Sida 1 av 2
Ska locken vara på eller av vid batterladdning?
Postat: ons 16 nov 2011, 12:16
av jta
Jag har lärt mig att skruva av locken till cellerna när jag laddar batteriet utanför bilen men behövs det verkligen med dagens laddare? Skulle gärna vilja ha kvar batteriet i bilen rakt av och ladda det där. (dieselvärmaren tömde batteriet i morse...)
Re: Ska locken vara på eller av vid batterladdning?
Postat: ons 16 nov 2011, 12:33
av roadside
Hej
Jag kör med Ctec-laddare och har då hittils aldrig tagit ur locken vid laddning. Funkar för mig.
Re: Ska locken vara på eller av vid batterladdning?
Postat: ons 16 nov 2011, 12:47
av Peanuts
Jag laddar också med batteriet kvar i bilen. Kör en CTec-laddare och sätter plus till plus på batteriet och minus till jordpunkt i chassit. Ser att min Volvo-verkstad gör samma sak.
Re: Ska locken vara på eller av vid batterladdning?
Postat: ons 16 nov 2011, 12:50
av Vojje
Att skruva av locken till cellerna är idag helt fel.
Re: Ska locken vara på eller av vid batterladdning?
Postat: ons 16 nov 2011, 15:20
av gnestakalle
Det är väl ett förfarande som var nödvändigt på den tiden när laddarna var ganska primitiva, åtminstone de som gemene man köpte.
Mvh GK
Re: Ska locken vara på eller av vid batterladdning?
Postat: tor 17 nov 2011, 07:04
av jta
Resultatet blev lyckat, bilen rullar igen. :) Dock blev jag förvånad när alla instrument och all innebelysning var tvärsvarta tills jag stängde av motorn och startade den igen...
Re: Ska locken vara på eller av vid batterladdning?
Postat: tor 17 nov 2011, 08:39
av Peanuts
Om bilen varit helt strömlös kan den bete sig riktigt märkligt, men det borde som sagt räta ut sig efter en omstart. (Precis som med datorer). Min bil har blivit strömlös ett antal gånger (på grund av BSR) så jag har sett både ett och annat vad gäller strömlösa bilar.
Re: Ska locken vara på eller av vid batterladdning?
Postat: tor 17 nov 2011, 08:48
av TotanTotan
Vad räknas som gamla laddare, har en röd plåtburk som jag tror både OK och Biltema haft, säkert 10 år, är det dags att pensionera den? Brukar iofs ta ur batteriet och ladda utanför bil, sitter väl i ryggraden. Har alltid 2 bra batterier så jag kan växla på en gång utan att behöva vänta på laddning. Kanske dags att kliva in i 2000-talet.
Re: Ska locken vara på eller av vid batterladdning?
Postat: tor 17 nov 2011, 08:50
av VolvoB20
gnestakalle skrev:Det är väl ett förfarande som var nödvändigt på den tiden när laddarna var ganska primitiva, åtminstone de som gemene man köpte.
Mvh GK
Nya underhållsfria batterier innehåller en katalysator som katalyserar tillbaka knallgasen till vatten, Det funkar inte om du tar bort propparna.
Re: Ska locken vara på eller av vid batterladdning?
Postat: tor 17 nov 2011, 09:40
av TotanTotan
Behöver själva laddaren pensioneras, går alla över på underhållsladdning när rätt kapacitet uppnåts eller bara nya laddare och inte plåtlådorna. Antar att min blåser på tills man drar ur den, eller?