Sida 1 av 2
T4F vs. 2,5 FT - Äpplen o Bananer - men värt att överväga?
Postat: tis 08 nov 2011, 21:08
av Amazon76
Jag skrev nyligen en tråd om V70II 2,5FT och fick många bra kommentarer. Efter att ha studerat marknaden har jag funnit ett par 2,5FT i närområdet för mellan 210-230k (varierande utrustning). De är samtliga -09:or och har gått ca 4500 mil. Om jag utökar det geografiska spannet en aning finner jag även en hel del -10:or med samma körsträcka och då sticker priset upp emot 250k-260k. Alternativet är självklart att köpa en med fler mil på klockan... Efter ett besök på Bilia där jag kikade på ovan nämnda exemplar (-09:or) fick jag även syn på de nya lagerbilarna. Jag fastnade för T4F med momentum paket b.la för 285k. Alltså...50-65k mer än för en 3 år gammal 2,5FT för en ny bil...som naturligtvis inte motsvarar den jag först tänkt mig i prestanda men som samtidigt är mer modern med Sensus etc. S u c k!!
Jag skall starta med att provköra bilarna, T4F på torsdag, men redan nu tänkte jag se om det är någon annan som funderat i liknande banor och vad ni då kom fram till? Dessutom, om det är någon som nyligen köpt en beg 2,5 FT eller ny T4F - vad fick ni ge? Ovanstående är helt oförhandlat, bara prislappen i hallen. All input är mycket välkommen!
Re: T4F vs. 2,5 FT - Äpplen o Bananer - men värt att överväga?
Postat: tis 08 nov 2011, 21:56
av lassemal
Veckans I-lands problem,hehe
Jag köpte min hos volvohandlarn i Juni
Det är en 2,5 ft momentum aut my 10 och jag fick ge 216 tkr
den var uttagen i mars -10 och hade 3500 mil på mätaren när jag köpte den
Har ett par kompisar som har t4 my 11,går bra dom oxå men saknar lite vrid och
det där lite mulliga ljudet från femman.
Är ju inte lika maffigt med 1,6 liters snurra,å andra sidan sörplar dom inte som min så kanske ändå...eller??
??:-/
Re: T4F vs. 2,5 FT - Äpplen o Bananer - men värt att överväga?
Postat: tis 08 nov 2011, 22:07
av PeterA
Köpte en 2.5FT R-design MY11 idag.
Valet var enkelt för min del då i min högst personliga uppfattning tyckte både T4F samt T5 kändes som att köra en Ford Mondeo med 4cyl. Lite konstigt tunt ljud som inte kändes premium.
T5 gick bättre men 2.5FT känns kraftigare.
Det är säkert så att de nya fyrorna är fantastiska vad gäller bränsleförbrukning men i mitt fall kör jag för lite för att lägga någon större vikt vid det.
/Peter
Re: T4F vs. 2,5 FT - Äpplen o Bananer - men värt att överväga?
Postat: ons 09 nov 2011, 00:41
av perhall
Har nyligen bytt från 2,5T till T4. T4 har "fulare" ljud och är lite svagare och har även ett smalare register - 1400-6200 varv är ok, femman funkade mellan 1000 och 7000. Men T4 har klart bättre gasrespons och drar ca 30% mindre. Dessutom är bilen lite mer välbalanserad då motorn är lättare. På mellanvarv uppleverjag inte någon större skillnad i effekt och då är ändå T4 lite högre växlad (2000 i 100 mot 2000 i 95 i 2,5T). Jag hade den "gamla" 2,5T med 9,2 i EU-mixoch 200 hk -fr o m MY10 har 2,5FT högre utväxling, 8,8 i EU-mix och 231 hk.
En T4F är troligen ca 25% snålare än en MY10 2,5FToch 30% snålareän en MY09/PH
Re: T4F vs. 2,5 FT - Äpplen o Bananer - men värt att överväga?
Postat: ons 09 nov 2011, 18:50
av eijo
Japp, håller med perhall. Jag tycker att T4/T4F speciellt med Powershift är bra. Den växlar snabbt och bra, och man märker inte mycket av att det är en liten 1,6L motor (dock med 180Hk) som sitter under huven. Påtagligt snålare än 2,5FT.
...men visst mullrar 2,5FT gott :) Jag hade oxå en sån innan. Ännu skönare ljud tyckte jag D5:an hade som var bilen innan dess... 8)
Jag hade satsat på en T4F, dessutom av 2012 års modell med Sensus och annat smått och gott!
Re: T4F vs. 2,5 FT - Äpplen o Bananer - men värt att överväga?
Postat: tor 10 nov 2011, 02:21
av Guligan
Ojoj, låter väldigt mycket med 250-260 Tkr för en 2,5FT MY10. Betänk att det såldes nya för 299 (och ofta under det) inkl R-design så sent som i somras.
Re: T4F vs. 2,5 FT - Äpplen o Bananer - men värt att överväga?
Postat: tor 10 nov 2011, 02:25
av Guligan
Jag provkörde förresten en S80 T4F med powershift i helgen. Som sagt, ingen racer och bilen uppmuntrade inte till höga hastigheter som 2,5FT gör med sin höga utväxling. Annars kändes T4:an relativt pigg, säkert gasresponsen som många skriver om. Motorljudet var dock ingen höjdare får jag säga.
Re: T4F vs. 2,5 FT - Äpplen o Bananer - men värt att överväga?
Postat: tor 10 nov 2011, 13:35
av whennebab
perhall skrev:Har nyligen bytt från 2,5T till T4. T4 har "fulare" ljud och är lite svagare och har även ett smalare register - 1400-6200 varv är ok, femman funkade mellan 1000 och 7000. Men T4 har klart bättre gasrespons och drar ca 30% mindre. Dessutom är bilen lite mer välbalanserad då motorn är lättare. På mellanvarv uppleverjag inte någon större skillnad i effekt och då är ändå T4 lite högre växlad (2000 i 100 mot 2000 i 95 i 2,5T). Jag hade den "gamla" 2,5T med 9,2 i EU-mixoch 200 hk -fr o m MY10 har 2,5FT högre utväxling, 8,8 i EU-mix och 231 hk.
En T4F är troligen ca 25% snålare än en MY10 2,5FToch 30% snålareän en MY09/PH
Du har kört på 5:e växeln - 5 vxl @ 2000 rpm = 95 km/h, 6 vxl @ 2000 rpm = 110 km/h. MY10 har ännu lägre varvtal.
Re: T4F vs. 2,5 FT - Äpplen o Bananer - men värt att överväga?
Postat: tor 10 nov 2011, 22:13
av Amazon76
Först, tack för alla kommentarer!
Jag håller med Guligan, det verkar inte som om bilhandlarna är realistiska i sin prissättning. Efter att ha studerat en del objekt under ett par veckor rör det inte på sig heller - kan vara värt att bida sin tid ett tag kanske och sedan ta kontakt och förhandla.
Jag provkörde T4F idag och kan i mångt och mycket instämma på mycket som sagts här. Mycket fin bil och trevlig motor på många sätt och jag är övertygad om att jag skulle bli tillfreds med den. Dock inget som gav mig något varaktigt leende på läpparna eller fyllde mig med wow-känsla. Måste provköra 2,5FT innan jag kan uttala mig om den. Kollade upp serviceintervall o kostnad för en 2,5FT, faktiskt lägre än vad jag trodde även om service var -1000:e mil (gäller väl alla etanol-motorer) innebär att man får bättre kontakt med bilmekanikern än vad som kanske är önskvärt :lol:
Re: T4F vs. 2,5 FT - Äpplen o Bananer - men värt att överväga?
Postat: tor 10 nov 2011, 22:18
av hollan
1500mil eller vart år på både t4f och 2,5ft
dom enda etanolmotorer som har 1000mil är 2,0f