Sida 1 av 1

Bilbytar tankar.

Postat: tis 18 okt 2011, 12:54
av stooges
Hej allihop.
Funderar på att börja åka V70 igen, antingen en sen v70n eller tidig v70II.
Tänkte hör vad ni har för + eller -, ni kanske har ägt båda modellerna?
Kör ca 1000mil om året så diesel kanske inte är det mest ekonomiska men har väl inget emot motor karaktären.
Vad man läst så verkar 2,0 lite trött. Är det så?
Aut låda ser jag som ett stort plus.
Fyll gärna på med tankar och ideer.
MVH Patrik

Re: Bilbytar tankar.

Postat: tis 18 okt 2011, 13:03
av Lövet
V70II är främst en klart komfortablare upplevelse, framförallt ljudnivån är rejält mycket lägre. Den är också större både invändigt och utvändigt.

Något som V70N är bättre på är svårt att hitta egentligen. Skulle i så fall vara att den är lättare att parkera samt billigare.

2.0 finns inte så många med automat, vill du ha det så är det vanligare på de motorstarkare modellerna.

Re: Bilbytar tankar.

Postat: tis 18 okt 2011, 15:03
av hhedstrom2369
Håller med förra talaren med följande tillägg...

V70N
+ Helt baggage (Bi-Fuel)

V70II
- Begränsat baggage (AFV)
- Låg utväxling (2.0F) Lägre dvs surrigare än gamla V70N

I övrigt slår nog V70II V70N på alla punkter...

Lustig att förra talaren nämner parkering. Jag har inte ännu riktigt vant mig och har svårt att hamna mitt i parkeringsplatser då man svänger in via 90-graderssväng. Jag vet inte om det är storleken eller svängradien men annorlunda är det i alla fall...

Lycka till

Re: Bilbytar tankar.

Postat: tis 18 okt 2011, 19:46
av hollan
bättre vändradie på v70II större plats i baksätet hållbarare framvagnar styrleder ect skulle våga påstå att hjullagren håller bättre på v70II med
kör du 1000mil om året så är en 2,5ft ett utmärkt köp billig skatt 1400 på en aut är den nyare är den skattefri i 5år svinbillig försäkring har jag på min jämfört med mina förra volvos men det är iof väldigt olika
en annan fördel med ft jämfört med t är att var 1500mil är det bara ett oljebyte kostar som ett sådant med men räknas som års service = stämpel i bok volvoassistance och mer pengar i pluskan

Re: Bilbytar tankar.

Postat: ons 26 okt 2011, 22:52
av stooges
Provkörde en 2,0f i dag och var faktiskt förvånad över att den var så pass pigg ändå.
Men i 140kmh så låg den på 4000 varv, hur blir det med 4pers och några väskor i undrar man då?
Det som stör mig är att priset är tilltalande (och att jag får bra bud för a4:n jag har nu)
F..n nu blir det så där igen.....man vet inte riktigt... ?:-/

Re: Bilbytar tankar.

Postat: tor 27 okt 2011, 22:17
av roadside
Jag köpte en 2.0F i augusti, min första Volvo och är nöjd. Väldigt komfortabel med fina utrymmen. Lättkörd och känns inte lika stor att köra, som den är tycker jag.

Visst varvar motorn, men iom. att bilen är så välisolerad så stör jag mig inte på det. Min förra bil VW Bora 1.6 varvade lika i 90km/h (2600-2700) och i den var man rätt trött i huvet efter en längre resa. Stort kliv i kvalitetskänsla! Och nu kanske man slipper fastfrusna bakbromsar och framdörrar den här vintern!

2.0F får ju mycket skit för den lilla motorn, men som det är sagt tidigare, det beror vad man kört innan. Valet föll på 2.0F då ville vi ha så ny V70 med så få mil som möjligt och då låg den i rätt kurs för oss.

Bränsleförbrukning för mig, blandad körning: 0.76l/mil på bensin och 0.98l/mil på etanol.