Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linusloev
#1128007
Addict skrev:
linusloev skrev:
glock40sw skrev:Blev lite nyfiken och kollade min EWD-skiva och hittade faktisk lite andra färger .
Backljus ,grön-brun till 74/602 ,svart till förgreningen och sen grå-lila till respektive lampa.
Bromsljus , grå-brun till 74/602 ,svart till förgreningen och sen lila-brun till lampor.
Bromsljus i mitten ,gul-grå till 74/602 ,svart till lampa.


BK = svart BN= brun GN = grön GY = grå VT= lila YE= gul.

Då säger din lika. Att backljus är grön/brun.. Men jag har två haha! ska hem och felsöka igen sen..
Vad har du för bil? årsmodell?
Jag har också två grönbruna men jag mätte mig fram och kopplade där kabelstammen passerar elcentralen.
Ja det går ju också att göra så. Men nu har jag ju dragit fram min kabel upp i taket.. men det går snabbt att dra fram den ifs. Kommer du ihåg vilken kabel du tog på stammen? vart någonstans på stammen tjuvade du? :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1128020
Jag ser nu att mitt schema skiljer på bromsljus på pol 4, som är grön-brun, och dimbakljus på pol 5, som är brun-grön.
Vad som är skillnad på brun-grön och grön-brun vet jag inte utan att titta i bilen. Men kanske det är sån där tråd som har en basfärg med en linje på, och basfärgen anges först? I så fall är det tråden som är mest grön, med lite brunt, det gäller, inte den som är tvärtom. Men det vet jag inte. Oavsett färgerna borde de ju hålla sig till samma pol i donet i alla fall.
Schemat jag har heter Volvo Technical Publication (TP) 39180202. Titeln är Volvo V70, XC70, S80 wiring diagram 2011. Jag har dock inget EWD, utan PDF:n till det tryckta kopplingsschemat.
av linusloev
#1128024
apersson850 skrev:Jag ser nu att mitt schema skiljer på bromsljus på pol 4, som är grön-brun, och dimbakljus på pol 5, som är brun-grön.
Vad som är skillnad på brun-grön och grön-brun vet jag inte utan att titta i bilen. Men kanske det är sån där tråd som har en basfärg med en linje på, och basfärgen anges först? I så fall är det tråden som är mest grön, med lite brunt, det gäller, inte den som är tvärtom. Men det vet jag inte. Oavsett färgerna borde de ju hålla sig till samma pol i donet i alla fall.
Schemat jag har heter Volvo Technical Publication (TP) 39180202. Titeln är Volvo V70, XC70, S80 wiring diagram 2011. Jag har dock inget EWD, utan PDF:n till det tryckta kopplingsschemat.

Så det är bromsljus på pol 4 och inte backljus?
Då borde ju ramperna lysa varenda gång jag bromsar även fast jag inte har backen i och det gör dom inte :o
Ifs skulle man kunna koppla dom på dimljus bak. Om man någon gång skulle behöva dra igång dom utan att vilja backa. Lätt att slå igång dom med dimljus knappen :D
Användarvisningsbild
av ER
#1128043
Eller kopplar man dom via brytare så dom antigen slår på vid back eller när man vill med brytaren.
av glock40sw
#1128044
apersson850 skrev:Jag ser nu att mitt schema skiljer på bromsljus på pol 4, som är grön-brun, och dimbakljus på pol 5, som är brun-grön.
Vad som är skillnad på brun-grön och grön-brun vet jag inte utan att titta i bilen. Men kanske det är sån där tråd som har en basfärg med en linje på, och basfärgen anges först? I så fall är det tråden som är mest grön, med lite brunt, det gäller, inte den som är tvärtom. Men det vet jag inte. Oavsett färgerna borde de ju hålla sig till samma pol i donet i alla fall.
Schemat jag har heter Volvo Technical Publication (TP) 39180202. Titeln är Volvo V70, XC70, S80 wiring diagram 2011. Jag har dock inget EWD, utan PDF:n till det tryckta kopplingsschemat.
Du har rätt färgkoden anges, basfärgen först och sen linjens färg.
För var färgerna skarpa och lätt att skilja men idag är de ibland riktigt svåra att identifiera.

Men vilken position kablarna finns skiljer min schema från din ,i min står backljus pos. 4 och dimljus pos.5. Bromsljus ska vara pos.2 och 3.
Jag har EWD från Vida och jag har tittat på XC70 MY-11
av linusloev
#1128165
ER skrev:Eller kopplar man dom via brytare så dom antigen slår på vid back eller när man vill med brytaren.

Drygt med mer kabeldragning hela vägen till förarplatsen. Ska hitta dimljuskabeln imorgon så tar jag styrning från den. Det blir som att koppla på brytare :)
av linusloev
#1128166
glock40sw skrev:
apersson850 skrev:Jag ser nu att mitt schema skiljer på bromsljus på pol 4, som är grön-brun, och dimbakljus på pol 5, som är brun-grön.
Vad som är skillnad på brun-grön och grön-brun vet jag inte utan att titta i bilen. Men kanske det är sån där tråd som har en basfärg med en linje på, och basfärgen anges först? I så fall är det tråden som är mest grön, med lite brunt, det gäller, inte den som är tvärtom. Men det vet jag inte. Oavsett färgerna borde de ju hålla sig till samma pol i donet i alla fall.
Schemat jag har heter Volvo Technical Publication (TP) 39180202. Titeln är Volvo V70, XC70, S80 wiring diagram 2011. Jag har dock inget EWD, utan PDF:n till det tryckta kopplingsschemat.
Du har rätt färgkoden anges, basfärgen först och sen linjens färg.
För var färgerna skarpa och lätt att skilja men idag är de ibland riktigt svåra att identifiera.

Men vilken position kablarna finns skiljer min schema från din ,i min står backljus pos. 4 och dimljus pos.5. Bromsljus ska vara pos.2 och 3.
Jag har EWD från Vida och jag har tittat på XC70 MY-11
Jag ska kika på pos 5 imorgon om det är dimljus för mig också så ska jag köra på det istället. Skönt att kunna dra igång ramperna med brytaren i kupen för dimljus när man tex ska dra på kärran i mörkret eller liknande.
av Addict
#1128179
linusloev skrev:
Addict skrev:
linusloev skrev:
Då säger din lika. Att backljus är grön/brun.. Men jag har två haha! ska hem och felsöka igen sen..
Vad har du för bil? årsmodell?
Jag har också två grönbruna men jag mätte mig fram och kopplade där kabelstammen passerar elcentralen.
Ja det går ju också att göra så. Men nu har jag ju dragit fram min kabel upp i taket.. men det går snabbt att dra fram den ifs. Kommer du ihåg vilken kabel du tog på stammen? vart någonstans på stammen tjuvade du? :)
En grönbrun vid elcentralen bak... Bara öppna luckan...
av linusloev
#1128310
Jag håller på och bli tokig. Har tagit styrning på både dimljus nu och på backljus. Det lyser inte om jag inte har foten på bromsen. Mäter jag på kopplingen på tex dimljuset utan att ha bromsen i är det en fet nolla på mätaren men med bromsen i så äre som det ska.. full kräm.. hur kommer det sig?! :(
Användarvisningsbild
av apersson850
#1128408
Förlåt, jag skrev fel ovan. Bromsljus på pol 2 och 3, backljus på pol 4 och dimbakljus på pol 5 ska det vara.

Mäter du med donet anslutet eller isärkopplat? Dagens styrenheter fungerar ju ibland olika om de hittar lampor eller ej. LED drivs med pulsbreddsmodulerade signaler. Jag har inte kollat om pulserna kommer direkt från CEM, eller skapas i armaturen. Om man har pulser kan man ju ha spänning på två trådar gentemot jord, men ändå ha spänning mellan trådarna också. De kan pulsa i motfas.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]