Sida 1 av 14

Magert utrustad D3:a eller välutrustad T4:a

Postat: ons 16 nov 2011, 20:13
av Momentum
Som rubriken lyder
Har 7,5 basbelopp att spendera
Det blir endera en magert utrustad D3 eller en välutrustad T4(F)
Med ett dieselpris som är en kr dyrare än bensin så börjar jag tveka på D3:an
Är det någon som vet om det finns något beslut kring förmånsvärde och etanol? Är det klart att minskningen av förmånsvärdet försvinner?
Så vänner, vad tycker ni?

Re: Magert utrustad D3:a eller välutrustad T4:a

Postat: ons 16 nov 2011, 20:58
av epostaren
När oljepriset på ungefär en månad har gått upp från under 85$/fatet till över 100$/fatet, så tycker inte jag att det är ett svårt val...

Re: Magert utrustad D3:a eller välutrustad T4:a

Postat: ons 16 nov 2011, 21:03
av MattiasD
Det finns inte ett vettigt skäl att välja den 50000 kr dyrare D3, framför T4F. Ekonomiskt finns det inte en chans att det kan löna sig. Och bra för miljön har diesel aldrig varit. Jag skulle alla dagar välja en T4F och rolig utrusting.

Reduktionen av förmånsvärdet försvinner efter årsskiftet. Men det förmånsgrundande beloppet räknas fortfarande efter motsvarande bensinbil, dvs T4. Det handlar om drygt 300 kr i månaden. Inga jättebelopp direkt.

Re: Magert utrustad D3:a eller välutrustad T4:a

Postat: ons 16 nov 2011, 21:33
av Camel
Momentum skrev:Är det någon som vet om det finns något beslut kring förmånsvärde och etanol? Är det klart att minskningen av förmånsvärdet försvinner?
Förmånsvärdesrabatten på etanolbilar försvinner från årsskiftet, räkna med det. Men förmånsvärdet beräknas fortfarande på priset för motsvarande bensinmodell, det blir kvar. Men det förslår inte mycket.

Klart du ska välja T4F etanol. Både bensin och diesel kommer att bli dyrare och dyrare. Priset på etanol talas det inte lika mycket om i debatten nu för tiden. Min tro är att etanolpriset inte höjs lika mycket som bensin men om det skulle bli för "billigt" så kommer statsmakterna att täcka upp med ökad beskattning då inga bortfall av skatteintäkter från transportsektorn kommer att tolereras. Samhället som helhet är beroende av dessa intäkter. Med etanolbil kan du iaf tanka två olika bränslen. Man har talat mycket om i debatten att etanolbilar är på väg ut och att andrahandsvärdena sjunker på etanolbilar. Vi får väl se, ännu har inte andrahandsvärdena sjunkit mer än motsvarande bensinbil. Tror inte det kommer att göra det heller. Frågan är hur det går med priset på diesel när efterfrågan relativt bensin ökar. Eftersom raffkapaciteten är begränsad för diesel relativt bensin när det gäller att matcha efterfrågan så tror jag dieselpriset i det närmsta perspektivet stiger ytterligare relativt både bensin och etanol.

Re: Magert utrustad D3:a eller välutrustad T4:a

Postat: ons 16 nov 2011, 22:12
av crumpets
Jag hade 7 dagar i veckan tagit en 180 hästars etanolare framför en 160hk diesel. Men det är en fråga som är svår att svara på, för det har så mycket med personlig smak att göra.
Gillar du bottendraget i dieseln så mycket att du tycker det är obehagligt att köra annars så är det otvivelaktigt den bästa bilen för dig. Allt behöver ju inte handla om ekonomi.

För ekonomi, miljö och utrustning: T4f. För bottendrag och bränslevärmare: D3.

Re: Magert utrustad D3:a eller välutrustad T4:a

Postat: tor 17 nov 2011, 01:19
av Gurra82
jag tycker du skall behålla din V70 D5 awd my11 istället :D

Re: Magert utrustad D3:a eller välutrustad T4:a

Postat: tor 17 nov 2011, 15:24
av jpu
Mitt svar på din fråga vart T4:an, icke etanol då jag ville ha bensinvärmaren.
Tycker att T4 motorn funkade väl så bra som D3:an, och den faktiska skillnaden i bränsleförbrukningen är nog snarast mindre än den officella som skiljer 1,4dl. I alla fall på automaterna.

Kollade härom dagen på Audi A6 och deras 180hk bensinare är ca 3000kr billigare än deras 177hk diesel. När det gäller V70 är 163hkr dieseln 58 000kr dyrare än 180hk bensin!!! Blir i mitt fall 45000kr skillnad efter tillägg för bensinvärmaren.

Kan dock säga att om Volvo haft VAG-gruppens 170hk diesel som jag idag har i Passaten och det skiljt kanske 25-30tkr då hade jag tagit dieseln.

Kan tillägga att motsvarande A6:a 180hk bensin med samma utrustning som V70 landade på 570tkr mot 375tkr för V70. Visst är Audin en bättre bil de flesta dagar i veckan men inte fan är den 195tkr bättre... :shock:

Re: Magert utrustad D3:a eller välutrustad T4:a

Postat: tor 17 nov 2011, 15:35
av Rådlös
Jpu: "Mitt svar på din fråga vart T4:an, icke etanol då jag ville ha bensinvärmaren."

Väljer du en bensindriven bil före en etanolbil bara för att få en bensinvärmare? Då kan jag meddela att en värmare går mycket bättre och renare på etanol (E85) än på bensin. Och du behöver inte justera eller ändra något. Den fungerar ändå.

Re: Magert utrustad D3:a eller välutrustad T4:a

Postat: tor 17 nov 2011, 15:49
av VolvoB20
jpu skrev:. När det gäller V70 är 163hkr dieseln 58 000kr dyrare än 180hk bensin!!! :
Svenska "dieselhypen" leder till detta, när jag hämtade ut min förra D5 så kostade D5 och 2.5T på kronan exakt lika mycket.

Folk betalar gärna 50.000 kr extra för att spara 5000 kr

Re: Magert utrustad D3:a eller välutrustad T4:a

Postat: tor 17 nov 2011, 16:06
av SlimShady
VolvoB20 skrev:
jpu skrev:. När det gäller V70 är 163hkr dieseln 58 000kr dyrare än 180hk bensin!!! :
Folk betalar gärna 50.000 kr extra för att spara 5000 kr
Har man tänkt ha bilen mer än ett par år lönar sig diesel. Vår D3:a går runt 4000-4500 mil per år och då lönar det sig. T4:an drar ca 2 dl (kollade Volvos siffror lite snabbt, gäller manuell) mer per mil, har 160 nm mindre vilket märks tydligt. På 20000 mil har man igen de där pengarna med dagens bränslepriser. Samtidigt är värdeminskningen avsevärt mindre på en dieselmotor än bensinmotorn så man sparar pengar på en diesel!!

Därtill har man som sagt en enligt mig trevligare motor med mera kraft. Men visst, byter man bil efter 2000 mil är det såklart mera diskutabelt, men även då är en D3:a hetare på marknaden än en T4:a.

:wink: