Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#585557
Fick reda på hur man ser om det alls finns någon felkod i någon modul i min bil.
En av de moduler som räknas upp kallas DPM. Den förkortningen hittar jag inte förklarad någonstans. Någon som vet vad det är?

Hittade nu en möjlig uttydning, Distributed Peripheral Module. Låter som nån generell I/O-enhet eller nåt. Stämmer det? Vad används den till i så fall?

Som kuriosa kan nämnas att bilen räknade upp 26 noder.
av Cox
#585580
Du har inte kastat om bokstäverna PDM finns upptagen i VIDA "passanger door module"
Något som heter DPM hittar jag inget om i VIDA
Användarvisningsbild
av Camel
#585586
Jag hittar heller ingen DPM och känner inte igen beteckningen. Jag tror samma som Cox att kanske PDM avses? Eller så är det något som finns förberett i mjukvaran men som inte är "officiellt".

Lista på moduler:
Spoiler »
Användarvisningsbild
av apersson850
#585744
Nu har jag inte bilen inom räckhåll, men jag är säker på att jag såg både DDM och PDM (Driver Door Module resp. Passenger Door Module). Dessutom är jag nästan säker på att jag såg detta DPM också.
Ska kolla en gång till. Listan jag refererar till är alltså den man kan få fram med READ-knappen och knappen för dimbakljuset.

Däremot rotade jag i information som finns från Volcano, som varit insyltade i Volvos nätverkslösning sen S80 kom, och de har i alla fall internt en DPM, som de då kallar Distributed Peripheral Module. Ett exempel de visar är att de har en huvudenhet för en dörr (DDM), som i sin tur pratar med underenheter (DPM) för fönsterhiss, centrallås, spegel etc.

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]