Sida 1 av 2

V70 -09 AWD (185 hk) diesel (jämfört med -01 200hk bensin!)

Postat: lör 12 nov 2011, 14:38
av LasseL
Hej!

Behöver hjälp av forumet att reda ut lite tankar :-)

Jag har en V70 -01 AWD (200 hk) bensin och manuell, som börjar bli dyr på reparationer.
Så jag provkörde idag en V70 MY09 D5 AWD (185 hk) diesel och automat.

Mitt första intryck var traktorkänsla.
Det var liksom mycket ljud för lite fart, i alla fall från stillastående och runt gathörn.
Trodde dieselmotorer skulle kännas pigga på låga varv...
Kan min känsla bero på att jag inte är van vid diesel? (Och kanske automat spelar in också?)
Eller är det just den motorn som känns så?

Dessvärre är det svårt att finna nyare begagnade V70 AWD med bensin där jag bor...

Tackar för kommentarer!

Re: V70 -09 AWD (185 hk) diesel (jämfört med -01 200hk bensin!)

Postat: lör 12 nov 2011, 14:54
av Cox
Lägg på Polestar så blir det drag i kärran, körde en polares D5 awd 185 hkr och den kändes tokslö, om jag jämför min kärra med Polestar 205 hkr

Re: V70 -09 AWD (185 hk) diesel (jämfört med -01 200hk bensin!)

Postat: lör 12 nov 2011, 17:15
av Knight8806
Polestar gör ju lite skilland men..., jag antar då att du (Lasse) kör en V70 MY01 2.4T AWD med 200 hk och 285 Nm. Den andra V70:n som du provade, (MY09 D5 AWD) har 185 hk och 400 Nm! Det gör att du har väldigt mycket kraft i låga varvantal, dvs. från 2000-3000. Så visst finns det skillnader i gången mellan diesel och bensin, helt rätt, men faktum är att man inte bör varva en diesel på det viset man varvar en bensinmotor, därav det låga varvregistret. Såvida du inte körde med handbromsen i eller bogserade ett fartyg så vet jag inte varför du upplevde bilen som slö, för det är den inte. Men återigen, det är en väldigt subjektiv fråga. Jag äger både bensin- och dieselbilar, så jag förespråkar inte den ena över den andra.

Re: V70 -09 AWD (185 hk) diesel (jämfört med -01 200hk bensin!)

Postat: lör 12 nov 2011, 21:03
av LasseL
Tackar för snabba svar :-)

@Knight8806: det stämmer att det är de bilarna du beskriver, som jag har/har provat. NB: att dieseln kändes slö var egentligen bara vid "noll till tjugo".
Men det är viktigt, speciellt i stadstrafik...

@Cox: här i Norge är det inte tillåtet att trimma (om jag har förstått det riktigt) :-(

Jag har trålat internet, och det är många som menar att det är automatlådan som är boven.
Undrar om det hjälper att köra i Manuell mode?

Re: V70 -09 AWD (185 hk) diesel (jämfört med -01 200hk bensin!)

Postat: lör 12 nov 2011, 21:43
av Camel
I följande tråd har några karaktärsskillnader mellan diesel och ottomotorer diskuterats:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=73032
Exemplet rör visserligen V70II MY11 2,5FT och V70II MY11 D5 men kan ändå kanske vara intressant för TS. Finns diagram och tabeller för den som vill se karaktärsskillnaderna i siffror.

Re: V70 -09 AWD (185 hk) diesel (jämfört med -01 200hk bensin!)

Postat: lör 12 nov 2011, 22:02
av mikebike
LasseL skrev:Jag har en V70 -01 AWD (200 hk) bensin och manuell, som börjar bli dyr på reparationer.
Så jag provkörde idag en V70 MY09 D5 AWD (185 hk) diesel och automat.
Jag har gjort just det bytet, fast till en XC60 med manuell låda.

Även jag tyckte att att dieseln var trött på låga varv, d.v.s. mellan 700 och 1500 rpm. Främst från stillastående innan turbon börjat ladda ordentligt, om man startar från högre varv och "plågar" motorn nedåt i varvtalsregistret är det annorlunda.

Automatlådan lär knappast ha förvärrat upplevelsen, tvärtom gör momentomvandlarens slirande att motorvarvet blir högre och man kommer förbi vridmomentströskeln vid 1500 - 1700 rpm.
Knight8806 skrev:Det gör att du har väldigt mycket kraft i låga varvantal, dvs. från 2000-3000.
Det är väl inte låga varv, snarare halva maxvarvet för en D5! :roll:

För sex veckor sedan, vid knappt 4000 mil, servades min bil och efter det är det som om de bytt ut motorn!
Den är fortfarande inte lika stark vid riktigt låga varv som min gamla 2.4T, men skillnaden är så stor att jag kan använda en högre växel vid normal körning. Bränsleförbrukningen vid "blandad körning" har efter servicen sjunkit från 0,8 till 0,7 l/mil, troligen på grund av detta. :D


Vad skall man dra för slutsatser av detta?
Jag tänker (ändå) inte köpa någon fler dieselbil, det blir bensinturbo i fortsättningen. :wink:
Kolla om bilen du provkört har servats nyligen och om den fått senaste mjukvaran. :-)-)

Re: V70 -09 AWD (185 hk) diesel (jämfört med -01 200hk bensin!)

Postat: sön 13 nov 2011, 12:22
av Knight8806
Det är väl inte låga varv, snarare halva maxvarvet för en D5! :roll:
Det jag syftar på är i relation till en bensinmotors varvregister.

Re: V70 -09 AWD (185 hk) diesel (jämfört med -01 200hk bensin!)

Postat: sön 13 nov 2011, 13:01
av dst02
Min bedömning av senaste jämförelsen jag gjort mellan bensinare och diesel var en 2.5atv (heter gasvarianten så?) med automat my11 och en D3 aut också den my11 var att D3an kändes mycket rappare och automaten jobbade utan något nämvärt slir, grymt drag från botten och växlarna liksom bara ramlade i ena after andra. ATV´n kändes halvtrög,varvade hejvilt och automaten kändes hopplös med sitt slirande. Motorn skulle lämna 231 hk å D3an "bara" 163.

Summering: D3an kändes helrätt, ATV´n hopplös.

Re: V70 -09 AWD (185 hk) diesel (jämfört med -01 200hk bensin!)

Postat: sön 13 nov 2011, 13:26
av LasseL
Tackar för många bra kommentarer :-)

Är det alltså så att en 163-hästare känns rappare än 185-hästaren? I alla fall om 163-hästren har en nyare (MY11 t.ex.) automatlåda?

Re: V70 -09 AWD (185 hk) diesel (jämfört med -01 200hk bensin!)

Postat: sön 13 nov 2011, 19:17
av crumpets
Om man inte varvar, ja.