bjornw skrev:Jag har också hänt och vridit på detta problem flera varv. Bäst ljus skulle det förmodligen bli om man monterade lamporna under spoilern i överkant rutan man kabeldragningen och montering blir knepig.
Lampor finns det måna varianter på men de blir fort orimligt dyra. För att inte fastna i funderandet utan verkligen få till ljus valde jag den enkla vägen och tänker sätta två st på var sida draget. Tar strömmen från draget också. Lamporna blev de här:
http://www.xenonkungen.com/se/art/led-w ... -xk811.php
Ca 1000 lumen var borde ge hyffsat ljus, iaf en kraftig förbättring, endast 30W förbrukning och 500/st känns ok. Får se om några veckor när det finns tid för montering hur det gick....
Trevligt att läsa denna tråd när man beklagat sig över backljuset på XC70II. Snarast sämre än på 945 1996, trots att båda väl har 2 x 21W.
Den lampa som bjornw länkar till ovan ser faktiskt bra ut, med fukttålighet, aluminium, ljusstyrka och så.
Vad jag inte förstår i tråden (borde kanske läsa noggrannare) är resonemangen om att använda ett kontaktdon i taket nära bakluckan och att beakta överspänningen från ett relä vid brytning av strömmen till spolen.
Varför inte helt enkelt skaffa en släpvagnskontakt och ansluta de bägge extra backlampornas matningskablar till det kontaktstift som är avsett för släpets backlampor? Och ev jorda lamporna via nollstiftet. Övriga stift låter man vara. För nog har väl bilens 13-poliga släpkontakt ett stift med denna funktion? I så fall bör den ledaren vara tillräckligt säkrad eftersom backljus på släp normalt drar mer ström än den här aktuella backljustypen. När bilens släpkontakt är upptagen av en riktig släpvagn så får backljusens kontakt inte vara ansluten, men med släp behöver man inte extra starkt backljus på bilen.
Om man sätter fast extraljusen på dragkroken och låter dem sitta nära denna så borde dragkroken ge skydd mot skador. Finns någon bra gör-det-själv-lösning på hur man gör fastsättningen på dragkroken?