Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc60fwd
#576625
Är det någon som påtalat detta problem och fått det åtgärdat? Har läst i gamla trådar att en del upplever samma sak. Något i motorn (eller växellådan) orsakar ett visslande ljud vid växling kring ca 2000 varv. Det låter ganska högt så jag undrar om fler har detta fenomen och om någon fått det åtgärdat? Helt ny bil, uthämtad för en månad sen.

Mvh
#576774
Hört det, upplever det som turbognäll... dock kör jag tjänstebil vilket kanske tar ner min oro en smula. Jag upplever också att turbon pustar och frustar en hel del mellan 1000-2000 varv när man t.ex. tar sig uppför en garageuppfart och kopplar ur flitigt

Kör T4F med manuell låda.
av gele77
#576778
Samma symptom på min V70 T4 med powershift. Provade att ligga på fast växel (alltså inte växla upp) och har ljudet endå, så jag antog att det inte kom från växellådan. Däremot snacka jag med en montör på Volvo, som sa att de bytt ut ett antal generatorer på de första T4 som byggdes. Så jag anar att det kan vara där problemet ligger.
av xc60fwd
#576897
gele77 skrev:Samma symptom på min V70 T4 med powershift. Provade att ligga på fast växel (alltså inte växla upp) och har ljudet endå, så jag antog att det inte kom från växellådan. Däremot snacka jag med en montör på Volvo, som sa att de bytt ut ett antal generatorer på de första T4 som byggdes. Så jag anar att det kan vara där problemet ligger.
Intressant, jag ringde min verkstad och beskrev problemet men de hade inte hört talas om det. Men detta måste jag få bukt med, kan inte vissla omkring såhär. Kör mest i stan så jag håller mig på låga växlar så det retar mig en hel del.
#598933
Kom precis hem då jag upptäckte detta ljud ifrån min nya volvo v60 T3 (2011.12.08) som endast rullat 92 mil. Detta stör mig extremt mycket eftersom jag är en väldigt kräsen människa som retar mig snabbt på sådana händelser. Visst det vinande ljudet kanske går att leva med, men i mitt fall anser jag att det är väldigt trist eftersom man har betalat 300k för drygt en vecka sedan. Detta fick mig att tappa suget vilket jag även vet kommer att vara orsaken till att jag går utan sömn imorgon. Eftersom jag både har kört och meckat med en hel del bilar under mitt liv vet jag att "det lilla vinande ljudet" inte låter normalt.

Som sagt var jag toppennöjd med bilen tills detta ljudet dök upp idag. Det är trist när det dyker upp sådana saker. Jag är en person som både studerar och jobbar vilket leder till att jag inte har någon tid över på mina vardagar. Sen är det även så att jag skall åka till tyskland på fredag med bilen vilket också är ganska irriterande eftersom jag inte har någon tid att besöka verkstaden förrän jag kommit hem om två veckor :/
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]