Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1128417
linusloev skrev:
ER skrev:Eller kopplar man dom via brytare så dom antigen slår på vid back eller när man vill med brytaren.

Drygt med mer kabeldragning hela vägen till förarplatsen. Ska hitta dimljuskabeln imorgon så tar jag styrning från den. Det blir som att koppla på brytare :)
Finns utrymme att sätta knapp i armstödet, i främre delen med jalusin på motstående sida mot föraren som 12V uttaget sitter finns plan yta för passande vippbrytare (med belysning man tar belysning från belysningen av askkoppen/mugghållaren från). Går utmärkt att dra en kabel under baksätet och mattan mitt i bilen på kardantunneln fram till konsolen utan större bök.
Lätt värt besväret för att få arbetsbelysning man manuellt kan styra likväl som styrt av backljuset. Varför man vill ha denna synlig vet jag inte då det inte går att integrera snyggt i konsolen ändå och dimljus är just dimljus alt DRL med funktion.
Så kommer jag att göra och då ser man vad knappen är för något iom. belyst symbol samt uppfyller kravet på kontrollampa som lyser vid funktion. Har jag räknat rätt blir det en kabel som skall dras från skuffen till armstödet mitt i bilen, inget större bekymmer. Resten är "fördraget" av Volvo.
av linusloev
#1128601
apersson850 skrev:Förlåt, jag skrev fel ovan. Bromsljus på pol 2 och 3, backljus på pol 4 och dimbakljus på pol 5 ska det vara.

Mäter du med donet anslutet eller isärkopplat? Dagens styrenheter fungerar ju ibland olika om de hittar lampor eller ej. LED drivs med pulsbreddsmodulerade signaler. Jag har inte kollat om pulserna kommer direkt från CEM, eller skapas i armaturen. Om man har pulser kan man ju ha spänning på två trådar gentemot jord, men ändå ha spänning mellan trådarna också. De kan pulsa i motfas.

Nej jag mäter när allt är som det ska... Anslutet! Mäter jag så går det inget i dom kablarna om jag inte bromsar samtidigt...
Alltså måste jag gå upp med kabeln hela vägen till lampan då det ser annorlunda ut där.. Kollade på dimljuslampan igår och det är 2 grövre kablar som går från den. Det gick snabbt att lossa på plasten där så att man kan gå fram med en kabel dit. Men Jag är fortfarande lite fundersam hur vissa i denna tråd kan ha fått det att funka med att ta styrning från kontaktdonet under taket i bagageutrymmet... Eller ljuger ni? :lol:
av linusloev
#1128603
ER skrev:
linusloev skrev:
ER skrev:Eller kopplar man dom via brytare så dom antigen slår på vid back eller när man vill med brytaren.

Drygt med mer kabeldragning hela vägen till förarplatsen. Ska hitta dimljuskabeln imorgon så tar jag styrning från den. Det blir som att koppla på brytare :)
Finns utrymme att sätta knapp i armstödet, i främre delen med jalusin på motstående sida mot föraren som 12V uttaget sitter finns plan yta för passande vippbrytare (med belysning man tar belysning från belysningen av askkoppen/mugghållaren från). Går utmärkt att dra en kabel under baksätet och mattan mitt i bilen på kardantunneln fram till konsolen utan större bök.
Lätt värt besväret för att få arbetsbelysning man manuellt kan styra likväl som styrt av backljuset. Varför man vill ha denna synlig vet jag inte då det inte går att integrera snyggt i konsolen ändå och dimljus är just dimljus alt DRL med funktion.
Så kommer jag att göra och då ser man vad knappen är för något iom. belyst symbol samt uppfyller kravet på kontrollampa som lyser vid funktion. Har jag räknat rätt blir det en kabel som skall dras från skuffen till armstödet mitt i bilen, inget större bekymmer. Resten är "fördraget" av Volvo.
Ja så kan man göra.. Men mer bök än att ta styrning från dimljus. Knappen på instrumentpanelen tänder och släcker då alltså både ramperna och dimljuset.. man får alltså valet att när som helst kunna tända och släcka ramperna. Vid besiktning drar man bara bort ett stift från relät i reservhjulsbaljan så att ramperna inte tänds av dimljuslampan :lol:
Sen verkar dom inte kolla dimljus på besiktningen heller. Dom har inte gjort det på varken v70n min som jag hade eller suzukin eller förra xc70n.
Smaken är som baken! Gör som du tänkt så att du blir nöjd :)
av andersuw
#1128629
Hmm. Har svårt att för egen del betrakta dimbakljuset som en fråga om tycke och smak. Har varit med om rätt många tillfällen nu där jag varit tacksam över att både jag själv och andra har det ljuset och använder det när det behövs. Om man styr det extra backljuset via dimbakljuset sätter man i praktiken det senare ur spel vid de tillfällen när man behöver just dimbakljus. Inte bra. Mycket bättre att göra som ER föreslår.
av linusloev
#1128634
andersuw skrev:Hmm. Har svårt att för egen del betrakta dimbakljuset som en fråga om tycke och smak. Har varit med om rätt många tillfällen nu där jag varit tacksam över att både jag själv och andra har det ljuset och använder det när det behövs. Om man styr det extra backljuset via dimbakljuset sätter man i praktiken det senare ur spel vid de tillfällen när man behöver just dimbakljus. Inte bra. Mycket bättre att göra som ER föreslår.
Ja precis. vill man ha dimljuset i bak igång så tänds ramperna också fast man inte vill... Men har jag då aldrig behövt ha dimljus på och då åker jag mycket bil. Pendlar 12 mil om dagen 5 dagar i veckan och det har jag gjort i flera år.
Men vid något tillfälle i livet kanske jag kommer behöva ha dimljusen på i bak.. vad vet jag. Den dagen den sorgen!
av andersuw
#1128635
linusloev skrev:Men vid något tillfälle i livet kanske jag kommer behöva ha dimljusen på i bak.. vad vet jag. Den dagen den sorgen!
Tja, det uttrycket syftar ju på saker som man lika gärna kan ta tag i om och när behov uppstår. Säkerhetsutrustning i bilar tillhör inte riktigt den kategorin.
av glock40sw
#1128655
linusloev skrev: Men har jag då aldrig behövt ha dimljus på och då åker jag mycket bil. Pendlar 12 mil om dagen 5 dagar i veckan och det har jag gjort i flera år.
Men vid något tillfälle i livet kanske jag kommer behöva ha dimljusen på i bak.. vad vet jag. Den dagen den sorgen!
Och du har aldrig hamnat i situation ,när du har svårt att skilja framförande bilens konturer genom den snömolnen eller vattendimman som den drar efter sig.
Det är då alla skulle tända sina dimbakljus ,det är ju inte för ditt behov ,utan bakomvarandes säkerhet man har skapat den här för underskattade säkerhetsdetaljen.
av linusloev
#1128656
glock40sw skrev:
linusloev skrev: Men har jag då aldrig behövt ha dimljus på och då åker jag mycket bil. Pendlar 12 mil om dagen 5 dagar i veckan och det har jag gjort i flera år.
Men vid något tillfälle i livet kanske jag kommer behöva ha dimljusen på i bak.. vad vet jag. Den dagen den sorgen!
Och du har aldrig hamnat i situation ,när du har svårt att skilja framförande bilens konturer genom den snömolnen eller vattendimman som den drar efter sig.
Det är då alla skulle tända sina dimbakljus ,det är ju inte för ditt behov ,utan bakomvarandes säkerhet man har skapat den här för underskattade säkerhetsdetaljen.
Jag har haft en jädra tur då med andra ord :)
av andersuw
#1128750
linusloev skrev:Jag har haft en jädra tur då med andra ord :)
Ja, liksom dem som kör i dina hjulspår. Och det borde ju inte behöva hänga på det. Vad glock40sw och jag båda försöker påminna dig om är att du inte är ensam på vägen.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
#1128753
glock40sw skrev:
linusloev skrev: Men har jag då aldrig behövt ha dimljus på och då åker jag mycket bil. Pendlar 12 mil om dagen 5 dagar i veckan och det har jag gjort i flera år.
Men vid något tillfälle i livet kanske jag kommer behöva ha dimljusen på i bak.. vad vet jag. Den dagen den sorgen!
Och du har aldrig hamnat i situation ,när du har svårt att skilja framförande bilens konturer genom den snömolnen eller vattendimman som den drar efter sig.
Det är då alla skulle tända sina dimbakljus ,det är ju inte för ditt behov ,utan bakomvarandes säkerhet man har skapat den här för underskattade säkerhetsdetaljen.
Då ligger du för nära... Öka avståndet, problemet löst....
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?