även erhåller en diod i serie med reläspolen gör ju att man också får ett skydd mot backström in i CEM vid ev. fel på relät eller överledning till manöverkretsen.

Överkurs:
Frågan är då varför behövs dioden tvärs över spolen? Svaret är att oftast behövs den inte. Men i dagens moderna bilar finns det högfrekvent busskommunikation vars ledningar är ihopblandade med bilens ledningar parallellt långa sträckor i samma kabelstammar som till övriga förbrukare som t.ex. belysning. Utgångarna från CEM som aktiverar olika förbrukare är i flertalet fall halvledare istället för reläkontakter.

En reläspole som du kopplar in och som spänningssätts skapar genom strömmen i lindningen och lidningsvarven ett magnetfält. När spänningen upphör till spolen så upphör strömmen och magnetfältet kollapsar varvid en motsatt ström skapas i reläspolens lindning. Om inte denna ström "kortsluts" uppstår mycket höga spänningar som ett resultat. Dessa spänningar kan, dels vara skadliga för det halvledarslutsteg i CEM som sluter kretsen till i detta fall backlamporna och din reläspole, och dels skapa ledningsbundna störningar som påverkar övriga system i bilen negativt.

Så länge som minst en glödlampa i originalbacklljusen är hel på bilen så är i praktiken inte dioden nödvändig. Glödlamporna kommer att belasta den motriktade strömmen från reläspolen och därigenom minska spänningstransienten betydligt om ledningen från reläspolen till backljusen inte är för lång. Men om båda lamporna antingen går sönder eller slutar att fungera pga kabelbrott i bakluckan så slutar de att dra ström och dämpar inte spänningstransienten från reläspolen vid frånslag. Och då kan problem uppstå. Eftersom CEM är kostsam att byta samt att felsökning kostar mycket så chansar jag aldrig i bilar med modern elektronik.

Jag kan nämna att i de flesta originalreläer Volvo använder i bilen finns en shunt som dämpar spänningstransienter från spolen. Vanliga reläer man köper innehåller ytterst sällan shunt eller dioder.

Hoppas du blev klokare.
Ja, det blev jag. Jag är så tacksam att du tar dig tid och svarar med stor kunskap! :-)-)

Egentligen är kanske inte inkopplingen så mycket svårare med likriktaren. Dessutom kanon med flatstiftsanslutningen! Och man vill ju absolut skydda bilens CEM.

Jag har varit inne på Kjell och tittat på de artiklarna du föreslår, och så snart jag får bilen (slutet av dec) så ska jag se till att ha allt hemma så jag kan börja inkopplingen.

Vet du om det är svårt att komma åt kontaktdonet i taket?
Användarvisningsbild
av Camel
#590973
LordVader skrev:Vet du om det är svårt att komma åt kontaktdonet i taket?
Vet inte. Jag har dock på min bil lättat lite på hårdplastpanelen som takbelysningen sitter i för att kunna dra en kabel från denna ner genom D-stolpen när jag kopplade in en annan funktion (frånslagsfördröjt 12V-uttag).

Men så här lossar du takbelysningens panel helt och panelerna på D-stolparna. Man lossar skruven innanför takbelysningen. Om detta räcker för att komma åt kontaktdonet över innertaket vet jag inte. Möjligen borde det gå att släppa/böja ner innertaket lite lätt i bakkant om panelerna lossas.
(Klicka för större bild)
Bild
Användarvisningsbild
av bjornw
#590998
Nu har jag en XC60 och backlyset sitter inte i luckan så jag tänkte ta styrström till relät antingen direkt från sladden till lyset eller från släpkontakten. Skulle det vara möjligt att ta det från släpkontakten eller kommer p-varnaren stängas av då? Eller går den på jorden?
Annars blir det efter camels utmärkta instruktioner.

Ang montering så hänger jag de under kofångaren, mellan drag och avgasrör. Det verkar finnas mer plats i höjdled på 60:n än på 70:n så jag behöver inte fälla in dem, de kommer inte sticka ut under bilen för det.
Användarvisningsbild
av bjornw
#596430
Nu har jag haft dem på plats i en vecka. Det var ingen större konst att montera dem, längst tid tog lödandet och pysslandet med kablarna för att få dem i rätt längd och väl skyddade. Jag tog styrström direkt från kabeln till lampan och kopplade enl skissen ovan. Matningen snodde jag från en grov kabel som gick till en säkrings och relä plint som satt till vänster i bagaget.
Jag stoppade också in en brytare så jag kan tända dem som arbetslysen utan att ha backen i eller bilen på.

Blev det bra? Otroligt bra. Fattar inte att det här inte är standard, eller åtminstånde tillval. Att kunna se var man backar är lite av en ny erfarenhet :lol:
Användarvisningsbild
av LordVader
#596540
Jättekul att höra! Har inte fått min bil ännu men så snart den är hemma så blir det montering.

Visst beställde du led från xenonkungen för 495st? Har beställt såna själv.

Hur gick det att fästa under bilen? Antar att du drog upp kablarna där genomföringen till draget går, i reservhjulsbaljan.

Så roligt att du blev nöjd, nu längtar jag efter att få sätta igång!! :-)
av Bouvin
#697316
Är sugen på att göra lika på min xc70, ni som gjort det kan väl lägga upp lite bilder på själva montaget av lamporna? :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15
Köpråd V60 etanol

Är de inte bytta så välj annat exe[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]